وزیر خارجه آلمان هنگام اعلام خروج کامل نیروهای کشورش از کندز: به افغانستان متعهدیم

- ۱۴ میزان ۱۳۹۲

سربازان آلمانی رسماً کنترل مرکز فرماندهی پایگاه خود در کندز را به نیروهای امنیتی افغان سپردند.
در مراسم واگذاری کنترل این پایگاه توماس دومزیر، وزیر دفاع در حال کناره‌گیری آلمان و گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه این کشور حضور داشتند.
وزیر دفاع آلمان در سخنرانی خود در مراسم واگذاری اردوگاه نظامی سربازان آلمانی به نیروهای امنیتی محلی در کندز درباره سربازان آلمانی کشته شده در کندز سخن گفت و افزود: برای ما، کندز محلی است که سربازان آلمانی برای اولین بار به نبرد پرداختند و یاد گرفتند که بجنگند. کندز همواره بخشی از خاطرات ما خواهد بود.
به طور کلی، ۵۴ سرباز آلمانی در افغانستان کشته شدند که ۳۵ تن از آن‌ها در حملات یا در حال نبرد کشته شدند. تمامی ۹۰۰ سرباز آلمانی باقی مانده در اردوگاه کندز باید تا پایان ماه جاری میلادی خارج شوند. پس از خروج، بخش کوچکی از اردوگاه برای ۳۰۰ سرباز آلمانی که برای یک استقرار کوتاه مدت در افغانستان می‌مانند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ماموریت آلمانی‌ها در افغانستان بر سیاست‌های این کشور در چند سال گذشته مسلط بوده است. کشته شدن سربازان آلمانی باعث تاخیر در خروج سربازان این کشور از افغانستان شده است اما اکثر احزاب سیاسی آلمان دیدگاه متفاوتی نسبت به نتایج این نبرد دارند.
در مجموع حدود ۴۰۰۰ سرباز آلمانی هم‌اکنون در شمال افغانستان و به عنوان بخشی از نیروهای ایساف در افغانستان حضور دارند. همچنین تمامی نیروهای ایساف قرار است در پایان سال آتی میلادی از افغانستان خارج شوند.
وستروله نیز در جریان مراسم روز یکشنبه به تعهد آلمان برای کمک به افغانستان سخن گفت و افزود: فعالیت و اقدامات ما برای ایجاد شرایطی خوب برای افغان‌ها در اینجا به پایان نمی‌رسد. ما به تعهد مدنی خود برای افغان‌ها ادامه می‌دهیم.
آلمان متعهد شدند تا پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، ۸۰۰ سرباز در افغانستان باقی بگذارد؛ زمانی که ماموریت آموزشی بین‌المللی از ایساف گرفته می‌شود. برلین صدها میلیون یورو برای کمک به افغانستان در سه سال آتی در نظر گرفته است.
سفر روز گذشتۀ وستروله و دومزیز به افغانستان نشان دهنده اولین سفر این دو مقام ارشد دولت آلمان با یکدیگر به کشور محسوب می‌شود.
نگرانی از خروج نیروهای آلمانی از کندز
در حالی که خروج نیروهای آلمانی از کندز به زودی پایان می‌یابد، فرماندهان افغان نگران مشکلاتی هستند که پس از خروج ارتش آلمان ممکن است پیش آید.
ارتش آلمان اعلام کرده که تا پایان سال ۲۰۱۴ حدود ۱۲۰۰ وسیله نقلیه زره‌پوش و ۴۸۰۰ کانتینر حاوی سلاح، مهمات، کامپیوتر و دیگر وسایل ارتش این کشور باید به آلمان انتقال داده شوند.
در حالی که قرار است به زودی خروج نیروهای آلمان از کندز پایان ‌یابد، چند هفته پیش اعضای طالبان چند بار به پست‌های خارجی اردوگاه آلمانی‌ها در کندز حمله کردند.
کاروان سلاح‌ها و تجهیزات آلمان به تدریج از اردوگاه کندز به مقر فرماندهی آلمان در شهر مزار شریف منتقل می‌شوند. مزار شریف مسیر اصلی برای انتقال سربازان و تجهیزات نیروهای آلمانی از کندز به شمار می‌رود. تانک‌ها برای حفاظت از کاروان تجهیزات آلمان در مسیر دو شهر مستقر هستند و بالگردها به همراه پهپادی فرایند انتقال را دنبال می‌کنند.
این آخرین مرحله خروج نیروهای آلمانی از کندز به حساب می‌آید و کارشناسان آن را خطرناک‌ترین مرحله ارزیابی می‌کنند، زیرا گفته می‌شود نیروهای طالبان بار دیگر در کوه‌های کندز تقویت شده‌اند.
ارتش آلمان در نظر دارد نیروهایش را قبل از فرارسیدن زمستان و وخیم شدن وضعیت آب و هوا از کندز خارج کند.
یوخن شنایدر، فرمانده یگان‌های آلمان در کندز می‌گوید: ما باید همواره منتظر حمله باشیم. البته ما آماده پاسخگویی به این حملات هستیم.
شنایدر می‌گوید، همه می‌دانند که نیروهای آلمان عاملی برای ثبات و امنیت این منطقه بوده‌اند و تنها برای کندن چاه آب به افغانستان نیامدند.
از سوی دیگر، فرمانده افغان پست‌های خارجی کندز اعلام کرد: برای خروج نیروهای آلمان از کندز خیلی زود است. من فکر می‌کنم این نیروها باید بیشتر بمانند. در حال حاضر مشکلی نداریم اما فقط خدا می‌داند که چه اتفاقی پس از خروج آلمانی‌ها خواهد افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.