دکتر سپنتا: با عریضه‌نویسی صلح تأمین نمی‎شود

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

دکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور کرزی گفته است که صلح با «تضرع» تامین نمی‌شود.
مشاور امنیت ملی رییس‎جمهوری افغانستان که در همایشی زیر عنوان «رهبران سیاسی و مردم» صحبت می کرد، همچنان گفت: «پیش‌شرط اصلی صلح، داشتن افغانستان نیرومند و آماده برا سرکوب دشمنان، حفاظت استقلال، آزادی و تمامیت ارضی می‌باشد.»
آنچه دولت افغانستان معمولاً به عنوان پیش‌شرط برای مذاکره با طالبان یاد کرده، جدایی طالبان از شبکه القاعده، دست کشیدن از خشونت مسلحانه و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان است.
با این حال، گروه طالبان با آنکه اخیراً دفتری برای آنها در قطر گشایش یافت، تمایلی برای گفت‌وگو با دولت افغانستان نشان نداده اند و گفته اند که جانب گفت‌وگوهای آنها آمریکا خواهد بود.
شماری از ناظران باور دارند که دولت افغانستان نتوانسته از موضع قدرت عمل کند و این مسله ابتکار عمل را بدست طالبان داده است.
آقای اسپنتا نیز در سخنان خود هشدار داد که تلاش برای مصالحه «از موضع سستی، کاستی و عریضه نویسی» با شکست روبرو شده و دستاوردهای سال‌های اخیر را آسیب خواهد زد.
او به نحوی از سرکوب شورشیان همزمان با تلاش برای گفت‌وگو با آنها دفاع کرد و گفت که برای آوردن صلح، «در یک دست شمشیر و در یک دست زیتون باید گرفت.»
پیش از این، چه‌گونگی گشایش دفتر طالبان در دوحه و استفاده از تابلوی «امارت اسلامی افغانستان» و پرچم طالبان بر فراز ساختمان این دفتر، با واکنش تند دولت افغانستان مواجه شده بود.
دولت افغانستان، که نحوۀ استقرار این «دفتر» را نشانۀ اقدام طالبان برای معرفی خود به عنوان نمایندۀ کشور افغانستان تلقی می‌کرد، آن را محکوم کرد.
مقامات افغان همچنین تاکید کرده اند که هرگونه مذاکره صلح با طالبان باید به رهبری و تحت نظر کامل افغان‌ها برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.