قسمت پانزدهم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۲۴ عقرب ۱۴۰۲

فصل سوم
رسانه
تعریفات
رسانه در لغت به معنی رساندن است و به آن دسته از وسایلی گفته می‌شود که انتقال ‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار عده‌ای باشد.
رسانه، یعنی هر نوع ابزار ارتباط جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مجله‌ها و روزنامه‌ها میباشد.
رسانه، در نوع آموزشی است و به آن وسایل و اﻣﻜﺎﻧﺎﺗﯽ گفته ﻣﯽ‌ﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺮاﯾﻄﯽ را در ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ به‌وﺟﻮد آورﻧﺪ، ﻛﻪ ﺗﺤﺖ آن ﺷﺮاﯾﻂ، دانش آموزان اﻃﻼﻋﺎت، رﻓﺘﺎر و مهارت‌های ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺎ درک ﻛﺎﻣﻞ به‌دست آورند.
رسانه، با هر نوع ابزار آن، روش و وسیله‌ای است که برای ارتباط به‌کار برود.
رسانه، توسط وسایل و امکانات دست داشته پیام‌ها را به مخاطبانی که در نقاط مختلف دنیا هستند، منتقل می‌کند.
رسانه، صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و می‌فروشد.
تاریخچه مختصر رسانه ها در جهان
عده‌ای به این باوراند که رسانه محصول جهان مدرن و امروزی و یکی از وسایل ارتباطی می‌باشد که در قرون اخیر در اختیار مردم قرار گرفته است، ولی عده‌ای دیگر از دانش‎‌مندان به این باوراند که بشر از آغاز زنده‌‎گی در روی زمین با وسایل دست داشته همان زمان، باهم ‎دیگر در ارتباط بودند و پیام‌های خویش را رد و بدل می‌نمودند و یا هم اطلاعات جمعی را با یک دیگر تبادله می‎‌‌کردند.
آورده‌اند در عهد امپراتوری‌‎های سومریان و رومیان، از ۲۰۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد، اعلانات و اطلاعات درباره‌ی امور مختلف زنده‌گی مردم توسط وسایل ارتباط جمعی همان وقت پخش می‌شد.
ژولیوس سزار امپراتور روم در سال‌های هفتاد قبل از میلاد نشریه به‌نام اکتا دیورنا را منتشر کرد و این در واقع اولین روزنامه‌های خبری به شمار می‌رود که تمام خبرهای آن مربوط به عملکرد روزانه دولت بود و واژه ژورنالیزم برگرفته شده از همین دیورنا می‌باشد که به مرور زمان به ژورنال تغییر یافته است.
در شبه جزیره‌ی عربستان امروزی، اعراب قبل از ظهور دین مقدس اسلام عادت داشتند تا اشعار و نوشته‌ای خویش را روی پارچه یا استخوان نوشته در دیوار خانه کعبه که محل بت‌ها بود بیاویزند. سراینده‌گان، اشعار‌شان را که به معلقات یا آویخته‌گان مشهور است، در دیوارهای خانه کعبه نصب می‌کردند و درباره‌ی آن‌ها بحث‌هایی راه می‌انداختند و حتی اشعار به‌تر را در پارچه‌های حریر با طلا می‌دوختند.
این مثال‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها از زمان‌های قدیم به تبادله اطلاعات و نظرات پرداخته‌اند، اما آنچه مورد بحث ما است عبارت از رسانه‌های مدرن می‌باشند که در قالب رسانه‌‎های چاپی، ‌صوتی،‌ تصویری و برقی یا آنلاین به میان آمده اند.
رسانه‌های چاپی اولین نوع رسانه‌های مدرن یا امروزی در سال ۱۶۰۵ میلادی در استراسبورگ، یکی از شهرهای کشور فرانسه امروز که در آن زمان امپراتوری جداگانه بود، به میان آمد و بعد از آن در سراسر دنیا گسترش پیدا نموده و به‌شکل جزوه‌ها و گاهنامه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گرفت. البته در قدیم که رسانه را مطبوعات می‌گفتند گرفته شده از لغت طبع یا پرس می‌‍باشد.
با اختراع ماشین‌های تایپ و طبع در جهان اولین نشریه چاپی در قرن هفدهم میلادی زیر عنوان گزیتا د منتووا در ایتالیا ظهور کرد.
جان پال مارا ژورنالیست فرانسوی در جریان انقلاب کبیر فرانسه در قرن هجدهم با نشر جزوه‌هایش به انقلاب رنگ دیگری بخشید و سخت مورد توجه مردم قرار گرفت. نوشته‌های او در آن زمان بر ضد لویی شانزدهم پادشاه فرانسه و استبداد موجود در کشورش بود.
امروزه روزنامه رسانه‌ا‌ی است که به‌صورت منظم، جدیدترین اخبار و اطلاعات را در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی، اقتصادی،‌ جهان‌گردی، مود و فیشن به اقشار مختلف جامعه ارایه می‌کند. هم‌واره روزنامه ها به صورت مکتوب منتشر می‌شوند و این مکتوب بودن آثار مثبت و منفی فراوانی به دنبال دارد که مسئولین دست اندرکاران روزنامه‌ها به هدف دستیابی به آثار مثبت آن تلاش می‌کنند.
در سال ۱۸۹۵ میلادی گوگلیمو مارکونی ایتالوی وسیله‌ای را اختراع کرد که توانست پیامی را از طریق آن به فاصله قابل ملاحظه ارسال کند. این یکی از مهم‌ترین اختراعات دوران و نقطه آغاز برای ارتباطات صوتی و الکترونیک جدید محسوب می‌شود. بعد از اختراع رادیو این رسانه، رشد سرسام آور پیدا نموده و دیری نگذشت که در تمام نقاط جهان رایج گشت و با پیش‌رفت تکنالوژی موج‌های کوتاه، میانه، دور و بلاخره اف‌ام تولید شد و به مشهورترین و محبوب‌ترین وسیله ارتباطی بدل گشت.
رادیوها با نشر اخبار، موسیقی،‌ برنامه های آموزشی، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و ده‌ها نوع سرگرمی مخاطبان میلیونی را در هر کشور به خود جلب نمود و ژورنالیستان چیره دست با ابتکارات در صدا و برنامه سازی توانستند این رسانه را پیشتاز سازند. هم‌چنان متخصصان تکنالوژی با اختراع انواع مختلف نرم افزارها و وسایل الکترونیکی موفق شده اند تا نشرات رادیوها را مرغوب تر و جذاب‌تر سازند.
رسانه های تصویری مانند تلویزیون، پروجکتور و سینما می‌باشند. تاریخ پیدایش تلویزیون به سال ۱۸۸۴ میلادی برمی‌گردد زمانی‌که یک دانش‌آموز آلمانی به نام پاول نیپکو نخستین سیستم الکترومکانیکی تلویزیون را با توانایی انتقال یک تصویر ثابت اختراع کرد. این سیستم از طریق روشن‌کردن یک عکس به ‌وسیله عدسیه و یک صفحه دورانی کار می‌کرد. دستگاه نیپکو تا پیش‌رفت فناوری تقویت‌کننده الکترونیکی قابل استفاده نبود. سرانجام جان لوگی برد دانشمند اسکاتلندی با استفاده از دیسک نیپکو و تجربیات دانشمندان روسی برای نخستین بار موفق شد که تصاویر متحرک تلویزیون ضد نور در سال ۱۹۲۵ و تصاویر متحرک سیاه و سفید ۱۹۲۶ را در لندن منتقل کند.
ادامه دارد…

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.