والی بلخ: چک سفید حکومت را رد کردیم

- ۱۵ میزان ۱۳۹۲

استاد عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی بلخ می‌گوید که تیم حکومت برای این‌که ما از نامزدشان در انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری حمایت کنیم، چک سفید و معاونیت اول را برای‌مان پیشنهاد کرده بودند.
والی بلخ که در مراسم بازگشایی دفتر جدید حزب جمعیت اسلامی افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «برای حزب جمعیت بارها پیشنهاد چک سفید، معاونیت اول و بخشی از کابینه داده شد؛ اما هیچ کدام ما حاضر نشدیم که در پی چنین امتیازی برویم که در نتیجه آن دیگران بر گردۀ ما سوار شوند».
آقای نور افزود: رییس‌جمهور کرزی و تیم‌شان این پیشنهاد را به ما کرده و گفتند که با حزب جمعیت، هم بعد داخلی و هم بعد بین المللی تیم انتخاباتی‌شان تکمیل می‌شود.
به گفتۀ والی بلخ، رییس‌جمهور پیوستن آنها را با افراد مختلف (استاد سیاف، زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی) پیشنهاد کرده و به دلیل اینکه تصمیم رییس‌جمهور واحد نبود، به همین خاطر حزب جمعیت با آنان توافق نکرد.
وی افزود: «ما می‌گوییم که در برابر تیم جور شدۀ ما با متحدین (حزب اسلامی و حزب وحدت ملی مردم افغانستان)، هیچ حریفی در مقابل خود نداریم، به پیش می‌رویم و در انتخابات آینده پیروز می‌شویم».
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در خصوص پیوستن معاون و یکی از اعضای ارشد جمعیت اسلامی به دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت: « این دو شخصیت کسانی نیستند که ما مجبور بسازیم که در یک جهت دیگر بروند؛ چون این‌ها تصمیم آزاد دارند».
او گفت که احمدضیا مسعود و اسماعیل خان از چهره‎های نیرومند جمعیت اسلامی هستند.
احمدضیا مسعود به عنوان معاون اول زلمی رسول و اسماعیل خان به عنوان معاون اول عبدالرب رسول سیاف از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند.
وی خاطرنشان کرد: شش ماه دیگر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و تغییرات زیادی در صف آرایی انتخابات به وجود خواهد آمد.
با این حال، صلاح الدین ربانی رییس جزب جمعیت اسلامی مردم افغانستان نیز در مراسم افتتاح دفتر جدید این حزب صبحت کرد و گفت: « ما به اتفاق متحدین خود، تکت انتخاباتی را به دست گرفتیم و با رعایت اصول وارد کاروزار انتخابات شده ایم».
وی تصریح کرد که برعلاوه حزب اسلامی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، ۱۵ حزب فعال سیاسی دیگر نیز در انتخابات آینده با جمعیت متحد شده اند.
آقای ربانی عنوان داشت که حرکت آنها رو به جلو و بر مبنای مشارکت سیاسی در حکومت آیندۀ افغانستان است.
او بر برگزاری انتخابات «برنامه محور» در کشور تأکید کرد و از نامزدان انتخابات خواست که فضای انتخابات را به فضای همدلی مبدل سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.