امنیت کل کشور به نیروهای داخلی سپرده شد کرزی به نیروهای امنیتی: به هیچ صورت از عملیات هوایی استفاده نکنید

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۲

ناتو رهبری کل عملیات‌های نظامی را در مراسم ویژه‌یی رسما به نیروهای امنیتی افغان واگذار کرد.
در این مراسم که تحت عنوان «انتقال مسوولیت‌های امنیتی و رهبری کل عملیات های نظامی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان»، در کابل برگزار شد، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، مقام‌های ارشد دولتی، دبیر کل ناتو و فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، حضور داشتند.
حامد کرزی در این مراسم گفت که از فردا(امروز) نیروهای افغان تمام عملیات‌های نظامی را در سراسر افغانستان به تنهایی و بدون نقش نیروهای خارجی راه اندازی خواهند کرد.
وی گفت: این لحظه‌یی تاریخی برای کشورمان است وقتی مردم ببینند که امنیت به افغان‌ها محول شده بیش از گذشته از ارتش و پولیس حمایت می‌کنند.
در مراسم انتقال رهبری عملیات‌های نظامی از ناتو به نیروهای امنیتی افغان تعداد زیادی از افسران ارتش، سربازان پولیس و کارمندان امنیت ملی افغانستان نیز حاضر بودند.
کرزی در این مراسم از نیروهای امنیتی افغانستان خواست که هنگام فعالیت‌های نظامی در روستاهای کشور به جز موارد انتقال زخمی‌ها، «تحت هیچ شرایطی» از عملیات‌های هوایی استفاده نکنند.
حکومت افغانستان در سال‌های اخیر که مسوولیت راه اندازی عملیات‌های شبانه و حملات هوایی به دوش نیروهای ناتو بود، پیوسته از راه اندازی این عملیات‌ها انتقاد کرده است. … ادامه صفحه ۶
به هیچ صورت از عملیات…
رییس جمهوری افغانستان در مورد امضای توافقنامه امنیتی با امریکا گفت که افغانستان توافقنامه‌های امنیتی را با توجه به منافع ملی خود امضا می کند.
وی گفت که پیمان‌های امنیتی و استراتژیک باید مبتنی بر حاکمیت ملی و تقویت نیروهای افغان امضا شود.
اشرف غنی احمدزی، رییس روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی در این مراسم گفت که در حال حاضر امنیت سراسر افغانستان زیر نظر نیروهای پولیس، ارتش و امنیت ملی افغانستان است.
وی افزود: با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان وضعیت امنیتی کشور بهتر شده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در چارچوب ناتو وایساف در افغانستان مشغول ماموریت‌های نظامی هستند.

در مراسم انتقال رهبری عملیات‌های نظامی ناتو به سربازان افغان، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو گفت که ناتو و متحدان بین‌المللی افغانستان، برنامه جدید و متفاوتی را برای آینده افغانستان طرح ریزی کرده‌اند.
دبیر کل ناتو گفت: این طرح «حمایت قاطع» نام دارد و هدف آن مشورت دهی به نیروهای امنیتی افغان، آموزش‌های پیشرفته نظامی و یاری این نیروها است. افغانستان نه امروز و نه هم در آینده هیچگاه تنها گذاشته نخواهد شد.
راسموسن افزود: چالش‌هایی در جریان روند انتقال مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به سربازان افغان وجود داشته که در آینده نیز وجود خواهند داشت. امروز هدف مشترک ما تحقق یافت، ما هنوز هم کارهای سخت و دشواری تا ۱۸ ماه آینده در پیش داریم و باید دستاوردهای خود را تسریع ببخشیم و بعد از ۲۰۱۵ که فصل دیگری آغاز می شود، باید دستاوردهای خود را حفظ کنیم و آن را گسترش دهیم. برای آینده بهتر در افغانستان تعهداتی سپرده شده است که باید عملی شود.
وی گفت که حکومتداری بهتر، مبارزه با فساد، رعایت حقوق بشر و همچنین برگزاری انتخابات دموکراتیک و شفاف در سال آینده، نقش مهمی در ادامه تعهدات جامعه جهانی به افغانستان خواهد داشت.
افغانستان در سال آینده میلادی دو رخداد مهم و تاریخی در پیش دارد، قرار است انتقال مسوولیت‌های امنیتی تکمیل و انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
کرزی به نیروهای امنیتی افغان دستور داد که برای برگزاری انتخابات به موقع و شفاف ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
مقام‌های افغان گفته‌اند که به زودی دور پنجم (مرحله پایانی) انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی مسوولیت سراسر افغانستان به نیروهای افغان واگذار خواهد شد.
روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی در سال ۲۰۱۱ از ولایت بامیان آغاز شد و تاکنون مسوولیت امنیت بیش از ۷۵ درصد افغانستان به نیروهای افغان واگذار شده است.
قرار است در مرحله پنجم انتقال مسوولیت‌های امنیتی ۱۳ ولایت قندهار، ولسوالی‌های ننگرهار، خوست و پکتیکا در شرق و جنوب افغانستان، تا ۱۸ ماه آینده به نیروهای افغان واگذار شود.
تحویل مسوولیت‌های امنیتی مرحله‌یی مهم در جنگ ۱۲ ساله افغانستان و نشان‌دهنده نقطه عطفی برای نیروهای نظامی امریکا و ناتو است؛ نیروهایی که هم اکنون کاملا نقش حامی را برعهده خواهد گرفت.
آموزش ائتلاف از سال ۲۰۰۹ به گونه‌یی برجسته تعداد نیروهای امنیت ملی افغانستان را افزایش داده و آن‌ها را از ۴۰ هزار مرد و زن در ۶ سال پیش به ۳۵۲ هزار تن کنونی رسانده است، پس از این گذار سربازان ائتلاف نقش حمایتی به عهده خواهند گرفت و کار اموزش و مشاوره را انجام می‌دهند و در موقعیت‌های اضطراری از افغان‌ها در جنگ حمایت می‌کنند.
امریکا و متحدانش متعهد شده‌اند تا از نیروهای افغان در سال‌های اول بعد از ۲۰۱۵ حمایت مالی کنند.

تخلیه گسترده شهرها و نگرانی‌ها از آینده کمک‌های خارجی بعد از سال ۲۰۱۴ به تردیدها در مورد ظرفیت نیروهای افغان برای حفظ امنیت دامن زده است اما ائتلاف ناتو اصرار می‌ورزد که نیروهای امنیتی افغانستان که سال‌ها تحت آموزش آنها بودند، اکنون قدرت کافی برای به دست گرفتن هدایت جنگ علیه طالبان را دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.