سازمان ملل: تلفاف غیرنظامیان به بالاترین سطح رسیده است

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 19 دلو 1395 - ۱۸ دلو ۱۳۹۵

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۶ با ثبت رکورد به بالاترین میزان خود رسیده است.
مسوولان سازمان ملل در افغانستان با اشاره به آمار بالای تلفات افراد ملکی در افغانستان، از طرف‌های درگیر خواست تا اقدامات عاجل را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان روی دست گیرند.
mandegar-3بربنیاد این گزارشِ سازمان ملل، مرگ و مجروحیت اطفال در سال ۲۰۱۶ به طور بی‌پیشینه‌یی افزایش یافته است. در گزارش سازمان ملل تلفات غیرنظامیان در منازعات مسلحانه ۱۱۴۱۸ تن ثبت شده که از این میان، ۳۴۹۸ فرد ملکی کشته و ۷۹۲۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.
در گزارش خاطر نشان شده که از شمار تلفات ۳۵۱۲ طفل می‌باشند که ۹۲۳ کشته و ۲۵۸۹ زخمی را شامل می‌شود و نشان دهندۀ افزایش ۲۴ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل می‌باشد.
نمایندۀ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان دیروز (دوشنبه، ۱۸ دلو) همزمان با ارایۀ گزارش سالانۀ این سازمان در کابل، گفت که در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۱۱۴۱۸ فرد در افغانستان کشته و زخمی شده که این یک افزایش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
تادامیچی یوماماتو افزود: در سال گذشتۀ میلادی، ۳۴۹۸ فرد ملکی در درگیری‌های مختلف در افغانستان کشته و ۷۹۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که یک سوم آنان کودکان می‌باشند.
بربنیاد این گزارش، ۶۱ درصد از تلفات افراد ملکی توسط گروه‌های مخالف دولتی به‌شمول طالبان و داعش اتفاق افتاده است.
تادامیچی یوماماتو می‌گوید: ۴۹۵۳ غیرنظامی نیز به دست طالبان و ۸۹۹ تن دیگر در حملات انتحاری توسط داعش کشته و زخمی شده‌اند. برپایۀ این گزارش، تلفات ناشی از حملات داعش به ویژه به اماکن مذهبیِ شیعیان، ۱۰ برابر در سال گذشته افزایش یافته است.
نیروهای امنیتی افغانستان مسوول ۲۰ درصد و گروه‌های ملیشۀ طرفدار دولت و نیروهای بین‌المللی مسوول، ۲ درصد از تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۶ بوده است.
سازمان ملل از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان می‌خواهد تا برای توقف کشتار افراد ملکی اقدامات بی‌درنگ را روی دست گیرند. یاماماتو گفت: “درصورتی‌که طرف‌های درگیر در جنگ تلاش جدی برای بازنگری عملیات‌ها و نیز پیامدهای منفی آن نکنند، سطح کشتار غیرنظامیان، بی‌جا‌شدن و دیگر مشکلات بشری همچنان در بالاترین سح خود در افغانستان باقی خواهد ماند.”
براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۹۲۳ کودک کشته و ۲۵۸۹ تن دیگر زخمی شده‌اند که در مقایسه با آمار گذشته، ۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
گفته می‌شود، از سال ۲۰۰۹ که سازمان ملل ثبت آمار تلفات افراد ملکی را شروع کرد، تا کنون رفم غیرنظامیان کشته و زخمی شده در سال ۲۰۱۶ به بیشترین تعداد خود رسیده است.
آقای باماماتو گفت: “کشته و زخمی‌شدن هزاران غیرنظامی در افغانستان در سال گذشته تأسف‌بار است، درحالی‌که می‌شود جلو آن را گرفت.”
او افزود: حملات هوایی نیروهای بین‌المللی و نیروهای افغانستان، ۵۹۰ نفر تلفات داشته است(۲۵۰ تن کشته و ۳۴۰ زخمی) و در مقایسه با سال ۲۰۱۵ دو برابر و از سال ۲۰۰۹ تاکنون به بالاترین رقم خود رسیده است.
رییس یوناما در افغانستان نسبت به تأثیر منفی جنگ‌های زمینی بر افراد ملکی و نیز حملات انتحاری که تعمداً افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند، ابراز نگرانی می‌کند. یاماماتو گفت: ۲۰۱۶ سال بی‌پیشینه‌یی از رنج و آلام مردم افغانستان بوده است.
خانم دانیل بل، رییس حقوق بشر یوناما، نیز در این نشست گفت: در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱۴۱۸ نفر مورد تلفات غیرنظامی در منازعات مسلحانه به ثبت رسیده است.
به گفتۀ او: از میان ارقام ذکر شده، ۳۴۹۸ فرد ملکی کشته و ۷۹۲۰ تن دیگر زخمی شده است؛ در این میان، در مجموع ۳۵۱۲ طفل دیده می‌شود(۹۲۳ طفل کشته و ۲۵۸۹ طفل دیگر زخمی شده است).
خانم بل گفت: این تلفات در ولایات کابل، قندهار، ارزگان و فاریاب به ثبت رسیده است. او می‌گوید که ۶۱ درصد مجموعۀ این تلفات به مخالفین دولت نسبت داده شده، ۱۰ درصد ناشی از درگیری‌های زمینی بوده و ۵ درصد دیگر به واسطۀ اشیأ منفجره به شمول بمب‌های کنارجاده‌یی می‌باشد.
به گفتۀ خانم بل، از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۲۰ هزار فرد ملکی در افغانستان کشته شده است. خانم دانیل بل، اما می‌افزاید که گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد تلفات زنان ۲ درصد کاهش یافته است.
در این گزارش آمده است که مانند سال ۲۰۱۵، درگیری‌های زمینی میان عناصر ضد دولت و نیروهای طرفدار دولت، به‌ویژه در مناطقی که غیرنظامیان در آن زنده‌گی و یا رفت و آمد دارند، منحیث دلیل اصلی تلفات افراد ملکی باقی مانده است، درحالی‌که مواد انفجاری تعبیه شده، حملات انتحاری و گروهی و همچنان قتل‌های هدفمند و عمدی به ترتیب سایر عوامل عمده تلفات غیرنظامیان به شمار می‌روند.
زید رعد‌الحسین، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر گفت که آمار تلفات، درد و رنج آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه که قیمت گزافی در جنگ می‌پردازند را به تصویر می‌کشد.
زید گفت: “اطفال کشته، نابینا و یا فلج شده‌اند و یا هنگام بازی با مهمات منفجر ناشده که از سوی طرف‌های درگیر در محلات باقی مانده‌اند، سهواً سببِ کشته‌شدن دوستان خود گردیده‌اند. زنان هنوز هم در پروسه‌های موازی نام نهاد عدالت به طور وحشیانه مجازات می‌شوند، درحالی‌که اقلیت‌های مذهبی هنگام عبادت در مساجد مورد هدف قرار می‌گیرند.”
این ارقام که توسط هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به ثبت رسیده است، بلندترین آمار را از سال ۲۰۰۹ به این‌سو زمانی که سازمان ملل متحد آغاز به ثبت منظم شمار تلفات غیرنظامیان کرد، نشان می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.