یک مقام‌ ارشد امریکایی به روزنامۀ تریبون: حاضریم سه ولایت را به شبکۀ حقانی بسپاریم

- ۰۷ سنبله ۱۳۹۱

یک مقام ارشد نظامی امریکا گفته است که واشنگتن نه تنها خواهان مذاکره با گروه  حقانی است، بلکه پیشنهاد کرده که در صورت قطع پشتیبانی این شبکه از شورش‌های تحت رهبری طالبان در افغانستان، حاضر است کنترل سه ولایت افغانستان را به این گروه واگذار کند.
این افسر بلند پایه امریکایی که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تریبون پاکستان گفت: امریکا حاضر است نقش سیاسی این گروه را نیز در افغانستان بپذیرد با این وجود شبکه حقانی تمایلی برای مذاکره با امریکا از خود نشان نداده است.
به گفته وی، شبکه حقانی از تاکتیک‌های جدیدی که حملات انتحاری را نیز شامل می‌شود برای حمله به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان استفاده می‌کند و نه امریکا و نه پاکستان هیچ یک نمی‌توانند کاملا شبکه حقانی را شکست دهند، بنابراین مذاکره با این گروه بهتر از جنگیدن است.
وی تأکید کرد: پاکستان نمی‌تواند علیه شبکه حقانی وارد عمل شود زیرا اگر شبه‌نظامیان شبکه حقانی دامنه حملات خود را به داخل پاکستان گسترش دهند این کشور با چالشی جدی مواجه می‌شود و نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند.
این افسر امریکایی گفت: ارتش پاکستان می‌تواند ضربات مهلکی به شبکه حقانی وارد کند اما فرمانده ارتش پاکستان از بیم واکنش انتقامی شبه‌نظامیان این گروه در برابر پاکستان، حاضر نیست ریسک عملیات علیه شبکه حقانی را بپذیرد.
این فرمانده بلندپایه امریکایی ابراز داشت: امریکا می‌خواهد حمله شبه‌نظامیان علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان قطع شده و فعالیت آنان متوقف شود و اگر این هدف از طریق مذاکره محقق شود نیز برای امریکا تفاوتی نمی‌کند.
اما سفارت ایالات متحده امریکا در اسلام‌آباد، این گزارش را رد کرده است.
این اولین بار نیست که امریکا پیشنهاد مذاکره با شبکه حقانی را مطرح می‌کند؛ در سال ۲۰۰۱میلادی که دولت طالبان در افغانستان سقوط کرد امریکا پیشنهاد مشارکت سیاسی شبکه حقانی در افغانستان را مطرح کرد و حاضر شد پست‌های دولتی مهمی را به اعضای این گروه واگذار کند اما شبه‌نظامیان شبکه حقانی جنگیدن را به مذاکره با امریکا ترجیح دادند.
شبکه حقانی در پیروزی طالبان در افغانستان نقش موثری ایفا می‌کند و خطر بزرگی برای ناتو محسوب می‌شود.
شبکه حقانی که توسط جلال‌الدین حقانی، پسرش سراج‌الدین حقانی و تعدادی از جنگ‌جویان کهنه‌کار هدایت و رهبری می‌شود، پایگاه‌هایی در ولایات پکتیا، پکتیکا و خوست افغانستان داشته و در عین حال، صدها جنگجو نیز در بخش‌های مختلف این کشور مستقر کرده است.
امریکا سال‌ها است که پاکستان را برای انجام عملیات بر ضد این شبکه در وزیرستان شمالی تحت فشار قرار داده ولی با مقاومت پاکستانی‌ها مواجه شده است.
با این حال، جنرال اشفاق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان چندی پیش از احتمال آغاز عملیات در وزیرستان شمالی برای مقابله با این شبکه خبر داد.
هفته گذشته همچنین از میانجیگری عربستان در مذاکرات صلح افغانستان خبر داده شد که بر اساس آن نماینده‌گان شبکه حقانی، حزب اسلامی و طالبان با مقامات سعودی مذاکره کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.