کمیسیون انتخابات: به ۳۰۰ هـزار نظارت‌کننده نیاز داریم

- ۰۸ ثور ۱۳۹۲

مقام‌ها در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند آن‎ها آماده هستند تا برای تمام سازمان‌های ملی و بین‌المللی‌یی که علاقه‌مند نظارت از روند انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای‌های ولایتی افغانستان باشند، کارت اعتبار بدهند.
مقام‌های این کمیسیون می‌گویند که به سه صد هزار نظارت‌کننده از رسانه‌ها، نماینده‌گان احزاب سیاسی، جامعۀ مدنی و دیگر ناظران بین‌المللی به منظور نظارت از انتخابات اعتبارنامه توزیع خواهند کرد. نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «در انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ بیش از سه صد هزار ناظر و مشاهد، ناظر احزاب سیاسی و مدنی و همچنان نماینده‌گان رسانه‌ها داشتیم، همچنان در این انتخابات هم مصمم استیم که بیشتر از سه صدهزار ناظر و مشاهد داشته باشیم»
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت، روند ثبت نام رای دهنده‌گان به تاریخ ۵ ماه جوزا آغاز می‌شود و نهادهایی که می‌خواهند از این روند نظارت کنند، باید کارت‌های اعتبار را از کمیسیون مستقل انتخابات دریافت کند.
نور گفت: «مطبوعات هم می‌توانند که به مراکز و محلات رأی دهی و شمارش آرا و همچنان قبل از آن پروسه ثبت نام رأی دهنده‌‎گان که به تاریخ ۵ جوزا شروع می‌شود، از آن خبر و گزارش تهیه کنند.»
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام ناظران به منظور دریافت اعتبار نامه از تاریخ ۷ ماه ثور هم در مرکز و هم در ولایات آغاز شده است.

قانون تصویب ناشده
کمیسیون مستقل انتخابات در حالی روند ثبت نام نظارت کننده‌ها را آغاز کرده است که تا حال قانون انتخابات در مجلس نماینده‌گان تصویب نشده است.
نظیفه زکی، عضو مجلس می گوید این قانون به زودی تصویب خواهد شد.
او گفت: «چون موضوع بسیار مهم است، قانون بسیار مهم است به بحث زیاد نیاز دارد. از کمیسیون مورد اختلافی گرفته شده، تنها موضوع به تالار است که جلسه روز دوشنبه هم بالای این قانون است، ببینیم که در آن روز تمام خواهد شد یا نه، اگر نشد باز به جلسه روز چهار شنبه بخیر می‌شود، ان شا الله به زودترین فرصت این قانون تصویب خواهد شد.»
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت با نهایی‌شدن قانون انتخابات این کمیسیون قادر خواهد بود که بر اساس قانون، کارهایش را سرعت ببخشد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایت افغانستان به تاریخ ۱۶ ماه حمل سال ۱۳۹۳ برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.