اعتراض پاکستان به درگیری‌های اخیر مرزی

- ۱۳ ثور ۱۳۹۲

پاکستان با احضار کاردار(شارژ دافیر) سفارت افغانستان در اسلام‌آباد، مراتب اعتراض شدید خویش را نسبت به درگیری‌های مرزی میان دو کشور اعلام کرده و هشدار داده که چنین درگیری‌هایی تنش غیرقابل اجتناب را به دنبال دارد.
مقام‌های افغانستان و پاکستان یکدیگر را به شروع این درگیری مرزی متهم می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که دو سرباز این کشور در پی این تیراندازی که از سوی نیروهای افغان اواخر روز چهارشنبه صورت گرفت، مجروح شدند.
وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد: «کاردار سفارت افغانستان امروز(روز گذشته) به دفتر وزارت امور خارجه احضار شد تا مراتب اعتراضات را به دولت پاکستان در خصوص حادثۀ تیراندازی بدون تحریک قبلی که اول ماه می ۲۰۱۳ در ساعت ۲۱:۴۵ شب به وقت محلی از ایستگاه‌های افغانستان به سمت ایستگاه پولیس در پاکستان رخ داد، اعلام کند.»
در ادامۀ این بیانیه آمده است که دو نیروی امنیتی مرزی نیز در پی این تیراندازی شدید که مستقیماً ایستگاه بازرسی را هدف قرار داده بود، مجروح شدند.
بنا بر این بیانیه، دولت پاکستان مراتب نگرانی شدید خود را از این تخلف به کاردار افغاستان اعلام کرده است.
این بیانیه اعلام کرد که این نخستین باری نیست که ساختمان‌های پاکستان از سوی افغان‌ها متحمل خسارت می‌شوند.
همچنین از این دیپلمات افغانی خواسته شد تا مراتب اعتراض پاکستان را به دولت افغانستان اطلاع دهد تا در زمان مناسب با ارتش پاکستان در خصوص پروسه‌های مورد توافق و خودداری از تخلف‌های مکرر که مکانیزم‌های هماهنگی میان نیروهای امنیتی دو کشور را تضعیف می‌کند، تبادل اطلاعات کند.
در این بیانیه همچنین آمده است: پاکستان بر این باور است چنین حوادثی روابط حسنه میان دو کشور را زایل و تنش‌های غیرقابل اجتناب را میان دو کشور برادر ایجاد می‌کند.
در این درگیری در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار که حدود شش ساعت طول کشید، یک پولیس مرزی افغانستان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز پنج‌شنبه گفت: «پوسته پولیس مرزی افغانستان حوالی ساعت نه شب گذشته مورد حمله قرار گرفت. پولیس مرزی ما به شلیک مقابل دست زد».
ادریس مومند، سخنگوی پولیس مرزی افغانستان به خبرگزاری آلمانی «دی پی ای» گفت که این درگیری تا اوایل صبح پنج شنبه ادامه داشت. او گفت این درگیری بر سر «دروازه»یی بود که ظاهراً گفته می‌شود پاکستانی‌ها در شرق افغانستان ساخته بودند.
اما مقام‌های نظامی پاکستان مدعی شدند که درگیری زمانی شروع شد که نیروهای افغانستان بر یک پوسته مرزی پاکستان حمله کردند.
ادریس مومند گفت که پولیس مرزی افغانستان «به منطقه صفری سرحد رفت و همه تاسیساتی را که جدیداً توسط حکومت پاکستان ساخته شده اند، تخریب کرد». به گفته او، بعد از آن کشمکش میان دو طرف شروع شد. او افزود: «فعلاً نیروهای ما به پایگاه‌های شان برگشته اند و وضعیت عادی است».
به گزارش خبرگزاری رویترز، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان قبلاً به مقام های ارشد کشورش دستور داده است تا برای برداشتن دروازه و تاسیساتی که «اردوی پاکستان در نزدیکی خط دیورند ایجاد کرده اند»، اقدام های عاجلی انجام دهند.
در این اواخر تنش های سرحدی میان افغانستان و پاکستان بالا گرفته است.
خط دیورند یکی از مسایل حساس میان افغانستان و پاکستان است. حدود شش ماه قبل وقتی فرستادۀ ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان گفت که کشورش خط دیورند را به حیث مرز میان افغانستان و پاکستان می‌شناسد، حکومت افغانستان واکنش نشان داد.
آن وقت وزارت خارجه افغانستان در یک بیانیۀ خبری کوتاه گفت که «وضعیت خط دیورند مساله‌یی مهم تاریخی برای مردم افغانستان است. بنابراین، حکومت افغانستان هرگونه ابرازنظر دیگران در مورد وضعیت حقوقی خط دیورند را بی‌ربط می‌داند و آن را رد می‌کند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.