اشتراک‏کننده‏‎گان نشستی در ارغنداب: قانون اساسی تغییر کند و کرزی بماند!

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۷ جوزا ۱۳۹۲

نشست هفتۀ گذشته در قندهار نشان داد که آقای کرزی در تلاش «دوام قدرت» از راه‎ برگزاری «لویه جرگۀ فرمایشی» و «تغییر قانون اساسی» افغانستان است.

شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‎گان مجلس با بیان این مطلب می‏گویند که رییس‎جمهور کرزی و خانواده‎اش می‎هراسند که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی و به وجود آمدن یک حکومت جدید، آن‏‎ها ازسوی مردم به دادگاه کشانیده نشوند.
به گفتۀ آن‎ها، به همین دلیل، کرزی و خانواده‎اش می‎کوشند از راه‎های مختلف در سیاست‎های پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نقش داشته باشند.
هفتۀ گذشته گروهی به نام «حرکت جوان» گردهمایی را در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار برگزار کرده و خواهان «تغییر قانون اساسی» و «ابقای رییس‎جمهور کرزی» در قدرت شدند.

راه‎اندازی از سوی خانوادۀ کرزی
وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید که این نشست از سوی خانوادۀ حامد کرزی و به ویژه یکی از نزدیکانش به نام آقای راتب پوپل، راه‎اندازی شده بود.
راتب پوپل اکنون در استخراج نفت در ساحۀ آمو دریا با یک کمپنی چینایی شریک می‌باشد. هرچند او در دوران طالبان رابطۀ نزدیکی با رهبر طالبان داشت، اما دوام فعالیت‌های کمپنی آقای پوپل، مربوط به دوام قدرت حامد کرزی می‎باشد.
وطن گروپ یک کمپنی امنیتی مربوط به خانوادۀ حامدکرزی است که با وجود فرمان اکید وی در مورد انحلال کمپنی‌های امنیتی خصوصی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

نگران به دادگاه کشانیده‎شدن
آقای مژده به روزنامۀ ماندگار گفت: «به پنداشتِ من، آقای کرزی نگران آیندۀ سیاسی خود است؛ نگران این‌که مبادا محاکمه شود. در این حال، اعضای خانوادۀ او نیز نگران این هستند که با رفتن رییس‎جمهور کرزی، آن‌ها هم موردِ محاکمه قرار بگیرند و یا هم، همین امتیازاتی را که دارند، از دست بدهند.»
او افزود که به همین دلیل نشستی را در قندهار برگزار کردند و این آغاز کار است و چنین نشست‎های در آینده حتا در شمال افغانستان نیز برگزار خواهد شد.
تغییر قانون اساسی و ابقای کرزی در قدرت
براساس برخی گزارش‎ها، اشتراک‎کننده‎گان گردهمایی ارغنداب، خواهان تغییر قانون اساسی و ابقای رییس‎جمهور کرزی در قدرت شده‌اند.
وحید مژده می‎گوید: «نتیجۀ چنین نشست‎هایی، بالاخره حرف را به جایی خواهد رساند تا یک لویه جرگه برای تغییر قانون اساسی برگزار شود؛ کسانی‌که در آن‌جا(ارغنداب) جمع شده بودند، خواستار تغییر در قانون اساسی گردیدند؛ این‌ها ابقای آقای کرزی را نمی‌خواستند، بل می‌گفتند که قانون اساسی تغییر نماید و ماده‎یی را که در آن گفته شده، یک نفر نمی‎تواند بیشتر از دو دوره رییس‎جمهور باشد را تغییر بدهند.»
این آگاه سیاسی تأکید کرد که اشتراک‎کننده‎‏گان این نشست گفته‎اند: قانون اساسی کنونی برای کشورهای پیشرفته ساخته شده و افغانستان یک کشور عقب مانده است و ما هر از گاهی نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که مناسب ریاست‌جمهوری باشد.
به گفتۀ آقای مژده، اشتراک‎کننده‎گان ارغنداب، خواستار این بودند که آقای کرزی بار دیگر هم رییس‌جمهور بماند.
آقای مژده باور دارد که رییس‏جمهور کرزی با راه‎اندازی چنین حرکت‏هایی تلاش دارد در بازی‌های پس از سال ۲۰۱۴ نقش داشته باشد؛ اگر جامعۀ جهانی او را شامل این بازی‎ها نسازد، کرزی می‌خواهد بازی را خراب کند.
او گفت: «حتا استاد سیاف در طرحی که داشته در یک بخش آن گفته است: کسانی در طول بیش یازده سالِ گذشته در کشور نقش داشته اند، در حکومت‌های بعد از این هم به نظریات‌شان احترام گذاشته شود و آن‌ها به نحوی حفظ شوند؛ یعنی نه تنها آقای کرزی بل‌که تیم او روی این موضوع کار می‌نمایند. از همین سبب آن‌ها نگران هستند.»

بحران‏سازی
در این حال، استاد قربان‎علی عرفانی عضو مجلس نماینده‎گان معتقد است که برخی حرکت‎‏هایی وجود دارد که می‎خواهند اوضاع افغانستان را بحرانی نشان بدهند و زمینه‎های بحران را بیشتر مساعد بسازند که نتیجۀ آن را اکنون مشاهده می‎کنیم.
استاد عرفانی به روزنامۀ ماندگار گفت: بحث‌هایی‌که در پارلمان و در بیرون پارلمان جریان دارد و شخصیت‎کشی‎هایی‌که صورت می‎گیرد، همه نشان می‎دهد که حکومت افغانستان در تلاش است به گونۀ نشان بدهد که زمینۀ برگزاری انتخابات وجود ندارد.
به گفتۀ او، حکومت می‎خواهد به بهانۀ نبود امنیت، چند تن را زیر نام لویه جرگه جمع کند و از آن‎ها رأی به تعویق انداختن انتخابات را بگیرد.
استاد عرفانی میگوید که اگر حکومت بخواهد بحران‌سازی کند، این بیشتر به ضرر ملت افغانستان است.
اما به گفتۀ این عضو مجلس، مردم افغانستان، نخبه‌گان و احزاب سیاسی تصمیم گرفتند که انتخابات در زمان معین آن برگزار شود.

حفظ قدرت در قندهار
استاد قربان ‏علی عرفانی می‎گوید که عده‌یی در تلاش حفظ محوریت قدرت در ولایت قندهار هستند.
او گفت که پیش از این نیز در قندهار جلسه‌یی برگزار شده و در آن گفته شده که باید محوریت قدرت در قندهار حفظ شود؛ اما کسانی‌که در آن‌جا بودند، عملاً این حرف را قبول نکردند، حتا برخی‎های‎شان جلسه را ترک گفتند.
به گفتۀ این عضو مجلس، پارلمان، مردم و جامعۀ مدنی افغانستان اجازه نخواهند داد تا انتخابات به بهانه‎های مختلف به تعویق انداخته شود.
او تصریح کرد: از نظر پارلمان برگزاری لویه جرگۀ عنعنه‌یی اصلاً قانونی نیست؛ فکر می‌کنم پارلمان افغانستان اجازه نمی‎دهد که انتخابات به تعویق انداخته شود.
اشتراک‎کننده‎گان نشست ارغنداب، در اعلامیه‎یی از کاندیداتوری مجدد حامد کرزی حمایت کرده و خواهان تغییر در مادۀ ۶۲ قانون اساسی شدند.
بر بنیاد این اعلامیه، بزرگان قومی این ولسوالی گفتند که مردم باید رییس‌جمهوری را انتخاب نمایند که با وضع کشور آشنایی کامل داشته باشد. اگر کسی به حیث رییس‌جمهور انتخاب گردد که با وضع کشور آشنایی درست نداشته باشد، وضع کشور بار دیگر متشنج شده و دست‌آوردهای دوازده سال گذشته به چالش مواجه خواهد شد.
صدایی که از مدت‌ها قبل در حمایت از تداوم قدرت کرزی در مقام ریاست‌جمهوری انتظار آن می‌رفت، اکنون از ارغنداب بلند شده و انتظار می‌رود تا به دنبال آن در جاهای دیگرِ «قندهار بزرگ» نیز به گوش برسد و این شایعات را به حقیقت نزدیک نماید که رییس‌جمهور کرزی می‌خواهد تا با فراخوانی یک لویه جرگۀ فرمایشی دیگر، مادۀ ۶۲ قانون اساسی را تغییر دهد و با کاندیدا شدن مجدد و تقلب مجدد، بار دیگر بر مسند قدرت، حاکمیت نظام فساد بردوام باقی بماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.