رییس خدایداد اعدام شد

گزارشگر:یک شنبه 10 حوت 1393 - ۰۹ حوت ۱۳۹۳

ریاست امنیت ملی تایید کرد که سیدالله معروف به رییس خدایداد، رییس یک باند تبهکار ساعت ۱۱:۳۰ روز شنبه در کابل اعدام شده است. رییس خدایداد از سوی امنیت ملی افغانستان سردسته خطرناکترین باند تبهکار خوانده شده بود.
پولیس بیش از ده سال در پی دستگیری رییس خدایداد بود و بالآخره در سپتمبر سال گذشته دستگیر شد.
mnandegar-3در خبرنامه امنیت ملی آمده که براساس حکم محکمه ابتدایی مورخ ۲۴ جدی ۱۳۹۳ رییس خدایداد به جرم سرقت‌های مسلحانه همراه با قتل، ربودن اتباع داخلی و خارجی و ارتکاب قتل عمد چندین نفر به اشد مجازات (اعدام) محکوم شده بود.
امنیت ملی تاکید کرده که حکم محکمه ابتدایی توسط محکمه استیناف/ تمیز به تاریخ ۱۴ دلو ۱۳۹۳ تایید و بتاریخ ۲۷ دلو حکم اعدام او توسط رییس جمهوری افغانستان امضا شد. دیروز رییس خدایداد در زندان پلچرخی کابل در حضور نماینده‌گان دادستانی، مسوولان زندان، وکیل مدافع او و براساس قانون جزاء افغانستان اعدام شد.
رییس خدایداد متولد سال ۱۳۵۱ ولسوالی تنی ولایت خوست بود.
دادگاه، یک تن از همکاران رییس خدایداد را به ۲۰ سال زندان و ۳ تن دیگر از آنها را هر کدام به هفت سال زندان محکوم کرده است.
در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی، امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که در عملیاتی «بزرگ و ویژه» که ۳۶ ساعت طول کشیده بود، سردسته خطرناکترین باند تبهکار به نام رییس خدایداد را با دو نفر از همراهانش دستگیر کرده است.
رییس خدایداد قبل از بازداشت در ولایت‌های مختلف افغانستان با هویت‌های مختلف رفت و آمد می‌کرد و همزمان پاسپورت جعلی چند کشور دیگر را نیز داشت.
یافته‌های امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که رییس خدایداد همچنین در کشورهای تاجیکستان، پاکستان و امارات متحده عربی در رفت و آمد بوده و در فهرست سیاه پولیس تاجیکستان و «مجرمان بزرگ تحت پیگرد پولیس بین‌المللی» قرار داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.