آگاهان در پیوند به قراردادهای تازه میان کابل و آسلام‎آباد: پاکستان، هیأت افغانستان را منحرف کرد

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۰ سنبله ۱۳۹۲

پاکستان با ساخت بند برق روی دریای کُنر در تلاش تشدید شورش‌گری در مناطق سرحدی افغانستان و بسترسازی برای اهداف استخباراتی‌اش می‌باشد. شماری از آگاهان با بیان این مطلب بدین باور هستند که پاکستان با طرح مسایل اقتصادی‌یی که اصلاً عملی نیست، برنامۀ اصلی سفر هیأت بلندپایۀ دولت افغانستان به اسلام‎آباد را منحرف ساخت.

در جریان سفر آقای کرزی به پاکستان، پیمان‌های همکاری اقتصادی میان این دو کشور به امضا رسید.
وزرای مالیۀ افغانستان و پاکستان در جریان سفر اخیر رییس‎جمهور کرزی به پاکستان، پیمان ساخت برخی پروژه‌ها و گسترش همکاری‌ها میان دو کشور را به امضا رسانیدند.
جاوید کوهستانی آگاه امور، با بیان این که دیپلماسی آب‌ها یکی از موضوعات عمده در تعاملات دولت‌های امروزی است، می‌گوید: «در جریان دوازده سال گذشته برنامه‌هایی وجود داشت تا از آب‌های وافری که در افغانستان است استفاده شود؛ بررسی‌هایی که توسط بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی صورت گرفت، آن‌ها به این نتیجه رسیدند تا بند برقی روی دریای پنجشیر، باغ‌دره و دریای کُنر ساخته شود، اما پاکستان بنابر نفوذی که بالای این بانک‌ها داشت، اجازه نداد تا بودجۀ این برنامه‌ها به دولت افغانستان پرداخته شود.»
آقای کوهستانی بدین نظر است که طرح ساختن بند برق روی دریای کُنر، در سفر آقای کرزی به پاکستان در نبود بررسی و مقدمۀ کارشناسانه که باید میان متخصصین وزارت انرژی و آب و دولت پاکستان صورت می‌گرفت، صورت گرفت.
او می‌افزاید: «این پروژه که بدون در نظر داشت نظرِ کارشناسان وزارت انرژی و آب افغانستان صورت گرفته است، به نفع افغانستان نیست، و حکومت افغانستان با سیاست‌های ضعیفی که داشته، در این میان دست پاکستان را باز گذاشته است و حکومت پاکستان هم در صدد عملی‌سازی برنامه‌های خود است.»
آقای کوهستانی با اشاره بر دوام راکت پراکنی‌های پاکستان در کُنر و نورستان می‌گوید که «دولت پاکستان با ادامۀ این نوع برخوردهایش، اول می‌خواهد که بارِ مسایل تروریسم را به افغانستان برگرداند، مناطق مسکونی نوار سرحدی را با راکت‌پراکنی‌هایش تخلیه سازد تا باشنده‌گان این مناطق خانه‌های خود را ترک کنند، و این مناطق لانۀ امنی برای تروریستان (طالبان و القاعد) شود.
او خاطر نشان ساخت: در کنار آن پاکستان تلاش می‌کند تا مانعی برای پروژه‌های عمرانی و بازسازی در این ساحات ایجاد کند و این مناطق را از لحاظ اقتصادی عقب نگه‌دارد، ذهنیت و افکار عمومی مردم را در مقابل حاکمیت کشور مغشوش ساخته و به نحوی با نشان دادن این وضعیت می‌خواهد به اهداف خود برسد.
این آگاه مسایل افغانستان و پاکستان می‌گوید که پاکستان در تلاش است تا بزرگان قومی را که در این ساحات زندگی می‌کنند، با خود هم‌سو ساخته و فعالیت‌های استخباراتی خود را تشدید بخشد.
همچنان، وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید، پیش از سفر کرزی به پاکستان بحث روی مسایل اقتصادی در این سفر زیاد مطرح نبود؛ در واقع پیش‌کشیدن امضای پیمان برای ساخت بند برق روی دریای کُنر غافلگیر کننده بود.
به عقیدۀ آقای مژده، پاکستانی‌ها بسیار دقیق این طرح را برنامه‌ریزی کرده اند. او می‌افزاید: «رود خانۀ کُنر از مسیری عبور می‌کند که در دو طرف آن کوه‌های بلند قرار دارد، یعنی امکان تغییر مسیر آب این دریا بسیار دُشوار است و هزینۀ زیادی را در بر می‌گیرد؛ بنأً بندی که در آن ساخته می‌شود از آبی که به پاکستان می‌رود، کاسته نمی‎تواند.»
آقای مژده تأکید می‌کند که حکومت ملکی پاکستان با مطرح کردن برنامه‌های اقتصادی خواست موضوع مذاکرۀ حکومت افغانستان را که بیشتر متمرکز روی آوردن صلح بود، منحرف ساخت.
به باور آقای مژده، ساخت این بند نیاز به زمان طولانی و حاکمیتی دارد که بتواند از مردم و منافع ملی و تمامیت ارضی کشور دفاع کند.
او می‌افزاید: «ساختن این بند مشکلات اجتماعی را نیز به بار خواهد آورد، تا حال مشخص نشده است باشنده‌گانی که در این ساحات زنده‌گی می‌کنند و با ساختن این بند خانه‌های مسکونی خود را از دست خواهند داد به کجا انتقال داده خواهند شد. این برنامه نیاز به یک حکومتی دارد تا با قاطعیت عمل بکند و در آن قانون حاکم باشد. با توجه به زمان اندکی که از تیم حاکم مانده است و با در نظر داشت فساد گسترده‌یی که وجود دارد، ساخت این بند بعید به نظر می‌رسد.»
مطابق سندی که از جانب کابل و اسلام‎آباد امضا شده، این دو کشور مشترکاً بالای دریای کُنر بند برق احداث می‌کنند که پس از تکمیل شدن آن، هر دو کشور از برق بند متذکره استفاده خواهند کرد.
همچنان به اساس این پیمان، کارِ تمدید خط آهن میان چمن- کندهار و پشاور- جلال آباد تسریع خواهد یافت.
در این پیمان گفته شده است، پاکستان تمام پروژه‌های ناتمام خویش را تکمیل می‌کند که تکمیل نمودن کار احداث سرک دوم تورخم- جلال آباد نیز در آن شامل می‌باشد.
همچنان افغانستان برای تمدید لین برق تاجکستان و قرغزستان از طریق خاک خویش به پاکستان و انتقال کالاهای بازرگانی پاکستان به آسیای مرکزی سهولت‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.