عید؛ از پیام‌های سیاست تا خشم طبیعت

گزارشگر:محمد هارون مجیدی - ۲۰ اسد ۱۳۹۲

پس از سپری‌شدن ماه مبارک رمضان، بالاخره عید رمضان نیز به پایان رسید.
روزهای عید با آرامش نسبی از سوی شهروندان افغانستان گرامی داشته شد.
بمب‎گذاری وحشیانه
پیش از روزهای عید مقام‌های امنیتی در کابل و ولایت‌های دیگر از تأمین امنیت و آماده‌گی پولیس سخن زده و گفته بودند که آن‌ها تلاش می‌کنند تا مراسم عید سعید فطر در فضای امن و با آرامش خاطر گرامی داشته شود.
اما بامداد روز نخست عید، انفجاری در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار، بار دیگر شهروندان کشور را سوگ‌مند و ناراحت ساخت.
مقامات در ننگرهار گفتند که قربانیان این رویداد از نزدیکان فرمانده غالب یکی از فرماندهان پیشین جهادی در این ولایت بودند.
در این رویداد خونین و غم‌بار دست کم ۱۶ تن جان باخته اند و سه زن دیگر زخمی شدند.
این انفجار زمانی روی داده که زنان و کودکان خانوادۀ حاجی غالب، برای دعاخوانی روز اول عید فطر بر آرامگاه همسر او به گورستانی رفته بودند که همسر این فرمانده در آن‌جا دفن بود.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در اطلاعیه‌یی که به رسانه‌ها فرستاده این حمله را «بزدلانه» خوانده و گفته است: «دشمنان مردم افغانستان، که به هیچ دین و آیینی پابند نیستند، حتا در هدیرۀ مسلمانان و روز عید که روز خوشی و سرور است، هموطنان بی‎گناه ما را به خاک و خون کشاندند.»
از پیام برادری تا پیام انتقام
از سوی دیگر، فرا رسیدن عید همواره با پیام‌هایی همراه بوده است. در این عید نیز پیام‌های جداگانه از آدرس مخالفین دولت و همچنان ریاست‌جمهوری افغانستان برای مردم داده شد.
رییس‌‎جمهور کرزی بعد از ادای نماز عید گفت که اگر مذاکرات صلح در افغانستان صورت می‌گرفت، تابلو و پرچم دفتر طالبان پایین نمی‌شد.
آقای کرزی خطاب به طالبان گفت که «در جریان گشایش دفتر قطر دیدید که صاحب نبودید، مهمان بودید. مهمانی بودید که عزت نشدید، دیدید که لوحه و بیرقی که بالا کردید به یک لحظه بالا شد و به یک لحظه پایین شد. اگر همین مذاکرات را در خاک افغانستان می‌کردید، اگر در خاک افغانستان مثل دیگر احزاب دفتر می‌داشتید، با عزت می‌بودید و اگر لوحه و بیرقی بالا می‌کردید پایین نمی‌شد.»
حامد کرزی مانند گذشته یک بار دیگر نیز از طالبان خواست تا دست از جنگ بردارند و به پروسۀ صلح با دولت و مردم افغانستان بپیونددند.
این درحالی است که طالبان به این خواست رییس‎جمهور کرزی با جنگ، خشونت و انتحار… ادامه صفحه ۷
عید؛ از پیام‌های سیاست…
پاسخ گفته اند.
ملا عمر رهبر گروه شورشی طالبان در پیام عیدی‎اش گفته است که گروه طالبان در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در صدد انحصار قدرت نیست.
در این پیام آمده است که جنگ علیه «نیروهای خارجی تا نجات افغانستان از اشغال» همچنان ادامه خواهد یافت و گروه طالبان سعی خواهد کرد برای ایجاد حکومت فراگیر اسلامی بر اساس شریعت اسلامی، با جناح‌های مختلف سیاسی در افغانستان به تفاهم برسد.
در این پیام برگزاری انتخابات آینده «ضیاع وقت» گفته شده و آمده است که «انتخابات اصلی در واشنگتن انجام می‌شود».
در این حال، گلبدین حکمتیار رهبر تندرو و جنگجوی حزب اسلامی نیز به مناسبت عید رمضان پیامی به مردم افغانستان داشت.
حکمتیار در این پیام خود گفته است: «به میان آوردن نظام فدرالی، ایجاد فتنه به نام اقلیت و اکثریت، دادن سهم بزرگ به اقلیت‌ها در نیروهای امنیتی افغانستان، ساختن ولایت برای اقلیت‌ها و تعیین والی‌ها به خواست خود آن‌ها بخشی از تلاش‌هایی است که خارجی‌های برای بهم زدن دولت مرکزی، انجام می‌دهند.»
آقای حکمتیار در ادامۀ این پیام خود گفته است که «اکنون بامیان و دایکندی مانند بلخ حیثیت‌ ایالت‌های مستقل را دارند.»
گلبدین حکمتیار در این نامۀ خود کاخ ریاست‌جمهوری را متهم کرده است که زیر فشار «دالر دولت ایران و برنامه‌های امریکا» دایکندی را ولایت ساخت و اختیار تمام نهادهای ملکی و نظامی ولایات مرکزی را به هزاره‌ها و شیعه‌ها»» واگذار کرد.
آقای حکمتیار به هزاره‌ها هشدار می‌دهد که «آن روز فرا خواهد رسید که مردم مظلوم افغانستان برای احقاق حقوق غصب شدۀ شان کمر ببندند و در آن زمان در هیچ گوشۀ کشور پناه‌گاهی برای خود نخواهند یافت. بعضی از آن‌ها به ایران فرار خواهند کرد و ایران هم با آن‌ها سلوک وحشیانه و بی‌رحمانه خواهد کرد.»
پیام خشونت‎گرایانۀ گلبدین حکمتیار با واکنش‎های تندِ شماری از آگاهان سیاسی و مردم افغانستان مواجه شده است.
آگاهان می‎گویند که حکمتیار همانند گذشته به خشونت، جنگ و نفرت می‎اندیشد.
کشته‌شدن شهروندان چینایی
همچنان در روز اول عید سعید فطر سه تن (دو زن و یک مرد) از اتباع چین در شهر کابل کشته شدند. تا حال انگیزۀ قتل شهروندان چینی در کابل مشخص نشده است و ارگان‌های امنیتی در کابل نیز چیزی در پیوند به این رویداد بیان نکرده اند.

عید مرگبار باشنده‎گان شکردره و پغمان
روز سوم عید با حوادث طبیعی غیر مترقبه همراه بود.
عصر روز سوم عید در شهر کابل و حومۀ آن برای دقایقی باران و ژالۀ شدید بارید و در بیشتر مناطق اطراف کابل سیل به جریان افتاد که در شکردره و پغمان در شمال کابل تلفاتی نیز به دنبال داشت.
مقامات در ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی گفته اند بیست تن در شکردره و دو تن در پغمان جان خود را از دست داده اند.
پیش از این نیز در سروبی و ننگرهار سیلاب‌های سرازیر شده بود که تلفات مالی و جانی فراوانی را به همراه داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.