ملل متحد: مشکل مواد مخدر در افغانستان در کوتاه‌مدت حل نمی‎شود

- ۱۷ ثور ۱۳۹۲

دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد گفته است که وابستگی اقتصاد افغانستان به مواد مخدر در سال گذشته میلادی کاهش یافته است، اما هنوز ده درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد روز دو شنبه در ویانا گفت که ارزش تریاک صادر شده از افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱٫۹ میلیارد دالر تخمین شده است. البته این مبلغ ارزش مواد کیمیاوی استفاده شده در ساخت مواد مخدر را شامل نمی‌شود.
در سال ۲۰۱۱ برآورد شده بود که صادرات تریاک ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد. اما دفتر مبارزه با مواد مخدر ملل متحد در بررسی سالانه خود گفته است که به دلیل آب و هوای نامناسب و شیوع آفات نباتی در سال گذشته ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را درآمد ناشی از تریاک تشکیل داده است.
افغانستان بزرگ ترین تولیدکننده تریاک در سطح جهان است و حدود ۹۰ درصد مواد مخدر جهان از این کشور جنگ زده تأمین می‌شود. این در حالی است که از یک دهه به اینطرف تلاش می شود کشتزارهای کوکنار تخریب شوند و کمک های زیادی برای کشت بدیل به دهقانان داده شده است.
این بررسی سازمان ملل متحد در زمانی نشر می شود که نیروهای بین المللی آماده‌گی خروج از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ را می‌گیرند. این نگرانی وجود دارد که با خروج این نیروها، کشت مواد مخدر در افغانستان بیش از این افزایش یابد.
یوری فیدوتوف، رییس اجرایی دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت: «مشکل مواد مخدر در افغانستان در کوتاه مدت حل نخواهد شد، اما ما نیاز داریم که این پروسه (مبارزه با مواد مخدر) را تسریع بخشیم، خصوصا که به سرعت به سال ۲۰۱۴ نزدیک می‌شویم».
در گزارش این دفتر سازمان ملل متحد به ارتباط میان افزایش مواد مخدر و کمبود توسعه اشاره شده است. روستاهای که کوکنار کشت می کنند معمولاً از بازارها و شهرها دور قرار دارند و نسبت به مناطقی که محصولات نباتی دیگر را پرورش می دهند، مکتب های کمتری دارند.
دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ماه اپریل گفت که کشت کوکنار در افغانستان برای سومین سال متوالی افزایش خواهد یافت و به دلیل افزایش قیمت آن در بازارها احتمالاً به ریکورد تازه ای خواهد رسید.
این اداره ملل متحد گفته است که ساحه تحت کشت کوکنار در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۱۵۴ هزار هکتار رسیده است، اما حاصلات آن ۳۶ درصد کاهش یافته و به ۳۷۰۰ تن رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.