عمر داوودزی: می‎خواهیم تمام طالبان زندانی در پاکستان آزاد شوند

- ۰۳ سنبله ۱۳۹۲

سفیر افغانستان در پاکستان گفته است که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در سفرش به اسلام آباد به دنبال نقش اساسی پاکستان برای تشویق طالبان افغانستان جهت شرکت در مذاکرات صلح است.
عمر داوودزی سفیر افغانستان در پاکستان روز یکشنبه به خبرگزاری ایرنا در اسلام آباد افزود: اسلام آباد همانطور که نقش خود را برای افتتاح دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر جهت مذاکرات این گروه با امریکا ایفا کرد، پس می تواند تسهیلات لازم را نیز در روند برقراری صلح در افغانستان فراهم کند.
وزارت خارجه پاکستان نیز روز گذشته در بیانیه‌یی اعلام کرد که حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان به همراه یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی امروز دوشنبه برای گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه، امنیت منطقه‌یی و صلح در منطقه، به اسلام آباد وارد می‌شود.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: رییس‌جمهوری افغانستان توسط یک هیات بلندپایه از جمله وزیران کابینه و مقامات ارشد این کشور از جمله اعضای شورای عالی صلح افغانستان همراهی خواهد شد.
این اولین نشست و دیدار دو طرف در بالاترین سطح میان پاکستان و افغانستان پس از انتقال دموکراتیک و ادای سوگند دولت نوازشریف نخست وزیر پاکستان خواهد بود.
به نقل از وزارت خارجه پاکستان، تاکنون نوازشریف با کرزی سه بار مذاکره داشته و در این سفر رییس جمهوری افغانستان و هیات همراه با مقامات ارشد دولتی پاکستان نیز دیدار می‌کنند.
سفر رییس جمهوری افغانستان در زمانی صورت می‌گیرد که افغانستان دستخوش تحولات مهم سیاسی و امنیتی بوده و قرار است نیروهای نظامی خارجی مستقر در این کشور (ناتو و آیساف) تا ماه دسمبر ۲۰۱۴ از این کشور خارج شوند.
سفیر کابل در اسلام آباد همچنان گفت: اگر پاکستان برای تحقق مذاکره امریکا و طالبان افغانستان نقش‌آفرینی کرد پس این کشور قادر است طالبان را جهت انجام مذاکره با شورای عالی صلح افغانستان تشویق و ترغیب کند.
داوودزی نسبت به مثمرثمر بودن نتایج سفر رییس جمهوری افغانستان به اسلام آباد همزمان با روی کارآمدن دولت جدید پاکستان و تاکید این کشور برای بهبود روابط با افغانستان ابراز اطمینان کرد.
وی در پاسخ به پرسشی که آیا حامد کرزی با سفر به اسلام آباد بدنبال آزادی زندانیان طالبان در پاکستان است، افزود: کابل خواستار رهایی تمام شبه نظامیان طالبان افغانستان می باشد که در پاکستان در زندان به سر می برند.
شایان ذکر است، پاکستان در نومبر سال گذشته میلادی ۲۶ نفر از زندانیان طالبان افغانستان را آزاد کرده است.
سفیر افغانستان ادامه داد: روابط این کشور با پاکستان در بخش‌های مختلف گسترش یافته اما هیچ پیشرفتی در روند برقراری صلح در افغانستان صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: درخواست اصلی کابل این است که پاکستان همکاری لازم را برای پیشبرد روند صلح انجام دهد.
این درحالی است که دولت پاکستان نیز نسبت به سفر آتی حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان امیدوار بوده و آن را فرصتی برای توسعه روابط دو کشور می داند.
اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر برنامه‌ریزی شده حامد کرزی به اسلام آباد و با اشاره به بررسی روند برقراری صلح در افغانستان با تلاش‌های کرزی و حمایت پاکستان از این موضوع خاطرنشان کرد: سفر کرزی به اسلام آباد فرصتی را برای پاکستان و افغانستان جهت تقویت بیشتر روابط دوجانبه فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: دولت پاکستان پشتیبانی خود را از پیشبرد روند صلح و آشتی در افغانستان افزایش داده و از هیچ‌گونه همکاری در راستای پیشبرد این هدف دریغ نمی‌کند.
اعزاز چودری مباحث اصلی مقام‌های عالی رتبه سیاسی و نظامی پاکستان با رییس‌جمهوری افغانستان را امور مربوط به روند صلح در افغانستان، بررسی روابط دوجانبه و شرایط منطقه‌یی، مذاکره اسلام آباد با دولت کابل در زمینه صلح، امنیت و جنگ علیه تروریسم عنوان کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.