«در پایتخت فراموشی» روانه بازار شد

- ۲۵ جدی ۱۳۹۱

“در پایتخت فراموشی” حاشیه‌نویسی‌های محمدحسین جعفریان در سفر مشترکش با بهروز افخمی به کابل و پنجشیر است که فرهنگ جامعه اسلامی افغانستان را در آن مورد بررسی قرار داده و انتشارات سوره مهر آن را به چاپ رسانده است.
نگارنده در تعریف این کتاب آورده است: “من بارها به افغانستان رفته‌ام. این کتاب یادداشت‌های یکی از آن سفرهاست. این‌ بار با بهروز افخمی و برای شرکت در اولین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود. چند ماه بود که حامد کرزی به قدرت رسیده و طالبان سرنگون شده بود؛ به جهت وصف کابل آن روزها، شخصیت‌های شرکت‌کننده در محفلی که مهمان آن بودم و سفر به پنجشیر. این یادداشت‌ها ویژه‌اند.”
محمد حسین جعفریان گفته که من سفرهای زیادی به افغانستان داشته‌ام و سال‌ها در این کشور ساکن بوده‌ام. چندی نیز به عنوان رایزن فرهنگی کشورم، آنجا بوده‌ام. یادداشت‌های پراکنده‌یی از این سفرهای متعدد با عنوان «چکر در ولایت جنرال‌ها» فراهم شده است.
اگر افغانستان و کابلی که در این یادداشت‌ها ترسیم شده ـ افغانستان و کابل شهریور ۱۳۸۱ ـ را با امروز مقایسه کنیم، به عظمت آنچه در این سرزمین رخ داده پی می‌بریم. برای انتقال حس و حالی که در آن سفر داشته‌ام دست به ترکیب نوشته‌ها و ویرایش وقایع محتوایی نزدم. هر چه هست همان است که هر شب در پی وقایع روزانه یادداشت می‌کرده‌ام.
این اثر در شش فصل تنظیم شده است و بخش‌های متعددی از این سفر را نیز در بر می‌گیرد. شروع این سفر با حرکت از تهران به کابل است و در نهایت به بازگشت از کابل و حکایت آخرین روزها ختم می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.