دانفورد با ابراز نگرانی از تلفات نیروهای افغان: ممـکن تا ۲۰۱۸ بمانیم

- ۱۲ سنبله ۱۳۹۲

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در مصاحبه‌یی گفت، پولیس و ارتش افغانستان در جنگ در این کشور بیش از حد تلفات می‌دهند و ممکن است نیاز به حمایت از آن‌ها به مدت پنج سال دیگر برای آنکه آنها بتوانند مستقل بجنگند وجود داشته باشد.
جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان در مصاحبه‌یی به روزنامه گاردین گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم آیا ناتو در پایان دادن به عملیات‌های رزمی خود در افغانستان طی بهار امسال کار درستی انجام داده است یا خیر.
نیروهای غربی رسماً پیشنهاد دادند از ارتش و پولیس افغانستان در فصل نبرد تابستان پشتیبانی کرده و به آنها آموزش دهند. دانفورد پذیرفت که فرماندهان ناتو و افغان نسبت به ‌آمار تلفات نیروهای افغان که مرتباً در هر هفته به بیش از ۱۰۰ کشته رسیده نگران هستند.
وی خاطرنشان ساخت: از نظر من این جدی است و از نظر همه فرماندهان نیز چنین میزانی جدی است.
وی افزود: من فرض نمی‌کنم که این تلفات قابل تحمل باشد. نیروهای امنیتی افغان که اکنون به ۳۵۰ هزار نیرو رسیده‌اند در خصوص مهارت‌های رزمی پایه نیاز به کمک ندارند، اما در زمینه‌هایی نظیر لجستیک و برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات نیاز به حمایت دارند.
دانفورد در پاسخ به اینکه آیا تصور می‌کند اقدام کشورهای غربی در متوقف کردن نبردهای خود در افغانستان در ماه جون و پذیرفتن نقش آموزش، مشاوره و کمک زودهنگام وی گفت: هنوز برای چنین قضاوتی زود است.
وی خاطرنشان ساخت: من فکر می‌کنم گذر زمان این را به ما خواهد گفت و اکنون فکر نمی‌کنم شما بتوانید امروز در این باره قضاوت کنید.
فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان تاکید کرد: نیروهای غربی ممکن است لازم باشد تا سال ۲۰۱۸ در افغانستان بمانند تا با مشکلات از جمله در زمینه نیروی هوایی و اطلاعات مقابله کنند.
دانفورد اضافه کرد: من توسعه نیروهای امنیتی افغان را طی یک دوره سه تا پنج ساله تلقی می‌کنم این به معنی این نیست که امروز آنها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. صحبت من درباره این است که آنها به حد استاندارد رسیده و دیگر نیاز به کمک و پشتیبانی نداشته باشند.
دانفورد همچنین نقش رزمی برای سربازان ناتو پس از سال ۲۰۱۴ را به ویژه در زمینه پشتیبانی هوایی رد نکرد.
وی افزود: در این ماموریت سه واژه وجود دارد: آموزش، مشاوره و کمک. در پس زمینه ناتو «کمک» شامل مسایلی نظیر ارایه پشتیبانی رزمی است که به طور خاص مربوط به بخش هوانوردی است و در این زمینه و در خصوص سیاست مربوط به آن باید تصمیم گرفته شود.
دانفورد همچنین تاکید کرد که پیمان امنیتی دوجانبه به منظور تداوم ماموریت کشورهای غربی در افغانستان باید در عرض چند ماه آینده امضا شود تا افغانستان و همسایگان آن از تعهد آمریکا به این کشور مطمئن شوند.
وی تاکید کرد: ما پس از سال ۲۰۱۵ نیز در اینجا نیرو خواهیم داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.