وزارت دفاع افغانستان: برای برداشتن دروازۀ پاکستان از تمام گزینه‌ها استفاده می‌کنیم

- ۲۶ حمل ۱۳۹۲

وزارت دفاع ملی افغانستان به ساخت و سازهای یک‌جانبۀ پاکستان در طول مرز شرقی دو کشور اعتراض کرد.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع روز دوشنبه در نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت: «اقدامات اخیر پاکستان در ساخت دروازه و سایر تأسیسات در طول خط مرزی دیورند، بدون هرگونه هماهنگی با افغانستان صورت گرفته است.»
سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت: «بر اساس توافق میان دو کشور، قبل از ساخت هرگونه تأسیسات نزدیک مناطق مرزی باید دو طرف از آن مطلع شوند.»
عظیمی، ایجاد یک دروازه در ولسوالی گوشتۀ ولایت کنر را خلاف اصول و روابط دوجانبه دانسته و گفت که دولت افغانستان برای برداشتن این دروازه از خاک افغانستان، از تمام گزینه‌ها استفاده می‌کند.
گونتر کاتز سخنگوی نیروهای ایتلاف گفت آیساف اوضاع را تحت نظر دارد و گفت‌وگوهای خود را با طرف‌های پاکستانی و افغان ادامه می‌دهد.
روز یک شنبه رییس‎جمهور کرزی نیز وزارت‎خانه‌های دفاع و داخله را مکلف ساخت، اقدامات لازم را برای برچیدن دروازه و سایر تأسیسات ساختمانی که پاکستان در منطقه مرزی نزدیک ولایت ننگرهار ساخته است، انجام دهد.
دست استخبارات در پشت حمله بر پاسگاه ارتش
وزارت دفاع ملی همچنان می‌گوید، در حمله‌یی که اخیراً منجر به کشته‌شدن بیش از ده سرباز ارتش گردید، از سلاحی استفاده شده که در اختیار طالبان قرار ندارد.
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این مسأله را زیر بررسی دارد، تا روشن شود سلاحی که به وسیلۀ آن یک پاسگاه سربازان ارتش در ولایت کنر هدف قرار گرفته، از جانب کی شلیک شده است.
جنرال ظاهر عظیمی گفت که این پاسگاه در ارتفاع بلند موقعیت داشت و طالبان قادر نیستند، چنین فاصله‌یی را با سلاح دست‌داشتۀ شان هدف قرار دهند.
او به ادامه گفت: «در تخریب این پاسگاه سلاحی که می‌تواند موثر باشد، بیشتر هاوان‌های ۱۲۰ است که قبلاً ما آن را در اصطلاح نظامی «هاوان غرنی» می‌گفتیم و طالبان فاقد هاوان غرنی استند. در پشت سر این طور حادثات، مثل حادثه‌یی که در بدخشان رخ‌داد استخبارات منطقه قرار دارد. این حملات مشترکی است که داخلی و خارجی دست به دست هم می‌دهند تا این طور حملات را انجام بدهند؛ اما ما حاضریم که بارها و بارها قربانی بدهیم، اما سرزمین خود را حفظ کنیم و امنیت سرزمین خود را تأمین نماییم.»
در این حمله که روز جمعۀ گذشته در ولسوالی ناړی ولایت کنر صورت گرفت، سیزده تن از سربازان ارتش ملی کشته شدند.
وزارت دفاع افغانستان می گوید که مهاجمان با استفاده از تاریکی شب در اطراف این پاسگاه جا به جا شده بودند.
موضوع جان باختن این سربازان در جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان که به روز یکشنبه به ریاست رییس جمهور کرزی برگزار گردید، نیز مورد بحث قرار گرفت.
در این جلسه به نهادهای مربوط هدایت داده شد که علل حمله بر پاسگاه ارتش در ولایت کنر را بررسی نموده و اقداماتی را برای جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث در آینده سر دست گیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.