فرار ۳۵۲ زندانی از زندان غزنی- اکثر فراری‎ها فرماندهان، ولسوال‌های طالبان و اعضای شورای کویته و گروه حقانی اند

گزارشگر:سه شنبه 24 سنبله 1394 - ۲۳ سنبله ۱۳۹۴

مسوولان در ولایت غزنی می‌گویند که در پی حملۀ گروهی مهاجمان انتحاری به زندان این ولایت، دست کم ۳۵۲ زندانی فرار کرده‌اند.
علی احمدی معاون والی غزنی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار فرار این زندانیان را یک «فاجعۀ بزرگ» خواند و گفت: گرفتاری این زندانیان به قیمت جان ده‎هاتن از نیروهای امنیتی تمام شده بود و اکنون که این تبهکاران موفق به فرار شدند؛ مطمیناً به گروه طالبان ملحق شده و در خط مقدم جبهه علیه mnandegar-3نیروهای امنیتی قرار خواهند گرفت.
احمدی گفت: احتمال دارد که رابطۀ میان مهاجمان و مسوولان داخل زندان وجود داشته باشد؛ اما برای اثبات این ادعا باید منتظر نتیجۀ بررسی کمیسیونی که از کابل آمده، شد.
احمدی گفت: یکی از مهاجمان یک موتر بمبگذاری شده را در درِ ورودی زندان منفجر کرد و بعد شش مهاجم دیگر که ملبس به لباس پولیس بودند، وارد زندان شدند و درهای اتاق‌های زندان را گشودند.
به گفته او، در این زندان ۴۵۲ زندانی نگهداری می‌شدند که مهاجمان توانستند ۳۵۵ زندانی را که ۱۴۶ تن آن مجرمین امنیت ملی هستند را فرار دهند.
او تاکید کرد، بیشتر زندانیان اعضای گروه طالبان، قوماندانان، ولسوال‌های نام نهاده طالبان، اعضای شورای کویته و عضو گروه حقانی و شماری از آن‌ها تبه‌کاران و قاچاقچیان مواد مخدر بودند.
احمدی گفت: یکی از تبه‌کاران که دیشب موفق به فرار شد، کسی است که ۱۲ سال را در زندان سپری کرده بود و از جملۀ کسانی بود که جرایم مختلف را مرتکب شده بود.
اما شفیق ننگ صافی سخنگوی والی ولایت غزنی می‌گوید: در اثر حمله مهاجمان به زندان غزنی از جمله ۴۳۶ زندانی که در این زندان نگهداری می‌شدند، ۱۵۲ زندانی موفق به فرار شدند.
به گفته او، در این حادثه سه تن از منسوبین زندان کشته و شماری هم زخمی شدند.
اما چمن‌شاه اعتمادی نماینده مردم غزنی در مجلس نماینده‌گان، این حادثه را مرتبط به مقرری والی جدید این ولایت می‌داند.
او می‌گوید: بر اساس گزارشی که ما داریم و دیروز جلسۀ امنیتی تشکیل شده و مسوولان امنیتی به مقامات زندان خبر داده بودند که باید مواظبت جدی از زندان صورت گیرد و حتا ۲۰ تن از زندانیان خطرناک از زندان انتقال داده شده بود.
اعتمادی تأکید کرد: ولی با همه هشدارهایی که داده شده بود، پولیس در انجام وظیفه غفلت کرده و این غفلت نشان‌ می‌دهد که دست‌هایی در پشت پرده وجود دارد.
به گفته او، از ده روز بدین سو والی جدید از مردم غزنی خدا حافظی کرده، اما بعد از او، والی جدید تا هنوز اشغال وظیفه نکرده؛ بنابراین یک خلاء قدرت به میان آمده و یکی از دلایل این حادثه خلا قدرت است.
اعتمادی، فرار این زندانیان را بسیار خطرناک خوانده گفت: فرار این زندانیان سبب پایین آمدن روحیۀ اردو و پولیس ملی در ولایت غزنی و روان پریشی در میان مردم خواهد گردید.
با این حال، موسی خان اکبر زاده والی پیشین این ولایت در یک تماس تلفنی به روزنامۀ ماندگار گفت: من والی غزنی نیستم و ده روز می‌شود که کابل آمده‌ام.
درهمین حال، وزارت داخله دراعلامیه‌یی حمله به زندان غزنی را «حمله تروریستی» خوانده و نوشته که ۱۴۸ نفر از زندانیانی که گریخته اند به ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم بودند و ۲۰۷ نفر دیگر جرایم جنایی داشتند.
وزارت داخله در اعلامیه خود نوشته که به دنبال این رویداد، این وزارت هیأتی را برای بررسی موضوع به غزنی فرستاده تا این رویداد را «به گونۀ جدی» بررسی کند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته و در اعلامیه‌یی گفته که در این عملیات ۱۰ عضو این گروه شرکت داشتند و توانستند ۴۰۰ زندانی را آزاد کنند.
زندان غزنی در سه کیلومتری شهر غزنی موقعیت دارد و تحت تدابیر شدید امنیتی محافظت می‌شود.
در روز ۵ ثور ۱۳۹۰ نیز طالبان با حفر تونلی به سوی زندان قندهار زمینه فرار ۴۷۵ زندانی را فراهم کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :