وزیر داخله: بیشتر تقرری‌ها از جانب ریاست‌جمهوری صورت گرفته است

گزارشگر:سه شنبه 12 عقرب 1394 - ۱۱ عقرب ۱۳۹۴

نورالحق علومی، وزیر داخله، دیروز قناعت نماینده‌گان مجلس را به دست آورد و دوباره به سمتش ابقا شد.
پیش از این، شماری از نماینده‌گان با جمع‎آوری ده‌ها امضا، پای نورالحق علومی را به جلسۀ استیضاحیه مجلس کشاندند.
در جلسۀ دیروز مجلس نماینده‌گان، ۱۵۱ نماینده حاضر بود که از آن میان ۳۸ تن خواستار صندوق‌گذاشتن به وزیر شدند و ۴ نفر هم رأی سفید دادند و mandegar-3بقیه ۱۰۹ عضو مجلس هم به جواب‌های وزیر داخله قناعت کردند.
براساس قانون اساسی کشور، مجلس نمایندگان به پیشنهاد بیست فیصد/ درصد کل اعضا، می‌تواند هر یک وزیران را استیضاح کند. هرگاه توضیح ارایه شده قناعت بخش نباشد، مجلس نماینده‌گان موضوع رأی عدم اعتماد را بررسی می‌کند.
نورالحق علومی، به دلیل آنچه وکلای مجلس افزایش ناآرامی‌ها، سقوط شهر کندز، فرار زندانیان از محابس، کنار زدن مجاهدین از بدنۀ پولیس، تعیین افراد وابسته به حزب وطن در کدرهای پولیس می‌خواندند، استیضاح شد.
اما پاسخ‌های جنرال علومی قناعت نماینده‌گان مجلس را فراهم کرد.- هرچند شماری از نماینده‌گان، باور داشتندکه در پشت موافقت نماینده‎گان به پاسخ‌های علومی، معامله‌یی در کار بوده است.

تقرریری‌های ریاست‌جمهوری
وزیر امور داخله در برابر انتقاداتی که گویا او مجاهدین را برکنار و به جای آنان افرادی از حزب وطن را مقرر می‌کند، گفت که در انتخاب کدرها هر چقدر مداخله صورت گیرد، به ضرر کشور است و در بسیاری جاها اتفاق افتاده به جایی که مامور از آمر خود دستور بگیرد، از دوستی‌که او را مقرر کرده، دستور می‌گیرد.
او اعلام کرد که از حزب وطن استعفا کرده و افزود که بیشتر تقرری‌ها از جانب ریاست جمهوری صورت گرفته است.
به گفتۀ علومی، از ۴۳ نفری که او مقرر کرده، ۲۷ نفر آنان مجاهد هستند.
پاکستان یارِ قدیم تروریستان
نورالحق علومی در مورد افزایش ناآرامی‌ها در کشور اعلام کرد که پاکستان از گروه طالبان، داعش، شبکۀ حقانی و سایر مخالفان مسلح دولت حمایت می‌کند و به گفتۀ او، این شورشیان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند.
آقای علومی در نشست دیروز مجلس گفت که در پشت طرح‌های عملیاتی تروریستان که در افغانستان می‌جنگند و اخیراً پای شان به شمال کشور رسیده، مقامات نظامی پاکستان قرار دارند.
به گفتۀ وزیر داخله، علت ناامنی ولایت‌های شمال افغانستان این است که با عملیات نیروهای امنیتی پاکستان در وزیرستان شمالی این نیروها به ولایت‌های شمالی افغانستان پناه گرفتند و اکنون باعث نا امنی این ولایت‌ها شده‌اند.
علومی خطاب به اعضای مجلس گفت: «به خط زرین نوشته کنید که پاکستان از تروریسم در داخل افغانستان حمایت می‌کند؛ با وجودی که حکومت دروازه صلح را باز گذاشته است، ولی پاکستان تا هنوز دشمنان ما را در آغوش خود می پروراند، اما مردم و نیروهای امنیتی ما برای افغانستان و کشورهای منطقه سینه سپر کرده است».
وزیر داخله خاطر نشان کرد که سقوط شهر قندوز یک ناکامامی در سطح پایین بوده است و با توجه به امکانات و تعداد دشمن آنها نتوانستند به آنچه در برنامه داشتند دست پیدا کنند.
وزیر امور داخله در ادامۀ سخنانش در مورد جنگ افزار و سلاح‌های سنگین گفت که نیروهای امنیتی به ویژه پولیس از لحاظ کیفیت سلاح و امکانات با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. اما به گفتۀ او، دولت در تمام سطوح به فکر تامین امنیت است.
آقای علومی تأکید کرد: ناتوانی در تدارکات و نبود قوای هوایی از چالش‌های عمده نیروهای امنیتی به ویژه پولیس، برای تامین امنیت کشور و رسیدن به موقع کمک‌ها به نقاط زیر تهدید است.
به گفتۀ وزیر داخله، پولیس سلاح سنگین و نیروی هوایی در اختیار ندارد و حتا زخمی‌های پولیس روزها در میدان نبرد باقی می‌ماند و انتقال داده نمی‌شود.
آقای علومی در مورد تشکیلات خیالی پولیس نیز گفت که در این مورد هیات موظف شده و پس از بررسی‌ها روشن خواهد شد؛ اگر در جایی چنین باشد متخلفین حتماً به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.