دبیر کل سازمان شانگهای: در بارۀ توانایی نیروهای افغانستان سوال وجود دارد

- ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

دمیتری مزنتسف دبیر کل سازمان شانگهای در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرد: کشورهای عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای در فعالیت های این سازمان سهم عمده دارند.
مزنتسف روز جمعه در گفت‌وگو با رادیو دولتی صدای روسیه گفت: کشورهای بانفوذی مانند ایران، هند، پاکستان و مغولستان به عنوان کشورهای عضو ناظر سازمان شانگهای اقدامات زیادی به عمل آورده اند.
وی افزود: پیشنهاد کرده ام عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای دارای موقعیت و وظایف دیگری باشد و وظیفه من و معاونانم تهیه زمینه قانونی برای تحقق این امر است.
دبیر کل سازمان شانگهای گفت: در ۱۲ سال اخیر ترکیب مناسبی از اعضای ناظر شکل گرفته است.
روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند و ایران، هند، پاکستان، مغولستان و افغانستان عضو ناظر این سازمان هستند.
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در ادامه گفت‌وگوی رادیویی، مسأله افغانستان را در حال حاضر بزرگترین دغدغه منطقه خواند و افزود: این مساله با توجه به برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ اهمیت فراوان یافته است.
وی گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا نیروهای امنیتی و پولیس افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی می‌توانند از عهده تامین امنیت این کشور و مردم آن برآیند.
مزنتسف اضافه کرد: اطمینان داریم تشریک مساعی کشورها در مسأله افغانستان ثمربخش خواهد بود.
وی همچنین بر لزوم توجه بیشتر به مساله قاچاق مواد مخدر از افغانستان و تقویت نیروهای امنیتی این کشور تاکید کرد.
دبیر کل سازمان همکاری شانگهای به توجه خاص این سازمان به مساله افغانستان اشاره کرده و افزود: سال گذشته افغانستان به عنوان شریک سازمان شانگهای پذیرفته شد و این شاخص بسیار مهمی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.