مشاور امنیت ملی ریاست‎‏جمهوری: تهدید اصلی برای ما پاکستان است

- ۲۴ سرطان ۱۳۹۲

از نظر افغانستان، پاکستان و سپس طالبان تهدیدِ بزرگ اند؛ اما امریکا می‌گوید که القاعده تهدید اصلی است
دکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی ریاست‏جمهوری می‌گوید تا زمانی‌که پاکستان به گروه طالبان اجازۀ مذاکره با حکومت افغانستان را ندهد، گفت‌وگوهای صلح به گونۀ رسمی آغاز نخواهد شد.
آقای سپنتا گفت که کلید کامیابی پروسۀ صلح و مذاکره با طالبان مسلح در دست پاکستان است.
مشاور امنیت ملی ریاست‏‎جمهوری روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان بالای امریکا فشار آورده تا پاکستان را مجبور به قطع حمایت از طالبان نماید.
او تصریح کرد: «از یک طرف باید با تمام نیرو تلاش بکنیم که این گفت‌وگوها به میان آید، اما این گفت‌وگوها به وجود نمی‌آید؛ تا زمانی که پاکستان به طالبان اجازۀ مذاکره با حکومت افغانستان را ندهد، پس به این اساس باید از سوی جامعه جهانی به خصوص امریکا بالای پاکستان فشار وارد شود تا طالبان را برای مذاکره با افغانستان حاضر بسازد.»
حکومت افغانستان در ماه گذشته هجری شمسی دور چهارم گفت‌وگو روی قرارداد امنیتی با واشنگتن را در اعتراض به گشایش دفتر طالبان تحت نام امارت اسلامی به حالت تعلیق در آورد.
آقای سپنتا گفت که امریکا باید بالای پاکستان فشار وارد نماید تا طالبان را به میز مذاکره با حکومت این کشور حاضر بسازد و یا مراکز امن طالبان را در آن کشور از میان بردارد.
وی تأکید کرد که در این خصوص و در ارتباط به چه‌گونه‌گی مبارزه با تروریزم بین افغانستان و ایالات متحده امریکا اختلاف نظر موجود است.
به باور مشاور امنیت ملی، از نظر افغانستان، پاکستان و سپس طالبان تهدید بزرگ اند، اما امریکا می‌گوید که القاعده تهدید اصلی است.
داکتر سپنتا همچنان گفت، تا زمانی‌که شرایط افغانستان از سوی امریکا پذیرفته نشود، گفت‌وگوی دور چهارم روی قرارداد دو جانبۀ امنیتی آغاز نخواهد شد.
وی گفت که امریکا می‌تواند این قرارداد را با حکومت آیندۀ افغانستان به امضا برساند.
این مقام بلندپایۀ حکومت افغانستان می‌گوید که پاکستان در تلاش رسیدن به عمق استراتیژیک خویش در افغانستان می‌باشد.
به گفتهء وی، پاکستان از تهدیدهای امنیتی هند در هراس است و آن کشور می‌خواهد برای رفع این نگرانی‌هایش حکومت دست نشانده در افغانستان داشته باشد.
او افزود: «پاکستان از لحاظ ساختار جغرافیایی ارض کم دارد و این کشور هر زمانی تهدید توپ و راکت هند بوده می‌تواند، آمدن به کوه‌های افغانستان و استفاده از کوه‌های این کشور برای جابه‌جاسازی اسلحه و داشتن یک حکومت دست نشانده، این یک ستراتیژی نظامی است.»
اما مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرده که پاکستان هرگز به این پلانش در افغانستان کامیاب نخواهد شد و به گفته وی آن کشور باید از این‌گونه طرز فکر دست بکشد.
پیش از این رییس جمهور کزی نیز به همین تلاش‌های پاکستان اشاره کرده بود.
اما مقام‌های پاکستانی همواره این‌گونه اظهارات حکومت افغانستان را رد کرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.