سخنگوی وزارت داخله: دلیل جنگ در وردوج جلوگیری از احداث جادۀ افغانستان- چین بود

- ۳۰ حمل ۱۳۹۲

وزارت امور داخله می‎گوید که کشور شرقی (پاکستان) هنگامی که از احداث جاده‎یی به طول ۷۵ کیلومتر میان چین و افغانستان که از مسیر بدخشان می‎گذرد، آگاه شد، اقدام به نا امن کردن بدخشان کرد.
اخیراً ولایت بدخشان، به ویژه ولسوالی وردوج این ولایت، گواه درگیری‌های خونین میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بود.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله روز جمعه در کابل به خبرنگاران گفت که با کشته‌شدن حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای طالبان، آرامش در این منطقه برقرار شده است.
صدیقی بدون ذکر نام کشور خاصی، گفت:» کشوری که در شرق افغانستان موقعیت دارد، زمانی که از احداث جاده‌یی به طول ۷۵ کیلومتر میان چین و افغانستان از مسیر بدخشان آگاه شد، اقدام به نا امن کردن این ولایت نمود تا افغانستان محتاج این کشور باشد.»
پیش از این نیز مقام‌های دولت افغانستان گفته اند که پاکستان در تلاش تضعیف دولت افغانستان از راه‎های گوناگون است.
بازداشت پنج حمله‎کنندۀ انتحاری در ننگرهار
سخنگوی وزارت داخله همچنان اعلام کرد که پنج حمله‌کنندۀ انتحاری، از جمله یک زن را روز ۲۹ حمل در منطقه ثمر خیل ولایت ننگرهار، بازداشت کرده است.
صدیق صدیقی گفت:» این افراد در نظر داشتند حملات گستردۀ تروریستی را روز هشتم ثور، سال‎روز پیروزی مجاهدین، در کابل و سایر شهرهای افغانستان راه اندازند.»
او افزود که چهار جلیقۀ انفجاری، یک موتر نیز از نزد این افراد کشف شده و شواهد نشان می‌دهد که آنان به تازه‌‎گی از خارج افغانستان وارد شده‌بودند.
صدیقی بیان داشت که این افراد تلاش داشتند که به دو نهاد غیرنظامی حمله کنند که به دلیل مسایل امنیتی نمی‌تواند از این نهادها نام ببرد، زیرا پولیس در تلاش است تا افراد مرتبط با این عملیات را نیز بازداشت کند.
سخنگوی وزارت داخله افزود که برنامه ریزی برای حمله به نهادهای غیر نظامی نشان دهنده تغییر تاکیتک سازمان دهنده‌گان حملات تروریستی است.
او افزود که نیروهای استخباراتی افغانستان اکنون از توانمندی زیادی بر خوردار هستند و از پیشاپیش از تمام برنامه ریزی این نوع حملات مطلع می‌شوند و توان تعقیب مظنونان را دارند.
صدیقی تاکید کرد که تحقیقات در زمینه عملیات مورد نظر بازداشت شده‎گان ادامه دارد تا سرنخ‌های بیشتر از سازمان‌دهندگان اصلی این حملات به دست آید.
در سال ۱۳۸۷ براثر حمله افراد مسلح به مراسم تجلیل از شانزدهمین سالگرد پیروزی مجاهدین در کابل، سه تن به شمول یک نماینده پارلمان کشته و ۹ نفردیگر مجروح شدند.
اسفند ماه سال گذشته ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که یک موتر حامل بیش از هفت تن مواد انفجاری را در کابل کشف و خنثی کرده است.
شفیق الله طاهری سخنگوی این اداره به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «انفجار این مقدار مواد انفجاری می‌توانست، تا فاصله یک هزار و پنجصد متری همه چیز را نابود و ویران‌کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.