کرزی: با اجماع ملی دو ـ سه کاندید بکشیم /کشورهای خارجی دیگر به ما گندم و آرد کمک نکنند/

- ۱۰ جوزا ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی از مردم افغانستان خواسته است تا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳، از طریق اجماع ملی سه یا چهار نامزد را معرفی کنند.
آقای کرزی که روز پنجشنبه در میان صدها تن از اعضای شوراهای انکشافی که از روستاها به کابل آمده بودند، در خیمۀ لویه جرگه سخنرانی می‌کرد، همچان گفت که برگزاری انتخابات در سال ۱۳۹۳ یک امر حتمی است و رییس‌جمهور آینده باید تمام مردم افغانستان را به یک دید بنگرد.
او افزود که رییس‌جمهور آیندۀ افغانستان باید دل و جرأت آن را داشته باشد که زیر بار و فشار خارجی‌ها نرود، به آزادی مطبوعات احترام بگذارد، زیرا مطبوعات به عنوان چراغ روشن برای نظارت بر اعمال دولت لازم می‌باشد، اگرچه بعضی از اوقات «نورش بیش از حد و آزار دهنده می‌شود.»
آقای کرزی افزود که اگر رییس‌جمهوری بعدی از او مشوره خواست همکاری خواهد کرد و در غیر آن در خانه خواهد نشست.
به راه ما نروید، افشای‌تان می‎کنم
رییس‌جمهور کرزی در این سخنرانی هشدار داد که در صورتی که خارجی‌ها، برخلاف منافع افغانستان عمل کنند، مقاصد اصلی آن‌ها را افشا خواهد کرد: «اگر خارجی‌ها به راه ما نرفتند و کوشش کردند راه دیگری را که در آن خیر افغانستان نبود بروند، می‌آیم با شما گپ می‌زنم و رسوای‌شان می‌کنم.»
آقای کرزی گفت از پنج ماه به این سو متوجه شده که برخی از کشورهای خارجی می‌خواهند از پروسه صلح افغانستان به نفع خودشان استفاده کنند.
او افزود که افغانستان به شتاب به سوی صلح پیش می رود، ولی در جایی که معامله با کشورهای خارجی در میان است، از نهایت احتیاط کار گرفته می شود.
رییس‌جمهور کرزی در این سخنرانی طالبان را خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست تا به جای ویرانی افغانستان با نیروهای افغان یک جا شوند و علیه دشمنان این کشور بجنگند: «بعضی‌ها ترقی و پیشرفت این خاک را نمی‌خواهند و تو را استعمال می‌کنند تا مانع ترقی خود، خاک خود، اولاد خود و خانه خود شوی. به خود بیا و هوشیار شو.»
کرزی با اشاره به طالبان گفت، در حالی که خارجی‌ها از افغانستان خارج می‌شوند، پس چرا این گروه حملات شان را علیه نیروهای افغان شدت بخشیده اند.
او خطاب به طالبان پرسید: «طالبان می‌گویند که علیه خارجی‌ها در جنگ هستند. حالا خارجی‌ها بیرون آمدند. در جایی که خارجی نیست، با کی جنگ داری؟ پس واضح است که در این جا جنگ علیه خارجی نیست، بلکه جنگ برای خارجی است».
گندم و آرد نگیرید!
رییس‌جمهور کرزی همچنان گفت که باید همۀ افغان‌‍ها برای خود کفایی کشور شان تلاش کنند.
او به وزارت‌های زراعت و کار و امور اجتماعی دستور داد که از گرفتن کمک‌های خارجی مانند «گندم، آرد» خود داری کنند.
آقای کرزی گفت: «ما زمین زیاد داریم، باید روی زمین و زیربناها کار شود، در آن زمان افغانستان خودکفا می‌شود و نیز ساخته خواهد شد».
کرزی از کمک‌های کشورهای هالند، جاپان و سازمان ملل در جریان یازده سال گذشته قدردانی کرد، اما تأکید کرد که آنان دیگر به افغانستان گندم و آرد نفرستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.