نخبه‌گان سیاسی از گذشته عبرت بگـیرند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۹ سنبله ۱۳۹۲

با توجه به شرایط حساس سیاسی کشور، نخبه‎گان و سیاست‎مداران افغانستان باید از گذشته عبرت بگیرند و برای نجات کشور همگرایی و همسویی را جای‎‏گزین تک‎روی سازند.

شماری از آگاهان با بیان این مطلب و با استقبال از تشکیل «اتحاد انتخاباتی افغانستان» می‎گویند که اگر این ایتلاف‎ها براساس یک برنامه و اجندای ملی به پیش بروند، در سرنوشت سیاسی افغانستان و تضمین برگزاری و شفافیت انتخابات، می‎توانند نقش برجسته داشته باشند.
روز پنجشنبه، شماری از احزاب و ایتلاف‌های سیاسی با هم یک‌جا شده و برای معرفی نامزد مشترک در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳، جریان تازه‌یی را زیر نام «اتحاد انتخاباتی افغانستان» تشکیل دادند.
در این اتحاد، جبهۀ ملی افغانستان، ایتلاف ملی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب افغانستان نوین، روند سبز، حزب متحد افغانستان، حزب حقیقت افغانستان، حزب اقتدار ملی افغانستان، حزب عدالت و توسعه، حزب اتحاد اقوام افغانستان، شورای انسجام قوم عرب افغانستان، نهاد اجتماعی ترکمن‌های افغانستان، حزب وحدت اسلامی ملت افغانستان، شامل هستند.
جان‌داد سپین‍‌‌غر رییس ‌اجرایه‌یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید، زمانی‌که یک ایتلاف اعلان موجودیت می‌کند، باید یک برنامۀ مشخص و ملی داشته باشد.
وی افزود، اما اگر یک ایتلاف فاقد یک برنامه و یا یک‌سلسله اصول مشترک و واضح برای انتخابات باشد، در این صورت شک به وجود خواهد آمد که ایجاد چنین ایتلاف‌ها برای کسب قدرت بوده است؛ بنابراین چنین ایتلاف‌ها باید دارای یک برنامۀ مشخص ملی باشند.
به باور رییس اجرایه‌یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، ایجاد چنین ایتلاف‌ها از نقطه‌نظر شفافیت پروسۀ انتخابات و همچنان قابل قبول بودن نتایج نهایی انتخابات، موثر است.
وی تأکید کرد، این ایتلاف‌ها باید دارای یک برنامه و راه‎کار مشخص در خصوص برگزاری و تضمین شفافیت انتخابات باشند؛ در ضمن باید این ایتلاف‎ها همگانی شوند.
آقای سپین‌غر افزود: «برنامه‌هایی‌که این ایتلاف‌ها براساس آن به وجود آمده است، باید مشخص باشد؛ آن‎ها باید برنامه‎هایی‌را ارایه کنند که شفافیت انتخابات را ضمانت کند، اگر این نکات در نظر گرفته شود، یقیناً ایجاد چنین ایتلاف‌ها موثر خواهد بود.»
به گفتۀ رییس ‌اجرایه‌یی فیفا، این ایتلاف‌‌ها با در نظر داشت شرایط فعلی افغانستان باید تلاش کنند تا جنبۀ قومی پیدا نکنند، زیرا اگر چنین شود، ایتلاف‌های دیگری براساس اجندای قومی به وجود خواهند آمد و در نهایت اجندای ملی به اجندای قومی مبدل خواهد شد و زمانی که اجندا قومی شد، هدف رقابت هم منحرف خواهد شد.
به عقیدۀ سپین‌غر، معرفی یک نامزد بهتر، ارایۀ برنامه و راهکار مشخص ملی و در نظر گرفتن مسالۀ قومیت از نقاط قوت یک ایتلاف و برعکس این موارد می‌تواند از نقاط ضعف آن باشد.
وی همچنان گفت، هر چند هنوز برای قضاوت زود است چون ایتلاف انتخاباتی تازه تشکیل یافته است؛ اما اگر یک ایتلاف چنین برنامه‌هایی را نداشته باشد، مطیمناً که موفق نخواهند بود.
در این حال، صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید، ایجاد چنین ایتلاف‌ها ضمن این‌که از تعددِ نامزدان جلو‌گیری می‌کند، سبب رقابت سالم میان نامزدان نیز خواهد شد.
وی افزود، زمانی‌که شمار نامزدان کم باشد، مردم می‌توانند با دقت به نامزد مورد نظر خود رای بدهند؛ بنابراین ایجاد چنین ایتلاف‌ها اقدام خوبی است.
او تأکید کرد، تعددِ نامزدان در دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته سبب ضیاع وقت و بروز مشکلات در انتخابات گردیده بود، بنابراین ایجاد چنین ایتلاف‌ها می‌تواند از بروز این چنین مشکلات جلو‌گیری کند.
به باور مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد، در زمان برگزاری انتخابات، گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی سعی می‌کنند تا با ایجاد اتحادیه‌های انتخاباتی به سوی انتخابات بروند و ایجاد این ایتلاف‌ها در اکثر کشورها معمول است.
به گفتۀ توحیدی، آن‌چه در چنین ایتلاف‌ها مهم است، بحث تشریک مساعی برای یک هدف مشترک است و اگر ایتلاف‎ها بر مبنای یک هدف ایجاد شده باشند، همین هدف سبب می‌شود تا عدۀ زیادی از مردم به این برنامه رای دهند؛ اما اگر بر مبنای تقسیم قدرت و بدون برنامه اتحاد و یا ایتلاف صورت گیرد، چنین ایتلاف‌ها یا در آستانۀ انتخابات از هم خواهد پاشید و یا بعد از انتخابات همکاری میان اعضای ایتلاف ادامه نخواهند یافت.
به عقیدۀ توحیدی، اگر این اتحاد تا زمان ثبت نام نامزدان ادامه پیدا کند و موفق شوند که یک نامزد را معرفی کرده و تیم کاری خوش را مشخص نمایند، یقیناً که یک رقیب مهم در پروسه انتخابات خواهند بود؛ اما اگر به توافق نرسند، طبیعی است که ایجاد این اتحاد‌ها چندان موثر نخواهد بود.
او همچنان گفت، تجارب دو دور انتخابات گذشته بر همگان هویدا است؛ بنابراین من امیدوارم که نخبه‌گان سیاسی افغانستان از گذشته عبرت بگیرند و این درایت را پیدا کرده باشند که تک‌روی و خود بزرگی نه تنها سبب پیروزی نخواهد شد، بل سبب ناکامی و سرشکسته‌گی نیز خواهند شد.
اعضای اتحاد انتخاباتی افغانستان روز پنجشنبه در نشستی در کابل موافقت‌نامه‌یی را امضا کرده و گفته‌‎اند که در انتخابات ریاست‎جمهوری نامزد واحدی را معرفی می‎کنند.
در موافقتنامۀ اتحاد انتخاباتی افغانستان آمده است: «این اتحاد برنامۀ ملی شورای همکاری را با شاخصه‌های اصلاحات بنیادی در ساختار سیاسی نظام، مشارکت عادلانۀ اقوام، توسعۀ متوازن و توزیع عادلانۀ قدرت و منابع برای حل منازعات اجتماعی را تایید می‌کند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.