مجلس نماینده‌گان: پاکستان از اتهام‌ زدن دست بردارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 18 سرطان 1396 - ۱۷ سرطان ۱۳۹۶

اعضای مجلس نماینده‌گان در واکنش به اظهارات مسوولان وزارت خارجۀ پاکستان، می‌گویند که پاکستان از ناامنی‌های افغانستان نفع سیاسی می‌برد.
اعضای مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی دیروز شنبه ( ۱۷ سرطان) در مورد اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان واکنش نشان داده mandegar-3می‌گویند که اظهارت حکومت پاکستان دور از انصاف است.
آنان تأکید می‌کنند که دولت پاکستان باید برای محو کردن بنیاد تروریستی در این کشور صادقانه عمل کند.
پیش از این یک سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان ادعا کرده بود که مرکز گروه‌های تروریستی به شمول جمعیت احرار و شبکۀ حقانی از پاکستان رانده شده و در افغانستان است و از آنجا فعالیت‌های خود را سازماندهی می‌کند.
اما، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان، گفت: اظهارات حکومت پاکستان در مورد وجود پایگاه‌های تروریستی در افغانستان دور از انصاف است.
آقای ابراهیمی افزود که حکومت پاکستان از ناامنی‌های افغانستان نفع سیاسی می‌برد و تمام حملات تروریستی در افغانستان از پاکستان سازماندهی می‌شود.
رییس مجلس نماینده‌گان، تصریح کرد که کشته‌شدن اسامه بن لادن در پاکستان، بیعت به اختر منصور در این کشور و یافتن کالبد ملا عمر رهبر گروه طالبان در این کشور نشان می‌دهد که همه گروه‌های تروریستی در پاکستان حضور دارند، فعالیت‌های و حملات خود در افغانستان را از این کشور سازمان‌دهی می‌کنند.
به گفتۀ او، جنگ‌ها و حملات تروریستی در افغانستان از پاکستان سازمان‌دهی می‌شوند، شورای کویته یکی از سازمان دهنده‌گان حملات تروریستی در افغانستان می‌باشد که تا هنوز جان صدها تن را گرفته است.
آقای ابراهیمی تأکید کرد که دولت پاکستان باید به‌جای اتهام وارد کردن به دولت افغانستان برای سرکوب مراکز تروریستی در این کشور اقدامات جدی را روی دست گیرد.
او گفت که اتهام وارد کردن بالای همدیگر هیچ دردی را دوا نمی‌کند و باید سران هر دو کشور برای مبارزه جدی در برابر تروریستان آماده‌گی داشته باشند.
آقای ابراهیمی بیان داشت که سخنان مسوولان پاکستان در مورد وجود مراکز تروریستی در افغانستان در اوضاع کنونی سبب افزایش اختلاف‌ها می‌شود و رهبران دو کشور باید برای همدلی و همکاری مشترک تلاش جدی کنند.
پیشتر نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، ادعا کرده است که با وجود اعتراضات مکرر پاکستان، دولت کابل هیچگونه اقدامی علیه تروریست‌های جماعت‌الاحرار که در خاک افغانستان حضور دارند و عملیات‌های تروریستی را بر ضد پاکستان برنامه‌ریزی می‌کنند، انجام نمی‌دهد.
آقای زکریا تصریح کرد که در حال حاضر مخفیگاه گروه تروریستی جماعت‌الاحرار که از شاخه‌های اصلی تحریک طالبان پاکستان بوده، در خاک افغانستان است.
او در ادامۀ سخنانش گفته که ما در گذشته و پس از حمله انتحاری به لاهور که جماعت‌الاحرار مسوولیت آن را گرفت با سران کابل صحبت کرده و به آنها اعلام کردیم که این گروه تروریستی در خاک افغانستان حضور دارد ولی کمترین توجهی به این صحبت‌ها نشد.
در همین حال، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی با رد گفته‌های سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته که پاکستان با ادعا‌های خود می‌خواد توجه جهان در مبارزه با تروریسم در این کشور را منحرف سازد.
پیش از این، یک دیپلومات پاکستانی گفته بود که برای تامین صلح در افغانستان باید اسلام آباد تحت فشار قرار داده شود.
حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در امریکا تاکید کرده که با وجود این‌که در چهل در صد خاک افغانستان هراس افگنان فعالیت دارند، اما رهبری آنان از خاک پاکستان می‌شود.
این در حالی است که مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل (CSIS) گزارش داد ه که پاکستان هم‌چنان پناهگاهی برای گروه‌های شبه‌نظامی طالبان و شبکه حقانی است و بیشتر از آنکه متحد باشد،‌ تهدید محسوب می‌شود. این اندیشکده آمریکایی سرشناس هم‌چنین تاکید کرده که‌ امریکا باید به وضوح اعلام کند که در تعهداتش به افغانستان و عملکرد افغان‌ستانی‌ها یک بازنگری سالانه علنی انجام می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.