آیا افتادن پاکستان به ورطۀ هرج‌و‌‌مرج واقعیت است؟

گزارشگر:منبع: دکوانت. نویسنده: گل بخاری/ ترجمۀ: سیداکرم بارز - ۲۰ میزان ۱۳۹۸

پاکستان در ماه‌های اکتوبر و دسامبر ممکن است گواه جوشش تحولات و دسیسه‌های سیاسی ویرانگر باشد. بحران و آشفتگی اقتصادی، از کار افتاده‌گی بیروکراسی به دلیل ترس از اذیت مقامات و وزیران حکومت توسط ادارۀ ملی حساب‌رسی (NAB)بسته شدن شرکت‌ها، اعتصاب‌ها توسط تجار، داکتران و حقوق‌دانان گروپ‌های بزرگ صنعتی را متأثر کرده است. به نظر می‌رسد این وضعیت شعله‌های بی‌باوری سیاسی را مشتعل سازد. در میان این همه، مولانا فضل‌الرحمن، کسی که صدها مدرسه و میلیون‌ها شاگرد را کنترل می‌کند، اعلام کرده که در mandegarاواخر ماه مارچ به‌سوی اسلام‌آباد مارش خواهد کرد. او در نظر دارد تا رسیدن به مطالبات خود که همانا استعفای حکومت کنونی، برگزاری انتخابات شفاف و عاری از نظارت ارتش می‌باشد، پایتخت را بسته نگه‌دارد. گزارش‌ها حاکی از تصمیم ارتش مبنی بر ضرورت کنار زدن حکومت غیرموثر نگرانی‌ها را بیشتر ساخته است و گزارش‌ها مبتنی بر چند انکشافات و تحولات مشخص می‌باشد:
۱-هر چند یک نامه مبنی بر تمدید جنرال باجوا در ماه آگست امضا گردید، اما طی مراحل رسمی، حقوقی و اداری تمدید جنرال باجوا به مدت سه سال به حیث رییس ستاد ارتش آغاز نگردیده است. رییس‌جمهور در نهایت بعد از غور و مشوره‌های نهایی تمدید را تائید و به اطلاع می‌رساند. حالا گزارش‌های وجود دارد که عمران خان به وزیر دفاع اجازه نداده تا دوسیۀ تمدیدی جنرال باجوا را در اختیار رییس‌جمهور بگذارد.
۲- یک قضیه مربوط به حزب تحریک انصاف که پنج‌سال پیش به‌صورت غیرقانونی از منابع خارجی در مبارزات انتخاباتی این حزب پول دریافت کرده دوباره رو شده است. حکمی که آیا محکمه به این قضیه رسیده‌گی و محکمۀ علنی صورت خواهد گرفت در ماه اکتوبر اعلام می‌شود. هرگونه تصمیم علیه حزب تحریک انصاف و رسیده‌گی قضایی این قضیه باعث بلند رفتن درجۀ حرارت عمران خان و تلاش برای متعادل‌سازی آن می‌گردد.
۳- به عنوان یک اقدام غیرمترقبه در قبال حزب تحریک انصاف، معاون اسامبله ملی توسط یک محکمه انتخاباتی به دلیل داشتن ۶۵۰۰۰ رأی تقلبی غیرواجد شرایط دانسته و تاکنون یک دستور عدم رسیده‌گی از سوی محمکه دریافت کرده که وسیعاً به معنای مداخله شرم‌آور سیاسی توسط مراجع فوقانی می‌باشد.
۴- محمکۀ عالی اسلام‌آباد قرار است یک قضیه علیه فواد چوهدری، وزیر ساینس و عضو تحریک انصاف را استماع نماید، قضایای مربوط به تحریک انصاف برای سال‌ها باز و بسته نشده و ناگشوده باقی مانده است.
۵- در یک عمل غیرمنتظره، فرد نامزده شده از سوی ستاد ارتش پاکستان برای احراز کمیساری عالی این کشور در سریلانکا توسط حکومت رد شد، در حالی که پیش از این تمام دیکته‌ها به‌خاطر نشان دادن قرار داشتن ملکی‌ها و نظامی در یک صفحه مورد قبول حکومت قرار می‌گرفت.
تمام این مسایل و انکشافات گمانه‌زنی‌ها مبنی بر خوب نبودن رابطه میان عمران خان و جنرال باجوا را دامن زده و ماه عسل قرار داشتن در یک مسیر و صفحه تعامل گذشته است، به گونه‌یی که هر یک از طرف‌ها در تلاش دفن کردن یک‌دیگر پیش از فرا رسیدن مرگ سیاسی‌شان می‌باشد.
حزب مسلم لیگ نواز(PML-N) که از اتحاد ارتش و تحریک انصاف بیشترین آسیب‌ها را دیده است تاهنوز در خصوص پیوستن به تظاهرات و مارش مولانا فضل‌الرحمن برای تحت فشار قرار دادن حکومت به‌خاطر جنجال‌ها و اختلاف نظر درون حزبی اعلام موضع و حمایت نکرده است. نخست وزیر سابق نواز شریف، مریم نواز دختر او و رهبران کلیدی و وفادار مسلم لیگ نواز در زندان اند و شخص نواز شریف به افراد محدود دسترسی دارد. نواز شریف پیامش را پیش از ۶ سبتامبر جهت حمایت حزب مسلم لیگ نواز از مارش مولانا به شوهر مریم نواز فرستاده بود و حالا چهره‌های کلیدی و وفادار حزب در مورد دستور رهبر حزب و چگونگی پیوستن به مارش مولانا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
اتهامات خیانت از جانب طرف‌داران این حزب در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و همچنان نشانه‌های سبوتاژ شریف از درون حزب وجود دارد که چنین وضعیت هواداران این حزب را آشفته ساخته است. به تاریخ ۱۰ سپتامبر کپتین صفدر، شوهر مریم نواز به عنوان ثبوت مدعایش، پیام شریف را که از طریق وتسپ به او فرستاده بود به شبکه‌های اجتماعی و ژورنالیست‌ها فرستاد. واقعیت امر این است که یک تعداد از چهره‌های کلیدی وفادار مسلم لیگ که در کابینه عضویت دارند و تحت رهبری شهباز شریف، والی سابق پنجاب می‌باشند، خواهان تقابل و رویارویی با ارتش نیستند. آنها در صورت راضی نگه‌داشتن باجوا خود را مساعد به گرفتن قدرت می‌دانند. در پاکستان آنها معمولاً به گروپ معامله معروف اند. علی‌رغم پیام شریف در ۱۰ سپتامبر، گروپ معامله در تلاش تأخیر نمودن تصمیم‌گیری و گیج‌سازی فضا می‌باشند. این گروپ به تکرار نواز شریف را در داخل و خارج از زندان به ستوه در آورده اند که یک معامله رهاسازی او و دخترش از زندان را در بدل کنار رفتن از صحنه سیاست را بپذیرد.
نواز شریف بارها خواستار معذرت‌خواهی عمومی و تعقیب عاملان به تقلب کشانیدن انتخابات ۲۰۱۸ می‌باشد و تأکید بر تدویر انتخابات شفات و عادلانه دارد و هنوز هم تعداد زیادی از هوادارن نواز شریف اعلام کردند که در راستای تأمین آرزوهای رهبرشان و همراهی با مطالبات عمومی در مارش مولانا فضل‌الرحمان اشتراک می‌کنند.
حزب مردم(PPP) از تظاهرات و مارش مولانا حمایت کرده اما در تجمعات اعتراضی شرکت نمی‌کند و با نظارۀ اوضاع آخرین راه را خواهد رفت. حزب مردم نمی‌خواهند منزوی و در برابر یک حرکت عمومی و موج اعتراضی قرار گیرند. احزاب کوچک سیاسی، اتحادیه‌های صنفی، اتحادیه‌های تجار از شرکت در مارش ماه اکتوبر خبر داده اند. با این همه، چیزهای مربوط به سرنوشت حکومت در کوتاه مدت در فضای ابهام و بی‌باوری قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.