جنرال دانفورد با تأکید بر اهمیت پیمان امنیتی: طالبان منتظر پایان کار ما نباشند

- ۲۰ اسد ۱۳۹۲

فرمانده نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان در مصاحبه‌یی تأکید کرد که لازم است امضای معاهدۀ امنیتی دو جانبه میان افغانستان و امریکا پیام صریحی هم به مردم افغانستان و هم به طالبان ارسال کند مبنی بر اینکه جامعه بین‌المللی حتی با وجود خروج نیروهای خارجی در افغانستان متعهد به ثبات این کشور در آینده است.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، جنرال جوزف دانفورد که فرمانده نیروی ایساف تحت رهبری امریکا در افغانستان است، به این خبرگزاری گفت که امضای معاهده امنیتی دو جانبه با افغانستان اهمیت دارد.
وی با توجه به اینکه این معاهده از ماه جون با اقدام حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان با بن‌بست مواجه شده است، اشاره نکرد که آیا امضای این معاهده نزدیک است یا خیر. اما اخیراً نشانه‌هایی به وجود آمده است که این معاهده در آستانه انعقاد قرار دارد.
چندی پیش جنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اظهار کرد، تمایل دارد تا ماه اکتبر معاهده امنیتی با افغانستان امضا شود تا ناتو زمان کافی برای تدارک به منظور حضور نظامی پس از ۲۰۱۴ به جای خروج کامل از افغانستان را پیدا کند.
جنرال دانفورد به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: تردیدی نیست که معاهده امنیتی دو جانبه در درجه اول به مردم افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور پیام صریحی را خواهد فرستاد و اطمینان آنها را برای مقابله با چالش‌هایی که مجبور خواهیم شد در ماه‌های آینده به طور کلی با آنها مقابله کنیم، بیشتر خواهد کرد.
وی افزود: معاهده امنیتی دو جانبه همچنین یک پیام صریح و واضح را به بازیگران منطقه‌یی خواهد فرستاد و آنها خواهند دانست که امریکا و جامعه بین‌المللی قرار است به یک افغانستان متحد آرام و با ثبات متعهد باشد و همچنین تصور می‌کنم که معاهده امنیتی دو جانبه به طالبان نیز پیام خواهد فرستاد مبنی بر اینکه نمی‌توانند منتظر پایان کار ما باشند.
جنرال دانفورد خاطرنشان ساخت: معتقدم که باید جنگ افغانستان یک راه‌حل سیاسی داشته باشد و موجب تعجب من نمی‌شود که مذاکرات صلح تا این میزان دشوار بوده است. ما به دنبال آشتی دادن دو گروهی هستیم که نزدیک به ۱۰ سال است با یکدیگر سر جنگ دارند و یک گروه که مردم افغانستان را به مدت ۱۰ سال پیش از این دوره ۱۰ ساله سرکوب کرد. بنابراین ما در حال تعامل با یک تاریخ ۲۰ ساله هستیم. همچنان که تلاش می‌کنیم تا به راه‌حل دست پیدا کرده و مردم افغانستان و طالبان را آشتی دهیم.
جنرال دانفورد همچنین تأکید کرد که نیروهای پولیس و ارتش تازه کار افغانستان که دو ماه پیش رهبری مسوولیت امنیتی را در سراسر کشور به عهده گرفتند، خواهند توانست در حالی که طالبان در تدارک برای افزایش حملات خود پس از ماه رمضان بوده، در مقابل آنها ایستادگی کنند.
اما وی افزود: نیروهای امنیتی افغانستان متشکل از ۳۵۲ هزار نیرو همچنان نیازمند آموزش و مشاوره دهی پس از پایان سال ۲۰۱۴ و خروج سربازان خارجی خواهند بود.
وی تاکید کرد: حقیقت این است که در تاریخ ۱۸ جون ما مسوولیت کامل امنیت را در سراسر کشور به نیروهای افغان واگذار کردیم. آنها انعطاف پذیری خود را ثابت کردند. می‌دانیم که طالبان تصمیم گرفته تابستان امسال چه اقداماتی انجام دهد و تلاش کرد تا مناطق را تصرف کرده، دست به حملات چشمگیر زده، حملات نیروهای خودی را سازماندهی کرده اما از همه مهمتر تلاش داشته تا روحیه و اراده نیروهای افغان را تخریب کنند و مطمئنا آنها نتوانستند این کار را انجام دهند.
جنرال دانفورد که در ماه فبروری فرماندهی نیروهای بین‌المللی را در افغانستان به عهده گرفت، افزود: افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ به منظور مقابله با تهدیدات افراط گران مشابه با تهدیداتی که امریکا را پس از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ برای از بین بردن القاعده مجبور به حمله به افغانستان کرد، نیازمند کمک خواهد بود.
وی گفت که مذاکرات صلح روزی سرانجام منجر به یک راه حل سیاسی برای جنگ حدوداً ۱۲ ساله در افغانستان خواهد شد چرا که طالبان درمی‌یابند که هیچ راهی برای پیروزی در جنگ بلند مدت و تصرف دوباره کشور ندارند.
جنرال دانفورد خاطرنشان ساخت که تعهد بلند مدت به افغانستان برای جلوگیری از گروه‌های افراط گر که سنگ بنای حملات ۱۱ سپتمبر را گذاشتند لازم خواهد بود.
وی افزود: تنها یک افغانستان با ثبات و قدرتمند است که می‌تواند جلوی رخ دادن مجدد این حادثه را بگیرد.
وی خاطرنشان ساخت: مشخصاً به مردم امریکا و جامعه بین‌المللی که بدین میزان فداکاری کرده، می‌گویم که ما همچنان برای همان دلیلی که پس از ۱۱ سپتمبر به افغانستان آمدیم، در این کشور هستیم.
وی تاکید کرد: در یک دهه گذشته ما همچنین دریافتیم که راه تضمین جلوگیری از احیای افراط گران مقاوم کردن افغانستان در زمینه امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.
جنرال دانفورد افزود: کاهش دادن حملات در افغانستان مساله‌یی است که هم نیروهای افغان و هم نیروهای ائتلاف در تلاش برای انجام آن هستند و در کنار آن با مسئله کناره‌گیری سربازان از ارتش و پولیس افغانستان مقابله می‌کنند اما از طرف دیگر وی تصریح کرد که بزرگترین مساله وی تضمین این است که نیروهای امنیتی و مردم افغانستان اطمینان داشته باشند نیروهای ائتلاف در یک سال و نیم آینده و فراتر از آن در سال ۲۰۱۵ تعهد لازم را به افغانستان نشان خواهد داد؛ آن هم در زمانی که قرار است نیروهای رزمی با یک نیروی بین‌المللی بسیار کوچکتر جایگزین شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.