وزیر دفاع امریکا: توافقنامۀ امنیتی تا نومبر نهایی شود

- ۰۸ میزان ۱۳۹۲

وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که امیدوار است توافقنامه امنیتی امریکا – افغانستان تا ماه نومبر نهایی شود؛ اقدامی که رییس‌جمهوری افغانستان به شدت با آن مخالفت است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاک هاگل، وزیر دفاع امریکا در جمع نیروهای امریکایی در یک رزمایش نظامی با سلاح واقعی در کوریای جنوبی گفت: من امیدوارم که در پایان اکتبر سال جاری میلادی به توافقی با مقام‌های افغانستان دست یابیم چرا که ما نمی‌توانیم بدون این توافقنامه کاری انجام دهیم.
امریکا قصد دارد تا ۵۷ هزار نیروی خود را در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج کند و احتمالا یک گروه کوچک از سربازان متشکل از ۱۰ هزار تن را در این کشور باقی بگذارد.
اما توافقنامه جدید امنیتی که میان واشنگتن و کابل به امضا می‌رسد نیاز است تا این نیروها در افغانستان باقی بمانند.
هاگل در ادامه گفت: ما با حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان و دولت کابل برای دستیابی به توافقنامه دو جانبه امنیتی در حال همکاری هستیم تا آن را تکمیل کرده و به امضا برسانیم. همزمان با انجام این اقدام ما می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم. این روند از اهمیت فوق‌العاده‌یی برخودار است.
با این حال حامد کرزی تاکید کرده که افغانستان نمی‌تواند در مورد امضای توافقنامه و مذاکرات مربوط به ‌آن شتابزده عمل کند و امضای این توافقنامه پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آوریل سال آتی میلادی نهایی نخواهد شد.
کرزی چندی پیش گفته بود: ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و رییس‌جمهور جدید افغانستان فردی است که می‌تواند در مورد امضا شدن یا نشدن این توافقنامه تصمیم بگیرد.
این در حالی است که معاون هاگل نیز عدم دستیابی افغانستان و امریکا به نهایی کردن توافقنامه امنیتی را یک تراژدی دانسته است.
اش کارتر، معاون هاگل گفت که به رهبران کابل در جریان ملاقات اوایل ماه جاری میلادی خود گفته که باراک اوباما،‌ رییس‌جمهوری امریکا خواستار امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن برای تامین امنیت و ایجاد اطمینان برای فرماندهان نظامی امریکاست و این اقدام باید هر چه سریعتر صورت گیرد.
کارتر در مصاحبه‌یی با شبکه‌های خبری افزود: ضرورت دارد که این معاهده هر چه سریعتر امضا شود چرا که ما را قادر می‌سازد تا سریعتر برنامه‌ریزی کنیم. امضای این توافقنامه به متحدان و شرکای ما نیز این امکان را می‌دهد تا به برنامه‌ریزی در مورد حضور نیروها در افغانستان و روند آتی در این کشور بپردازند.
معاون وزیر امور دفاع امریکا افزود: در صورتی که هر چه سریعتر این توافقنامه امضا نشود ما با یک بحران روبرو می‌شویم چرا که اکثر افغان‌ها تمایل دارند تا نیروهای ائتلاف ناتو به فعالیت خود برای تقویت نیروهای افغانستان و بهبود شرایط زندگی در این کشور ادامه دهند.
اظهارات اش کارتر بازتابی از ناشکیبایی گسترده واشنگتن در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور در ۲۰۱۴ میلادی است.
کارتر در ادامه گفت: دولت ایالات متحده همچنان توافقنامه‌یی را که قرار است در ماه اکتبر سال جاری میلادی مورد امضای طرف‌های امریکایی و افغان قرار بگیرد به عنوان تاریخ هدف برای امضای معاهده امنیتی پس از ۲۰۱۴ می‌داند؛ چارچوب زمانی که توصیف فرماندهان امریکایی به عنوان برنامه‌ای برای خروج گسترده نیروها و بازگرداندن تجهیزات به امریکا محسوب می‌شود.
معاون وزیر دفاع امریکا در ادامه گفت: مذاکرات میان دو طرف همچنان در حال انجام است و البته مواردی حل نشدنی در این مذاکرات باقی مانده‌اند.
این مقام مسوول امریکایی به جزئیات این مسائل حل نشده اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که امیدوار است این موانع نیز رفع شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.