نکاتی پیرامون مهارت‌های مدیریتی

گزارشگر:سه شنبه 18 عقرب 1395 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3آیا شما در زنده‌گی شغلی خود، برای امر مدیریت ارزش قایل هسـتید؟ شــاید برای انجام شغل‌های مختلف توانایی‌های فنی و اطلاعات حرفه‌یی لازم باشد، اما مهارت‌های رهـبری و مدیریت نیز جزوِ پیش‌نیازهای رسیدن به موفقیت به شمار مـی‌روند. اگر می‌خواهید مدیر موفقی باشید، باید توانایی‌های رهبریِ خود را افزایش دهید.
اگر بـه تازه‌گی ترفیع رتبه گرفته‌اید، مدیریت یک پروژۀ عظیم را به عهده دارید، و یا این‌که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمیـنـۀ مـدیـریت هستـیـد تا بعدها بتوانید به این منصب نایل شوید، ما در این‌جا ۶ مهارت ضروری برای مدیران موفق را برای شما بیان می‌کنیم:
«ابتکار نیاز به سرپرستی دارد، اما افرادْ نیازمند هدایت و رهبری هستند.» راس پروت
۱ـ دید ذهنِ خود را بر روی تصویرهای بزرگتر متمرکز کنید، باید مطمین شوید که گروه شما از بالاترین بهره‌وری برخوردار است. اهداف خود را بر اساس استراتژی‌های بلندمدت پایه‌ریزی کنید و آن‌ها را با مقامات ارشد و سایر پرسونل در میان بگذارید. اهداف فردی و گروهی تعیین کنید (البته سعی کنید که تمام آن‌ها واقع‌بینانه باشند.) تمام خواست‌ها و آرزوهای خود را در یک سیطرۀ بزرگتر قرار دهید و با یک دید وسیع‌تر به آن‌ها نگاه کنید. بلندپرواز باشید، بلند پرواز بودن به معنای جاه‌طلبی و تجاوز به حقوق دیگران نیست. شما باید از حس بلندپروازیِ خود زیرکانه استفاده کنید.
برای بالا رفتن از نردبان ترقی، نباید پای خود را بر سر افراد دیگر بگذارید. بدانید که از شغل خود چه می‌خواهید و حرکت شما به کدام جهت است. توانایی های بالقوۀ خود را همواره در جلوی چشم‌تان قرار دهید. اگر به موقعیت فعلی خود قانع باشید، هیچ‌گاه ترفیع رتبه از آن شما نخواهد شد.
۲ـ باید خود را به خوبی بشناسید، نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و بر روی ضعف‌های‌تان بیشتر کار کنید.
از سوال پرسیدن و یا گذراندن دوره‌های کمک آموزشی، ترسی به دل راه ندهید. لازم نیست که همیشه همه‌چیز را بدانید و بهترین باشید. اگر به جزییات کار احاطۀ کامل ندارید، کسانی را به تیم خود دعوت کنید که توانایی آن‌ها در انجام موارد مورد نظر از شما بالاتر باشد.
اطراف خود را با افرا کارآمد پر کنید، نه با “بله قربان گو”هایی که تنها حرف هایی می‌زنند که با مزاج شما سازگاری داشته باشد.
مصمم باشید برای وقایع غیرمنظره برنامه‌ریزی کنید تا اتفاقی روی ندهد که شما در مقابل آن خلع سلاح شوید. اگر تمام اتفاقاتی که ممکن است در طول انجام یک پروژه روی دهد را پیش‌بینی کنید، آن‌گاه می‌توانید با داشتن آگاهی کامل، تصمیمات مناسب اتخاذ کنید و کار درست را انجام دهید.
کنترل استرس چنان‌که از گذشته مرسوم بوده: “هیچ‌گاه به دیگران اجازه ندهید که متوجه عرق کردنِ شما بشوند.” اگر به خود مطمین باشید، این حس به دیگران نیز القا می‌شود و آن‌ها هم نسبت به شما اعتماد پیدا می‌کنند. انتقادپذیر باشید، شما می‌توانید اعتماد به نفس خود را از طریق پذیرفتن نظرهای منفیِ دیگران در مورد خود اثبات کنید. زمانی که مورد انتقاد دیگران قرار می‌گیرید، به لاک دفاعی فرو نروید و خود را فردی متکبر و سلطه‌جو نشان ندهید. در هر انتقاد به دنبال نکته‌های سودمند و سازنده بگردید و از فرد منتقد تشکر کنید. با این کار حرفه‌یی بودن و تکامل خود را آشکار می‌سازید.
۳ـ “پیش از این‌که به کمک کارمندان‌تان نیازمند شوید، باید اعتماد آن‌ها را نسبت به خود جلب کنید”.
به نظرات دیگران توجه کنید و نسبت به پذیرش عقاید مختلف از خود علاقه نشان دهید. از سیاست‌ها و مشکلاتی که باعث پسرفت تیمی می‌شوند و اجازه نمی‌دهند که افراد گروه کار خود را با کیفیت، دقت و علاقه انجام دهند، به شدت پرهیز کنید. به گفته‌های سایرین با دقت گوش کنید که هم بتوانید کیفیت زنده‌گی شغلیِ خود را بهتر درک کنید و هم بین کلیۀ امور تعادل برقرار کنید. در چنین حالتی می‌توانید کارمندان را به سمت مسیر مناسب هدایت کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.