معاونان رییس جمهور و رییس اجرایی: اراده برای اصلاح کمیسیون‎های انتخاباتی وجود دارد

گزارشگر:دو شنبه 13 دلو 1393 - ۱۲ دلو ۱۳۹۳

مقام‌های دولت وحدت ملی، بر اصلاحات بنیادین و ساختاری در کمیسیون‎های انتخاباتی تأکید ورزیدند.
معاونان رییس‌جمهور و رییس اجرایی روز گذشته در کنفرانس ملی اصلاحات انتخاباتی که با حضور نماینده‌گان شورای ملی و اعضای نهادهای مدنی در کابل برگزار شده بود، گفتند که کمیسیون‎های انتخاباتی باید مورد اعتماد همۀ مردم افغانستان باشد.
mnandegar-3محمد محقق،‌ معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی در کنفرانس ملی اصلاحات انتخاباتی گفت: باید یک ارادۀ سیاسی برای اصلاحات نظام انتخاباتی وجود داشته باشد.
وی با بیان این‌که در انتخابات‌های گذشته هیچ اراده‌یی برای اصلاحات وجود نداشت، افزود: « امیدواریم در انتخابات‌های پیش‌رو، اراده برای پذیرش آرای عمومی مردم به وجود بیاید».
به باور وی، مردم باید اطمینان پیدا کنند که آرای‌شان به صندوق رفته است.
آقای محقق با تأکید بر این‌که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باید مورد اعتماد همۀ مردم باشد، بیان داشت: باید یک اصلاحات بنیادین در کمیسیون‌های انتخاباتی به وجود بیاید.
محمد محقق گفت که رییس‌جمهور و رییس اجرایی برای ایجاد یک کمیسیون جهت اصلاح سیستم انتخاباتی توافق نظر دارند.
در همین حال، سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور غنی، شرایط کنونی را فرصت مناسب برای اصلاحات دانسته و خاطر نشان کرد که اگر چه در ۱۳ سال گذشته افغانستان انتخابات‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ ولی هنوز هم مشکلاتی در نحوۀ برگزاری انتخابات وجود دارد.
سرور دانش می‌گوید که حکومت اراده دارد تا مطابق تعهدات قبلی سیستم انتخاباتی را اصلاح کرده و افرادی را که قابل اعتماد همه باشد، در دستگاه انتخاباتی به کار بگمارد.
آقای دانش گفت که هر نوع اصلاحات باید با یک نوع توافق نظر و اجماع ملی مطرح شود.
او گفت: «طرح‌ها و دیدگاه‌های یک‌جانبه و بدون مشوره با طرف‌های سیاسی و ملی به شمول جامعۀ مدنی، احزاب سیاسی و نهادهای مربوطه دولتی، نه تنها مشکل را حل نمی‌تواند، بلکه ممکن سبب ضیاع وقت و ناکامی گردد.»
در نشست شبکه جامعه مدنی، برخی از اعضای این شبکه و مسوولان نهادهای نظارت‌کنندۀ انتخابات نیز بر اصلاح سیستم انتخاباتی کشور تاکید کردند.
نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز دلایل نیاز به اصلاحات در کمیسیون‎های انتخاباتی کشور را بی‌اعتمادی ایجاد شده بین مردم و حکومت، تقویت روند انتخابات و نهادهای انتخاباتی و تقویت دموکراسی، عنوان کرد.
او گفت: تعیین تاریخ دقیق انتخابات مجلس نماینده‌گان، بدون تعیین زمان شروع اصلاحات انتخاباتی دشوار است.
پیش از این، شورای ملی نیز گفته است که باید دستگاه انتخاباتی افغانستان طوری‌که لازم است، اصلاح گردد.
مجلس نماینده‎گان نیز کار را روی تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی را آغاز کرده است.
تقلب در انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، سبب کاهش و خدشه‌دار شدن اعتماد مردم و نهادهای جامعه مدنی بر دستگاه انتخاباتی کشور گردید.
براساس توافقنامۀ سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی، کمیسیون‎های انتخاباتی باید پیش از برگزاری هرنوع انتخاباتی اصلاح گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.