برگزاری آزمون کانکور خدمات ملکی در هرات

گزارشگر:چهار شنبه 16 حوت 1396 - ۱۵ حوت ۱۳۹۶

برای نخستین بار در غرب افغانستان، کارمندان خدمات ملکی برای احراز پُست در ادارات دولتی در امتحان کانکور اشتراک کردند.
مسوولان وزارت تحصیلات عالی کشور می‌گویند که تمامی اشتراک کننده گان این امتحان ثبت سیستم بایومتریک شده اند که بیشترین آنها زنان استند.
mandegar-3همزمان آگاهان امور می‌گویند که سیستم بایومتریک بر علاوه اینکه می‌تواند مانع از بروز تخلفات احتمالی در این آزمون شود، می‌تواند به باورمندی بیشتر مردم در امر مبارزه با فساد بیافزاید.
در این آزمون بیش از پانزده هزار تن از جوانان هرات برای راه یافتن به بیش از ۱۷۰۰ بست دولتی این ولایت اشتراک کرده اند.
نجیبب الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی افغانستان، که به ولایت هرات سفر کرده می‌گوید در این امتحان سه روزه، هر روز پنج هزار تن اشتراک می‌کنند که بیشترین آنها را زنان شامل می‌شوند و اکثراً برای بست‌های معلمی ثبت نام کرده اند.
خواجه عمری گفت: «همه پروسه الکترونیک است، بایومتریک است، شفافیت بوجود آمده و یک اعتماد سازی خوب در بین مردم ما در سراسر کشور بوجود آمده است و به همین خاطر ما امتحان های گوناگون را از طریق کمیته امتحانات وزارت تحصیلات عالی انجام داده ایم و این پروسه جریان دارد.»
محمد آصف رحیمی، والی هرات نیز که در مراسم افتتاح این آزمون حضور داشت، استفاده از سیستم بایومتریک را، در ایجاد شفافیت در این پروسه سرنوشت ساز برای جوانان مؤثر عنوان کرد.
رحیمی گفت: «جلوی واسطه بازی ها، سفارشات و استخدام های غیر شفاف در ادارات ملکی افغانستان گرفته می شود تا به صورت پاک و بسیار درست جوانان نخبه افغانستان شامل نیروی کار و قوای بشری شوند».
برگزاری کانکور، کمک به شایسته سالاری
فعالان مدنی در هرات می‌گویند که تصمیم حکومت افغانستان مبنی بر استخدام کارمندان خدمات ملکی از طریق برگزاری امتحان کانکور میتواند از تقلب ها جلوگیری کرده و به تطبیق اصل شایسته سالاری در کشور کمک کند.
واسع سیدی، فعال مدنی در هرات، همچنان می‌گوید که ثبت رقم بالای افراد از طریق سیستم بایومتریک در زمان کوتاه، نشانه‌ای از افزایش توانمندی‌های حکومت است که می‌توان در پروسه‌های بزرگ ملی نیز از آن استفاده کرد.
سیدی گفت: «کسی که بایومتریک شده باشد حتما آی دی کارت (کارت شناسایی) دارد و نفر دومی نمی تواند بجای او امتحان دهد، متاسفانه ما در سال های گذشته قضایای زیادی داشتیم، اشخاصی که به امتحان میرفتند افرادی نبودند که بعد در ادارات به کار گماشته میشدند و فکر می‌کنم این گام موثر در راستای اصل شایسته‌سالاری و مبازره با فساد اداری خواهد بود.»
با این همه، شماری از جوانان اشتراک کننده در این آزمون نگران اندک بودن میزان پذیرش کارمند در ادارات دولتی از طریق این پروسه رقابتی استند.
آنها از دولت می‌خواهند تا با افزایش پُست های دولتی زمینه کار برای هزاران جوان تحصیل کرده و بیکار در کشور را فراهم کنند.
صابره حسینی می گوید که هزاران محصل فارغ می شوند و همه بیکار استند و بست های که اعلام می شود بسیار محدود است و ما از دولت خواهش می کنیم که لطفا شرایط کار را برای مردم فراهم کند تا از درد بیکاری نجات پیدا کنند.
محمد داوود، دیگر اشتراک کننده در این امتحان می گوید که تمام این خواهران و برادران که از رشته های مختلف فارغ شده بر اساس نیازمندی شان بست اعلام نشده است و حتی به اندازه ده درصد این اشتراک کننده گان هم بست نیامده است.
پیش از این روند استخدام کارمندان ادارات دولتی از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی صورت می پذیرفت، اما به دستور رئیس جمهور محمد اشرف غنی، روند استخدام بر اساس امتحان کانکور برگزار می شود که برگزار کننده آن وزارت تحصیلات عالی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.