کمیسیون امور بین‎المللی مجلس نماینده‎گان: از فرار دیپلومات‌ها جلوگیری نشده است

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۲

کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نماینده‌گان خواهان وضاحت از وزیر خارجۀ کشور در ارتباط به فرار دیپلومات‌های افغانستان شده است.
در پی نشر گزارش‌ها در ارتباط به عدم بازگشت شماری از دیپلومات‌های افغانستان، کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نماینده‌گان تصمیم گرفته است تا زلمی رسول وزیر خارجه را برای ارایۀ پاسخ در این مورد فرا خواند.
سید اسحق گیلانی یک عضو این کمیسیون از فرار دیپلومات‌های افغانستانی به عنوان یک معضلۀ بزرگ یاد کرده گفت که وزارت خارجه تا حال برای جلوگیری از آن، اقدامات لازم را روی دست نگرفته است.
آقای گیلانی به رادیوی آزادی گفت که آن‌ها از داکتر زلمی رسول دعوت کرده اند که به یکی از نشست‌های هفتۀ آیندۀ کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نماینده‌گان حضور یابد.
او گفت: «ما امروز هم اتفاقاً روی این موضوع بحث کردیم و بار دیگر وزیر خارجه را به کمیسیون دعوت کردیم، این همه مشکل به دوش وزارت و وزیر خارجه است که باید یک مکانیزم را مد نظر گیرند. ما امروز برایش اطلاع دادیم و به احتمال قوی یکشنبه و یا سه شنبۀ آینده به کمیسیون تشریف خواهد آورد.»
او افزود که وزیر خارجه در نشست‌های قبلی کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نماینده‌گان تایید کرده است که اکثر از دیپلومات‌های افغان پس از پایان دورۀ کارشان در نماینده‌گی‌های سیاسی این کشور در خارج، حاضر نیستند باز گردند.
در یک گزارش نشریۀ اشپیگل جرمنی که به تازه‌گی به نشر رسیدع آمده است که ده‌ها دیپلومات افغان در ختم ماموریت خود از بازگشت به افغانستان خود داری کرده اند.
اما وزارت خارجه افغانستان با پخش اعلامیه‌یی این گزارش را رد کرده و ارقام ارایه شده را بی‌اساس خوانده است.
پیش از این هم گزارش‌های در خصوص فرار دیپلومات‌های افغان به نشر رسیده است.
در این حال، شماری از کارشناسان می‌گویند که نگرانی از آینده کشور و عدم مسلکی بودن بسیاری از دیپلومات‌های افغان باعث می‌شود که آن‌ها برای بازگشت به کشورشان علاقه نگیرند.
داکتر فاروق بشر یکی از آگاهان گفت: « آنها این طور فکر می‌کنند که بعد از سال ۲۰۱۴ وضعیت افغانستان بحرانی می‌شود و اکثر مردم ممکن است که باز هم مجبور خواهند شد که وطن خود را ترک گویند. مشکل دیگر این است که این‌ها تعلیم و تربیۀ دیپلوماسی را نداشتند، آنها افرادی اند که حتی به خاطر دارم که تکسی ران و دوکاندار به حیث دیپلومات مقرر شده اند، به خاطری که آنها با گروه‌های سیاسی در افغانستان در ارتباط استند.»
گزارش‌های موجود اند که اکثراً آن عده از دیپلومات‌های افغان به کشور شان باز نمی‌گردند که به سفارش مقام های بلند پایه دولت گماشته شده اند.
وزارت خارجه افغانستان سال گذشته گفته بود که به منظور جلوگیری از فرار دیپلومات‌های کشور تدابیری را اتخاذ کرده است.
اما به گفته شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، تلاش‌های وزارت خارجه در این بخش موثر نبوده است.
آگاهان امور از حکومت افغانستان می‌خواهند که در تعیین افراد به عنوان دیپلومات در نماینده‌گی‌های سیاسی این کشور در خارج واسطه و شناخت را کنار گذاشته و اصل شایسته‌سالاری را در نظر بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.