رییس شورای عالی صلح: طالبان طرف‌دار روندِ صلح به رهبری شهروندان افغانستان هستند

گزارشگر:صدیق/ دو شنبه 15 عقرب 1396 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۶

خپلواک: تحت نام طالبان، گروه داعش، تروریستان منطقه‌یی، قاچاق‌بران مواد مخدر، زورمندان، قاچاق‌بران معادن و عاصبان زمین‌ که برای منافع شخصی‌شان تلاش می‌کنند جمع شده‌اند.

اعضای شورای عالی صلح، دیروز یک‌شنبه (۱۴ عقرب) در نشستی مشورتی با رسانه‌ها گفتند که طالبان طرف‌دار روندِ صلح به رهبری شهروندان mandegar-3افغانستان هستند.
کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح در این نشست گفت: کلید صلح افغانستان در دستان خودماست و نمی‌توان صلح را از کشورهای بیرونی گدایی کرد.
او گفت: برای مشورت با نهادها و طرف‌های مختلف در زمینۀ فراهم‌آوری زمینه‌های صلح در کشور تلاش خواهد کرد.
آقای خلیلی، با بیان این‌که هنوز در برنامه‌های مقدماتی شورای عالی صلح قرار دارند، افزود: ما نمی‌توانیم منتظر آوردن صلح از طرف بیرونی‌ها باشیم و باید برای تحکیم صلح خود دست‌ به‌کار شویم.
به گفتۀ او، انتظار صلح از کشور‌های منطقه و بیرونی‌ نمی‌تواند راه‌ حل مشکلات کنونی در کشور باشد.
او گفت: مخالفان مسلح دولت نیز خواهان صلح به رهبری شهروندان افغانستان هستند. در حال حاضر، برای ایجاد صلح سراسری نیازمند تلاش‌های بیشتر هستیم.
رییس شورای عالی صلح گفت: مردم ما از جنگ خسته ‌شده‌اند و تشنۀ صلح هستند و باید برای آوردن آن حرکتی را ایجاد کنیم تا مردم از برقراری صلح آسوده خاطر شوند.
آقای خلیلی با بیان این‌که رسانه‌ها در برقراری صلح و بلند نگهداشتن این صدا نقش برجسته ‌دارند، افزود که این نهادها می‌توانند جامعه را به‌ طرف صلح‌خواهی و دوری از خشونت، جنگ و بی‌ثباتی سوق دهند.
او گفت که صلح در کشور ما باید بخشی از نصاب آموزشی باشد تا فرزندان و نسل جدید از مزایای آن با خبر باشند. در حال حاضر برخی از نهادها در این مورد تلاش‌هایی کرده‌اند تا یک مضمون از صنف اول تا دوازده در رابطه به صلح در نصاب آموزشی مکاتب ایجاد شود.
هم‌چنان، اکرم خپلواک، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح، در این نشست گفت که از وزاری داخله و دفاع کشور توقع آوردن صلح را نداشته باشید؛ آنان مسوول دفاع و تأمین امنیت در کشور اند.
آقای خپلواک با بیان این‌که تماس‌های مختلف از طرف برخی افراد با گرو‌های مخالف صورت گرفته است، گفت: اما تا زمانی‌که این تماس‌ها به یک نتیجه منتج نشود برای مردم قناعت‌بخش نیست.
به گفتۀ او، در حالی‌که جنگ افغانستان چند پهلو است، حکومت مکلف به انجام برخی کارهای اوپراتیفی نیز در این زمینه می‌باشد.
او گفت: تحت نام طالبان، گروه داعش، تروریستان منطقه‌یی، قاچاق‌بران مواد مخدر، زورمندان، قاچاق‌بران معادن و عاصبان زمین‌ که برای منافع شخصی‌شان تلاش می‌کنند جمع شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.