رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: پس از این فرمان‌های محمداشرف غنی پذیرفتنی نیست

- ۱۲ جوزا ۱۳۹۸

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت‌ملی و رییس تکت ‌انتخاباتی «امنیت و عدالت» می‌گوید که مدت کاری حکومت توافقی وحدت ملی به پایان رسیده و این حکومت دیگر نزد شهروندان مشروعیت ندارد.
آقای نبیل که دیروز در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، یادآور شد که هیچ نهادی صلاحیت تمدید دوره کاری حکومت وحدت ‌ملی را ندارد.
آقای نبیل با بیان‌ اینکه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال روان ،اشرف غنی صلاحیت صدور فرمان‌های تقنینی را ندارد، هشدار داد که اگر فرمانی هم از جانب او صادر شود، بی‌ارزش خواهد بود.
mandegarاین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین اضافه کرد که محمداشرف غنی غنی نمی‌تواند پس از این مامورین دولتی را عزل و نصب کند.
او تأکید کرد که رییس حکومت وحدت‌ملی صلاحیت امضای برنامه‌های حکومتی را نیز ندارد و تا برگزار شدن انتخابات این امر را به حالت تعلیق در آورد.
آقای نبیل در ادامۀ سخنانش گفت که آقای غنی از سفرهای ولایتی برای افتتاح پروژه‌های کوچک که برای بار دوم و سوم افتتاح می‌شود نیز خودداری کند و بدون دلیل موجه به سفرهای بیرونی نیز نرود.
او همچنین تأکید بر بیرون آمدن گفت‌وگوهای صلح از آنچه او «انحصار از سوی رییس حکومت وحدت‌ ملی» خواند کرد و گفت که آقای غنی با انحصار مذاکرات صلح در حقیقت برنامه های کمپاین خود را به پیش می‌برد.
نبیل همچنین اشاره کرد که ۵ سال پیش کشور در یک حالت بحرانی قرار داشت و ما از روی ناچاری به میان آمدن حکومت وحدت‌ ملی را پذیرفتیم در حالی که این حکومت هیچ مشروعیت قانونی ندارد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از سفر مسوولان نهادهای امنیتی کشور به پاکستان انتقاد کرد و گفت که این سفرها بیشتر جنبۀ کمپاینی دارند. به باور او: «امروز می‌روند که آنان برای رسیدن دوباره به قدرت حمایت شان کنند؛ تا فردا حلقه غلامی خود را به گوش اینها آویزان کنند».
کمیته نظارت بر کمیسیون انتخابات و حکومت ایجاد شود
رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در نشستِ دیروز خود تأکید بر ایجاد کمیته نظارت بر کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی و حکومت کرد.
به باور او: حکومت و والیان در کار کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله می‌کنند و کمیشنران نیز زیر فشار ارگ اقدام می‌کنند.
آقای نبیل یادآور شد که نامزدان ریاست‌جمهوری همه اعمال کمیشنران در کمیسیون های انتخاباتی را زیر نظر دارند و تغییر یک‌باره‌گی در ظاهر زندگی آنان را می‌دانند.
او اشاره کرد که اعلام نتایج بی‌رویه و غیرمسوولانۀ نتایج انتخابات پارلمانی چند ولایت به‌ویژه کابل نشان داد که کی‌ها در کار کمیسیون مداخله می‌کنند. همچنین برگزار نشدن انتخابات شورای ولسوالی و ولایتی نیز بر اساس فشار بوده است.
او خاطر نشان کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی نیز تاکنون نتوانسته اند ثابت سازد که ظرفیت برگزاری انتخابات شفاف ریاست‌جمهوری را دارند یا خیر؟
آقای نبیل اضافه کرد که سران حکومت وحدت ملی اکنون بیایند و به خاطر منافع علیای کشور اقداماتی را روی دست بگیرند که ما مطمین شویم انتخابات پیش‌رو، عاری از تقلب و شفاف می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.