حکمت کرزی با ارایۀ گزارش نتایج نشست چهارجانبه: تا دو ماه شاهد تغییر اساسی باشید

گزارشگر:چهارشنبه 23 جدی 1394 - ۲۲ جدی ۱۳۹۴

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در گزارش نتیجۀ نخستین نشست چهارجانبه صلح افغانستان در اسلام‌آباد، گفت که شرکت کننده‌گان بر مذاکرات بی‌درنگ با طالبان تأکید کردند و برای حضور چین نیز دو شرط تعیین شد.
حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان دیروز نتایج نخستین نشست چهار جانبه صلح که با حضور افغانستان، پاکستان، چین و mandegar-35امریکا در اسلام‌آباد برگزار شد را در کابل را اعلام کرد.
وی گفت: هدف اساسی از نشست چهار جانبه و تهیه نقشه راه صلح افغانستان این است که جنگ در این کشور پایان یابد.
کرزی اذعان داشت: براساس نتایج نشست‌های سه جانبه در گذشته و چهار جانبه در اسلام‌آباد، همه شرکت کننده‌گان از رهبری افغانستان در جریان صلح حمایت کردند و تمام روش‌ها برای مذاکره بین افغانستان و گروه‌های مخالف بررسی شد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان افزود: کسانی‌که در روند صلح آینده حاضر نشوند از تمام امکانات موجود علیه آنها استفاده خواهد شد.
در ادامه وی اظهارداشت که خشونت افغانستان ابعاد منطقه‌یی و فرا منطقه‌یی دارد و باید به صورت مشترک در مورد آن اقداماتی انجام شود و بر همین اساس شرکت کننده‌‌گان نشست چهارجانبه در مورد نحوۀ مذاکره با گروه‌های طالبان بر حاکمیت ملی و تمامیت ارزی تأکید کردند و بر آغاز بی درنگ گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های طالبان و حکومت افغانستان نیز تصریح شد.
حکمت خلیل کرزی گفت که هدف اساسی نشست آینده که در کابل برگزار می‌شود، تهیه نقشه راه صلح و مذاکرات است که در آن مسوولیت کلیه جوانب و شرکت کننده‌گان به صورت دقیق تشریح خواهد شد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان تأکید کرد: اکثریت طالبان برای حضور در مذاکرات صلح و ایجاد آن تمایل دارند و ما نیز در انتظار هستیم این تمایل هرچه سریع‌تر عملی شود.
کرزی در ادامه افزود: از سال‌های پیش تلاش می‌کردیم تا چین در روند مذاکرات صلح و معادلات افغانستان حضور یابد و در حال حاضر این امر از مرحله سیاسی، اقتصادی به مقوله نظامی رسیده است.
وی تصریح کرد: ما برای حضور چین در روند مذاکرات صلح افغانستان دو شرط تعیین کردیم؛ یکی اینکه کابل اطمینان حاصل کند که پکن در این روند نقش دارد و دوم اینکه این کشور در گفت‌وگوهای مذکور به عنوان ناظر حضور یابد.
این نماینده افغانستان در مذاکرات صلح گفت: افغانستان نقشه راه خود را در نشست دوم که در کابل برگزار می‌شود ارایه خواهد کرد، اما تاکنون از سوی پاکستان طرح، برنامه در مورد روند صلح و نقشه راه پیش رو ارایه نشده است.
حکمت خلیل کرزی اذعان داشت: ما حاضریم با تمام گروه‌های مخالف دولت وارد مذاکره شویم و به مردم افغانستان وعده می‌دهم که تا دو ماه آینده شاهد تغییر اساسی در این کشور باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.