نگرانی‌ها از تغییرات در وزارت داخله

- ۰۱ میزان ۱۳۹۲

اعضای مجلس نماینده‎گان از اقدامات اخیر سرپرست وزارت داخله در این وزارت به شدت نگران هستند.
عمر داوودزی پس از معرفی به عنوان سرپرست وزارت امور داخله، وظایف جمیل جنبش معین محافظت عامه، غلام علی وحدت معین تعمیناتی و میرزا محمد یارمند معین اداری این وزارت را به حالت تعلیق درآورد.
یک عضو مجلس نماینده‎گان که خواست نامش در این خبر گرفته نشود، به روزنامۀ ماندگار گفت، در آخرین اقدامات روز یکشنبه وظایف چند جنرال و چند رییس نیز در بخش معینیت محافظ و امنیت عامه به حالت تعلیق درآمده است.
او تصریح کرد، هر چند چنین تغییراتی در یک ادارۀ دولتی معمول است؛ اما برکنار کردن یک رییس، یک جنرال و یا یک معین از صلاحیت‌های رییس‌جمهور است، نه از اختیارات یک وزیر یا سرپرست یک وزارت؛ بنابراین باید این برکناری‌ها از مجرای قانونی آن صورت می‌گرفت.
به گفتۀ این عضو مجلس، برکناری‌های دسته‌جمعی این چنینی، سبب ایجاد هرج و مرج در کشور می‌شود و همچنان باعث سوءاستفادۀ طالبان و القاعده نیز خواهد شد.
وی همچنان گفت، این اقدام سبب تضعیف روحیۀ پولیس می‌شود و باعث از بین رفتن مصونیت وظیفه‌یی مأموران وزارت داخله نیز خواهد شد.
به باور این عضو مجلس، چنین اقداماتی ضمن این که می‌تواند امنیت افغانستان را صدمه بزند، سبب عدم برگزاری انتخابات در کشور نیز می‌شود.
در این حال، یک مقام وزارت داخله می‎گوید که عمر داوودزی سرپرست این وزارت با برخوردهای حزبی، قومی و انتخاباتی، وظایف سه تن از معاونان این وزارت را به حالت تعلیق درآوده است.
این مقام وزارت داخله می‌گوید که آقای داوودزی در تلاش جابه‎جا کردن مهره‎های نزدیک به رییس‏‎جمهور کرزی در این وزارت است.
او که نخواست نامش فاش شود، گفت که این تغییرات بیشتر به خاطر انتخابات آیندۀ ریاست‏‎جمهوری صورت می‎گیرد.
اما این مقام وزارت داخله برکناری شماری از رؤسا و جنرالان این وزارت را تأیید نمی‎کند.
او گفت که قرار است که آقای داوودزی تغییرات دیگری را نیز در رهبری این وزارت بیاورد.
برخی آگاهان نیز می‎گویند که این شروع کار است و در حالی که سرپرست وزارت داخله تا هنوز از پارلمان رای اعتماد کسب نکرده، پست‌های کلیدی و مهم وزارت داخله را تغییر داده است.
تغییرات جدید در پست‌های مهم وزارت داخله در حالی انجام می‌گیرد که چندی پیش سرپرست وزارت امور داخله مجتبی پتنگ به دلیل افزایش ناامنی‌ها و بی‌اعتنایی به نماینده‌گان مجلس سلب صلاحیت شد.
به دنبال این تصمیم، آقای پتنگ از طرف رییس‌جمهور کرزی به عنوان سرپرست این وزارت تعیین شد و پروندۀ سلب صلاحیت وی از جانب رییس جمهور به دادگاه عالی سپرده شد.
اما چندی بعد رییس‌جمهور کرزی محمد عمر داوودزی سفیر افغانستان در پاکستان را به حیث سرپرست وزارت امور داخله گماشت.
همزمان با آن آقای کرزی با برکناری عبدالرحمان رحمن معین ارشد امور امنیتی، جنرال ایوب سالنگی فرمانده پولیس کابل را به حیث معین ارشد امور امنیتی گماشت.
ناجیه نوری

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.