بیش از ۶۰۰ سرباز انگلیسی در جنگ افغانستان دچار آسیب مغزی شده اند

- ۲۰ اسد ۱۳۹۲

روزنامه ساندی تایمز براساس آماری فاش کرد که بیش از ۶۰۰ سرباز انگلیسی در افغانستان به دلیل انفجار بمب و همچنین ضربه به سر دچار آسیب مغزی شده‌اند.
براساس آماری که نشریه ساندی تایمز براساس قانون آزادی اطلاع‌رسانی به دست آورده، برای نخستین‌بار خسارت فراوان آسیب‌های ناشی از انفجار طی جنگ ۱۲ ساله در افغانستان فاش شده‌ است.
از میان ۶۱۶ سرباز زن و مردی که در جنگ افغانستان دچار آسیب مغزی شده‌اند، دست کم ۲۲ نفر آسیب‌های مغزی شدیدی دارند. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر این که صدها نفر دیگر به دلیل مشکلاتی در تشخیص آسیب‌ها همچنان معاینه نشده‌اند، در حالی که برخی از این آسیب‌ها حتی در اسکن مغزی نیز خود را نشان نمی‌دهند.
به کارگیری بمب‌های کنار جاده‌یی در افغانستان عامل بسیاری از این آسیب‌ها بوده است. کارشناسان می‌گویند حتی پیشرفته‌ترین کلاه‌های محافظ نیز نمی‌توانند سربازان را در مقابل امواج انفجار که می‌توانند به شبکه‌های عصبی مغز آسیب بزنند، مصون نگه دارند.
از جمله علایم آسیب مغزی خفیف، سردرد، سرگیجه، اضطراب و ناتوانی در تمرکز کردن هستند این در حالی است که در موارد شدید ممکن است مشکلات روانی چشمگیری ایجاد شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.