بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان: استفاده از کارت‌های پیشین نگران‌کننده است

- ۰۶ دلو ۱۳۹۱

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا، استفاده از کارت‌های رأی‌دهی گذشته در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ را نگران‌کننده و مشکل‌آفرین خوانده است.
رییس‌ اجراییه‌یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که از کارت‌‌های رأی‌دهی پیشین، همانند گذشته سوء استفاده صورت نگیرد.
مسوولان کمیسیون انتخابات هفتۀ گذشته اعلام کردند که رأی دهنده‌گان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ می‌توانند از کارت‌های رأی دهی گذشته و هم‌چنان شناسنامه‌های الکترونیکی استفاده کنند.
جانداد سپین‌غر رییس اجرایه‌یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت، تجربه نشان داده که برگه‌های رأی‌دهی گذشته مشکل‌آفرین است؛ اکنون کمیسیون مستقل انتخابات چه تدابیری سنجیده که تجربۀ انتخابات‌های گذشته تکرار نشود؟
او، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که جلو استفاده از کارت‌های جعلی در انتخابات پیش‌رو را بگیرند.
رییس اجرایه‌یی فیفا گفت: مساله بی‌طرفی کارمندان باید حفظ شود، تا آن‌ها بنابر یک‌سری ملحوظات قومی، لسانی به کسی اجازه ندهند که بیش از یک‌بار رأی دهد.
هم‌چنان آقای سپین‌غر می‌افزاید: «سوال اساسی این‌جاست که مسوولان چه برنامه‌یی را روی دست دارند که یک نفر بر اثر پایان بودن کیفیت رنگ، بیش ازیک‌بار رأی داده نتواند و همین‌گونه برخی از مسایل تخنیکی دیگر وجود دارد که باید کمیسیون مردم را مطمین سازد که در انتخابات آینده تقلب صورت نمی‌گیرد.»
او گفت، تاهنگامی که کمیسیون برای جلوگیری از تقلب گسترده در انتخابات آینده میکانیزمی را در نظر نگیرد، اعلام استفاده از برگه‌های سابق نمی‌تواند اطمینان‌بخش برای شهروندان باشد؛ بی‌تردید اعلام کمیسیون انتخابات یک نگرانی جدی برای مردم افغانستان است.
پیش از این کمیسیون انتخابات ابراز نگرانی کرده بود در صورتی که کارت رای‌دهی جدید به مردم افغانستان توزیع نشود، زمینه تقلب گسترده در انتخابات فراهم خواهد شد. قرار است توزیع شناسنامه یا تذکره‌های الکترونیکی از ماه حمل و کارت‌های رای دهی از ماه ثور آغاز شود.
در حال حاضر میلیون‌ها کارت رای‌دهی که در چهار انتخابات گذشته برای رای دهندگان توزیع شده بود، نزد مردم موجود است و این نگرانی وجود دارد که برخی با استفاده از این کارت‌ها چندین بار رای دهند.
ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «افرادی که قبلاً ثبت نام نموده و کارت رای دهی دارند کارت‌های شان قابل اعتبار است».
کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید، آماده‌گی‌ها برای توزیع کارت رای دهی شروع شده است.
این مقام کمیسیون انتخابات گفت کارت جدید تنها برای کسانی توزیع می‌شود که در سال جاری واجد شرایط رای دهی شده‌اند. امرخیل گفت، کسانی که کارت‌های رای دهی شان مفقود شده نیز می‌توانند کارت‌های جدید بگیرند.
امرخیل افزود، که کمیسیون می‌تواند با مصرف ۱۵ تا ۲۰ میلیون دالر کارت‌های جدید را برای رای دهندگان توزیع کند، اما افغانستان توانایی تأمین این هزینه را ندارد. پیش از این رییس کمیسیون انتخابات گفته بود یا کارت‌های جدید برای تمام رای دهنده‌گان توزیع شود و یا هم تنها از تذکره‌های الکترونیکی برای رأی دادن استفاده گردد.
هم‌چنان وزارت مخابرات افغانستان وعده داده است که توزیع تذکره‌های الکترونیکی را از ماه حمل سال ۱۳۹۲ آغاز می‌کند.
تقلب در انتخابات یکی از نگرانی‌های اساسی است. در کنار انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی، انتقال سیاسی به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده و آگاهان تاکید دارند که انتقال قدرت سیاسی به صورت مشروع از طریق انتخابات سال ۲۰۱۴ حتا مهم‌تر از انتقال مسوولیت‌های امنیت می‌باشد.
در پیوند به این مساله گروه‌های اپوزیسیون نیز گفته‌اند که تنها انتخابات شفاف و عاری از تقلب در سال ۲۰۱۴ می‌تواند جلو بحرانی ناشی از انتخابات را در افغانستان را بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.