افزایش فشارها بر رسانه‏‎ها و روزنامه‏نگاران خواهان آزادی فوری عزیزالرحمان سخی‌زاده هستیم

- ۲۱ سرطان ۱۳۹۲

گزارشگران بدون مرز بازداشت نویسندۀ یک مقاله در روزنامۀ ماندگار را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری او از زندان شده است.
این نهاد مدافع روزنامه‏‎نگاران و رسانه‏‎ها همچنان افزایش نقض آزادی اطلاع‌رسانی در ماه‌های اخیر در افغانستان را محکوم می‌کند.
عزیزالرحمان سخی‌زاده نویسندۀ یک مقاله در روزنامۀ ماندگار، اخیراً به‌گونۀ غیر قانونی توسط دادستانی کل بازداشت شده است.
گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرده است: «از آغاز سال میلادی ٢٠١٣، چندین روزنامه‌نگار در پی انتشار مقالاتی انتقادی نسبت به مقامات حکومتی، از سوی مراجع عدلی و قضایی یا بازداشت و یا تهدید به بازداشت شده‌اند. در اعلامیه این نهاد آمده است که برخی مقامات حکومتی برای شکایت علیه روزنامه‌نگاران از مقام و قدرت خود سواستفاده و از همکاری برخی مقامات عدلی و قضایی نیز بهره مند می‌شوند. بازداشت روزنامه‌نگار و زیر فشار قراردادن وی برای افشای منابع خبری خود، غیر موجه و غیر قانونی است. ما خواهان آزادی فوری عزیزالرحمان سخی زاده هستیم»
از تاریخ ١۵ سرطان، عزیزالرحمان سخی زاده از سوی دادستانی کل بازداشت و زندانی شده است. علت توقیف این روزنامه‌نگار انتشار مقاله‌یی در تاریخ ٢۵ ثور سال روان، در بارۀ وجود فساد در ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد اداری است. وی در حالی با شکایت رییس این اداره عزیزالله لودین تحت تعقیب قرار گرفته که روزنامۀ ماندگار پاسخ مسوولان این اداره را نیز براساس قانون منتشر کرده بود.
روزنامۀ ماندگار نیز از مسوولان حکومتی می‎خواهد که هرچه زودتر عزیزالرحمان سخی‌زاده را از بند آزاد سازند.
بنا بر قانون رسانه‌های همه‌گانی شکایت از تخلف رسانه‌ها باید در نخستین مرحله در کمیسیون رسانه‌های همگانی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت اثبات تخلف به مقامات عدلی ارجاع شود.
گزارش‌گران بدون مرز موج تازه خشونت علیه دست اندرکان رسانه‌ها را محکوم می‌کند.
گفتنی است که تنها در یک روز چهار ژورنالیست در کابل لت و کوب و تهدید شدند.
در تاریخ ١٧ سرطان، محمد فهیم فطرت، گزارشگر تلویزیون یک به هنگام تهیۀ گزارش از وضعیت ترافیک در شهر، از سوی مأموران ترافیک مورد لت و کوب قرار گرفت، در این حمله دوربین فلمبردارش شکسته شد.
خبرنگار دیگر این شبکه ادریس تیموری و حسین نظری فلم‌بردار شبکه تلویزیون ۳ سپورت، پس از شرکت در کنفرانس خبری محمد ظاهر اغبر، رییس کمیته ملی المپیک و در نزدیکی محوطۀ چمن مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و لت و کوب شدند.
در این حمله دوربین گزارشگر تلویزیون نگاه نیز از سوی مهاجمان شکست شد.
کمیته ملی المپیک با انتشار اعلامیه‌یی اعلام کرد «این رویداد به هیچ وجه قابل قبول نمی‌تواند باشد، ضمن آن‌که محکوم است، رییس اداره ورزش در یک اقدام جدی خبرنگاران محترم تلویزیون‌های ۳ و نگاه را همراه با آمر حوزه ۱۶ پولیس به حضور پذیرفته، وعده کرد که هرچه زودتر باید عاماین این قضیه پیدا و مورد بازپرس جدی قرار گیرد.»
گزارش‌گران بدون مرز در آغاز ماه ثور سال روان با انتشار اطلاعیه‌یی نسبت به افزایش خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران هشدار داده بود. از آغاز سال میلادی سازمان بیش از سی مورد خشونت علیه رسانه‌ها را شمارش کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.