اعضای «بورد مشورتی صلح» مشخص شد

گزارشگر:چهار شنبه 21 قوس 1397 - ۲۰ قوس ۱۳۹۷

بورد عالی مشورتی پروسۀ صلح، براساس فرمان محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی تشکیل و اعضای آن مشخص شد. دفتر شورای امنیت ملی دیروز سه‌شنبه با نشر خبرنامه‌یی نگاشته است هدف از ایجاد بورد عالی مشورتی صلح و تیم مذاکره کنندۀ‌ حکومت،‌ «فراهم‌سازی زمینۀ تفاهم ملی» برای تأمین صلح پایدار، از طریق مشوره‌ها و بحث‌ها با نخبه‌گان و بزرگان جهادی، سیاسی، اجتماعی و اقشار مختلف جامعه است.
mandegarدر خبرنامه همچنان آمده است: این بورد که به ریاست رییس حکومت وحدت ملی دایر می‌شود، مسوولیت دارد تا مشوره‌های «سازنده» را در عرصۀ صلح به رهبری حکومت ارایه کند.
«بررسی و ارزیابی پیشنهادات کمیته‌های کاری پروسۀ صلح»، «ارایۀ آجندا و چارچوب مذاکرات به تیم مذاکره کننده در صورت لزوم» و «نظارت از تحقق روند مذاکرات صلح»، از مسوولیت‌های دیگر این بود است که در فرمان محمداشرف غنی از آن یاد شده است. جلسات بورد عالی مشورتی صلح به صورت ماهوار و در صورت لزوم، به طور ویژه برگزار می‌شود.
در جلسات بورد عالی، رهبری حکومت وحدت ملی، روسای پارلمان، رییس دادگاه عالی، مشاور امنیت ملی، رییس دفتر رییس حکومت، دادستان کُل، رییس عمومی امنیت ملی، وزیر دولت در امور پارلمانی، رییس عمومی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، رییس شورای علمای و رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح اشتراک می‌کنند.
حامد کرزی، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، یونس قانونی، سیدحامد گیلانی، محمدکریم خلیلی، سید منصور نادری، آصف محسنی،‌ عبدالهادی ارغندیوال، حاجی دین محمد، عطامحمد نور، آمنه افضلی،‌ صدیقه بلخی، محمداسماعیل خان و امرالله صالح، از فرماندهان جهادی و مسوولان پیشین حکومت نیز اعضای بورد مشورتی صلح هستند.
کمیتۀ نمایند‌ه‌گان احزاب سیاسی، کمیتۀ نماینده‌گان علما و روحانیون، کمیتۀ زنان نخبه، کمیتۀ سران و نماینده‌گان اقوام، کمیتۀ فعالان مدنی و فرهنگی، کمیتۀ نماینده‌گان سکتور خصوصی، کمیتۀ نماینده‌گان مهاجران و افغانستانی‌های مقیم در خارج، کمیتۀ نماینده‌گان جوانان و کمیته نماینده‌گان خانواده‌های قربانیان جنگ نیز در تشکیل این بورد سهم دارند.
در اعلامیه گفته شده است که این کمیته‌ها کمیته‌ها مسوولیتِ جمع‌آوری دیدگاه‌های مردم و آگاهی‌دهی به آن‌ها را در مورد پروسۀ صلح به عهده دارند. این در حالی است محمداشرف غنی در کنفرانس ژینو برنامۀ صلح حکومت افغانستان را اعلام کرده بود. براساس این برنامه، یک هیأت دوازده نفری به ریاست سلام رحیمی، دییس دفتر مقام ریاست جمهوری مسوولیت دارد تا به نماینده‌گی از حکومت افغانستان، روند مذاکره با گروه طالبان را به پیش ببرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.