بازگشایی نخستین کارخانۀ سمنت افغانستان پس از ۲۰ سال

گزارشگر:حشمت رادفر - ۱۸ حمل ۱۳۹۵

کارخانۀ سمنت جبل‌سراج، روز سه‌شنبه ۱۷ حمل، پس از ۲۰ سال رکود دوباره گشایش یافت. مسوولان در وزارت معادن و پترولیم گفته‌اند که این کارخانه در ۲۴ ساعت، ظرفیت تولید ۱۰۰ تن سمنت را دارا خواهد بود.
کارخانۀ سمنت جبل‌سراج در سال ۱۳۳۷ به عنوان نخستین کارخانۀ سمنتِ افغانستان، در یکی از دامنه‌های سرسبزِ هندوکوه تأسیس شد و برای mandegar-3حدود ۳۵ سال در کنار کارخانه‌های نساجی جبل‌سراج و گلبهار، برای هزاران‌تن از سرتاسر افغانستان زمینۀ کار فراهم می‌کرد و از نمادهای توسعه و پیشرفت در سرزمینِ شمالی بود.
آبادی‌های پیرامونِ این سه کارخانه به ولایت‌های پروان و کاپیسا رنگِ زنده‌گیِ عصری و مدرن می‌داد و کم نیستند نام‌آورانی از گوشه گوشه افغانستان که در ۶۰۰ کوتی شرکت گلبهار یا هم در سه کوتی جبل سراج به دنیا آمده‌اند.
کلوپ کارخانۀ سمنت جبل‌سراج از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ خورشیدی قدمگاه شهید احمدشاه مسعود بود و او در بدترین شرایط و دشوارترین روزهای جنگ و ناآرامی، اجازه نداد چرخه‌های تولید این کارخانه از پا بایستد.
کارخانۀ سمنت جبل‌سراج تا سال ۱۳۷۵ خورشیدی که برای مدت کوتاهی به دست طالبان افتاد، فعال بود و بخشی از نیاز داخلی کشورِ ما را تأمین می‌کرد.
من روزی را که جت‌های جنگندۀ پاکستانی پس از شکست مفتضحانۀ طالبان در شمالی در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، با پرتاب بمب‌های سنگین این کارخانه را ویران کردند، از یاد نمی‌برم.
همچنان طالبان در دورۀ حاکمیت کوتاه‌شان بر گذرگاه جبل‌سراج در سال ۱۳۷۷ فابریکه نساجی جبل‌سراج را آتش زدند تا وظیفۀ استراتژیک‌شان که همانا نابودی زیرساخت‌های اقتصادی مقاومت بود را انجام داده باشند و افغانستان بازار فروش سمنتِ چرات و عسکری پاکستانی باشد.
در ۱۰ سالِ گذشته، چندین بار از تلاش‌ها به منظور بازسازی این کارخانه خبر دادند، اما همواره نبود برقِ کافی در محل، بزرگ‌ترین مانعِ سرمایه‌گذاری در این کارخانه عنوان شده است. از سوی دیگر، کار بازسازی این کارخانه مانند دیگر دستگاه‌های تولیدی کشور، در چارچوب طرح خصوصی‌سازی تصدی‌های دولتی، موضوعِ جنجال‌ها و زدوبندهای مافیایی افراد و دسته‌های درون نظام نیز بوده که به نظر می‌رسد در حال حاضر وزارت معادن از واگذاری کارخانۀ سمنت جبل‌سراج به سکتور خصوصی صرف نظر کرده است.
اکنون و بالاخره پس از چند سال تلاش و رویارویی با عوامل بیرونی و مافیای اقتصادی داخلی، به همت وزارت معادن و با هزینۀ ۷۰ میلیون افغانی، این کارخانه بازسازی شده و به گفتۀ مسوولان، روزانه ۱۰۰ تن سمنتِ باکیفیت تولید خواهد کرد.
آغاز به کار این کارخانه، گامی مثبت و امیدبخش است؛ اما تداوم کارِ کارخانۀ سمنت جبل‌سراج و دیگر دستگاه‌های تولیدی کشور، در گرو ارادۀ راسخِ دولت در حمایت از صنایع داخلی و ایفای نقش هوشمندانه و هدفمندانۀ مسوولان در رویارویی با مافیای اقتصادیِ درون نظام و توطیه‌ها و بازی‌های پیچیده‌یی می‌باشد که از سال‌های سال بازار مواد ساختمانی به‌ویژه سمنت را در انحصار زیرمجموعه‌ها و پشتوانه‌های اقتصادی و دستگاه‌های تولیدیِ مرتبط با ارتش‌ها و سازمان‌های استخباراتیِ منطقه قرار داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.