کرزی عازم دوحه شد

- ۱۹ جوزا ۱۳۹۲

ریس‌جمهور کرزی روز گذشته، برای اشتراک در اجلاس امریکا و جهان اسلام کابل را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد.
گفته شده است که گفت‌وگوهای در مورد روند صلح دولت افغانستان با مقام‌های دولت قطر، از دیگر اهداف سفر رییس‌جمهوری به دوحه است.
در یک خبرنامه دفتر ریاست‌جمهوری آمده است که آقای کرزی قرار است در اجلاس بین‌المللی، امریکا و جهان اسلام که در دوحه قطر برگزار می‌شود سخنرانی کند و “دیدگاه افغانستان را در رابطه به مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی” بیان کند.
آقای کرزی را در این سفر یک هیات عالی رتبه دولت افغانستان از جمله دکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی و صلاح‌الدین ربانی رییس شورای عالی صلح همراهی می‌کند.
خبرنامۀریاست جمهوری افزوده که حامد کرزی در این سفر با مقام‌های دولت قطر در مورد روابط دوجانبه و روند صلح افغانستان “بحث و تبادل نظر” خواهد کرد.
دفتر رییس‌جمهور کرزی گفته است که اجلاس بین‌المللی امریکا و جهان اسلام با عنوان “یک دهه دیالوگ” و به منظور تجدید تعهدات در خصوص روابط امریکا با جهان اسلام برگزار می‌شود و دورنمای آینده افغانستان و پاکستان و تاثیرات آن روی امنیت داخلی این کشورها و منطقه را به بررسی می‌گیرد.
رییس جمهوری افغانستان در حالی به قطر سفر می‌کند که تلاش‌های دو کشور به منظور ایجاد دفتر نماینده‌گی سیاسی برای طالبان به هدف مذاکرات رو در رو هنوز منتج به نتیجه‌ای نشده است.
این دومین سفر حامد کرزی به قطر در سه ماه اخیر است. رییس‌جمهوری افغانستان در سفری به دوحه در یازدهم حمل امسال با امیر قطر در مورد اینکه چطور کشور قطر می‌تواند زمینه ساز گفت‌وگو میان گروه طالبان و شورای صلح افغانستان شود، صحبت کرد.
حکومت افغانستان از مدت‌ها به این سو در هماهنگی با مقام‌های دولت قطر روی طرحی کار می‌کنند که بر اساس آن طالبان بتوانند با حضور در میز مذاکرات از مجرای دفتر سیاسی در قطر، با دولت افغانستان از نزدیک گفت‌وگو کنند.
حضور نماینده‌گان گروه طالبان در میز مذاکره با شرایط دولت افغانستان همراه بوده است، از جمله این که مخالفان مسلحی که برای گفت‌وگو با دولت از طالبان نمایند‌ه‌گی می‌کنند باید با خود مدارکی داشته باشند که اعتماد دولت افغانستان را فراهم کند. مساله‌یی که گفته می‌شود ایجاد دفتر نماینده‌گی طالبان در قطر را هم تا حالا به تاخیر انداخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.