فاجـعه انسـانی در”میـرزا اولنـگ” دها نفر کشته شدند و چند مسجد آتش زده شد

- ۱۶ اسد ۱۳۹۶

منابع مختلف در ولایت سر پل می‌گویند نیروهای مسلح که هنوز برخی‌ها آنان را طالب و برخی دیگر داعش می گویند، ده‌ها فرد غیر نظامی را در ولایت سر پل تیر باران کرده است. منابع می گویند که دها تن دیگر زخم برداشته اند. برخی منابع می‌گویند که طالبان و داعشیان حمله مشترکی را در این mandegar-3ولایت راه انداخته بودند. در میان این کشته شده ها زنان و کودکان نیز هستند. منابع محلی ارقام مختلف کشته شده‌ها را ارایه کرده اند و نیز هویت حمله کننده‌ها را متفاوت گزارش داده اند. منابع می گوید که چند مسجد هم آتش زده شده است.
یک منبع محلی گفته است که گروه داعش ۲۶ کشاورز ربوده شده را در سرپل به گلوله بسته است. محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل به رسانه‌ها گفته است، افراد زیردست شیرمحمد غضنفر، یکی از فرماندهان گروه داعش از میان ۲۷ کشاورزی که روز گذشته از روستای میرزااولنگِ ولسوالی صیاد ربوده بودند، ۲۶ تن آنان را شب گذشته اندکی دورتر از این روستا تیرباران کرده اند. به گفتۀ رییس شورای ولایتی سرپل، از سرنوشت یک کشاورز دیگر خبری در دست نیست.
آقای رحمانی می‌گوید: آنان روز گذشته با شماری از موسفیدان برای پادرمیانی به خاطر رهایی این افراد به درۀ میرزااولنگ رفته بودند، اما به علت درگیری‌ میان نیروهای امنیتی، طالبان و داعش موفق به این کار نشدند.
ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل این خبر را تأیید و یا رد نمی‌کند. آقای امانی اما می‌گوید که قرار است فردا (امروز) شماری از موسفیدان و بزرگان قوم به خاطر انتقال اجساد غیرنظامیانی که در جریان درگیری‌های یک روز گذشته در درۀ میرزااولنگ از سوی طالبان و داعشیان کشته شده اند، به این روستا فرستاده شوند برخی منابع دیگر هم از کشته شدن ۳۳ غیرنظامی و ۸ نیروی خیزش مردمی در این درگیری‌ها خبر داده اند. در همین حال برخی رسانه های دیگر می گویند که طالبان عامل این کشتار و فاجعه انسانی بوده اند.
ظاهر وحدت، والی سرپل دیروز در یک کنفرانس خبری گفته است که طالبان با سقوط منطقۀ میرزااولنگ ولسوالی صیاد این ولایت دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند و براساس گزارش‌های اولیه، جنگجویان این گروه بین ۳۰ تا ۴۰ غیرنظامی را کشته‌اند.
حاجی مهدوی، از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی روز گذشته گفت که طالبان با بیش‌ از ۵۰۰ جنگجو، از دو روز به این طرف حمله‌های منسجم و گسترده‌ را بر منطقه‌ میرزااولنگ آغاز کرده بودند و ساعت یک‌و‌نیم جمعه‌شب توانستند که این منطقه را تصرف کنند.
اما دیروز والی سرپل در نشست خبری در مورد وضعیت این منطقه و «فاجعه‌ی» به‌وجود آمده از آغاز جنگ تاکنون به خبرنگاران معلومات داد.
آقای وحدت گفت: «تروریستان خون‌آشام با اشغال این روستا دست به کشتار بی‌رحمانه افراد ملکی و بی‌گناه زدند. طبق گزارشات اولیه شورشیان بین ۳۰ تا ۴۰ تن از مردمان بی‌گناه را به شکل بی‌رحمانه که در بین شان اطفال، زنان و محاسن سفیدان شامل می‌باشد تیرباران نموده و همچنان مساجد و منابر را به آتش کشیدند.»
والی سرپل نرسیدن نیروهای هوایی و زمینی کمکی از مرکز به والسوالی صیاد را عامل سقوط منطقهۀ میرزااولنگ می‌داند. او گفت: «ما تلاش نهایی را کردیم تا از به‌وجود آمدن فاجعه جلوگیری کنیم، نیروهای مستقر در شهر را در دو گروپ به ساحه اعزام کردیم و در عین حال تقاضای کمک هوایی و زمینی را از سکتورهای مرکزی نمودیم اما تا آخرین لحظات این کمک‌ها صورت نگرفت و به دلیل نرسیدن کمک و تجمع بیش از حد دشمن از سایر ولایات، روستای میرزااولنگ سقوط کرد.»
در همین حال آقای وحدت افزود، اگر رویداد میرزااولنگ درست مدیریت نمی‌شد عمق فاجعه می‎توانست بیشتر از این باشد.
به گفتۀ او، بیشتر باشندگان منطقه‌ی میرزااولنگ از ساحه فرار کرده اند و به مرکز ولسوالی سیاد و مرکز شهر سرپل پناه آورده اند.
والی سرپل از حکومت مرکزی خواست که برای بازپسگیری روستایی میرزااولنگ هرچه زودتر اقدام کند و نیروهای هوایی و زمینی به این ولایت بفرستد.
آقای وحدت هشدار داد که اگر نیروهای کمکی هوایی و زمینی به این منطقه نرسد ولسوالی صیاد و به دنبال آن شهر سرپل سقوط خواهد کرد.
گروه داعش و طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته اند. بر بنیاد گزارش‌ها روستای میرزااولنگِ ولسوالی صیاد سرپل روز گذشته به دست طالبان سقوط کرد و پس از آن، داعش نیز به این ولسوالی آمد و با طالبان یکجا شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.