دومین نشست مشورتی اجندای ملی در هرات برگزار شد

- ۱۵ میزان ۱۳۹۲

دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی، روز گذشته با حضور نخبه‎گان، استادان دانشگاه‎، دانشجویان، فرهنگیان و جمعی از شهروندان حوزۀ جنوب‌غرب در ولایت هرات برگزار شد.
سخنرانان در این نشست بر اهمیت طرح اجندای ملی تأکید کرده و گفته‎اند که باید این طرح با تمامی اقشار جامعۀ افغانستان در میان گذاشته شود.
احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و نویسندۀ طرح اجندای ملی در دومین نشست مشورتی طرح اجندای ملی در ولایت هرات، روی محورهای کتاب «اجندای ملی، ریفورم سیاسی و ایجاد صلح پایدار در افغانستان» صحبت کرد.
آقای مسعود در این نشست بر ایجاد دولت وحدت ملی در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرده گفت که سفر آن‎‌ها به ولایت هرات به منظور کمپاین انتخاباتی و حمایت از نامزدی مشخص نبوده است.
احمد ولی مسعود همچنان گفت که آن‌ها با برگزاری دومین نشست اجندای ملی در هرات، خواستند دیدگاه‌های نخبه‎گان و مردم حوزۀ جنوب غرب را نیز در این طرح داشته باشند.
نویسندۀ طرح اجندای ملی، برای پایان بخشیدن به بحران کنونی، بر گفت‎وگو و تفاهم بین‏‎الافغانی تأکید کرد.
در این حال، شماری از نخبه‏گان ولایت هرات طی سخنانی حمایت‌شان را از طرح اجندای ملی اعلام کردند.
آن‎ها همچنان گفته‎اند که این طرح باید با تمامی اقشار جامعۀ افغانستان در تمامی مناطق کشور در میان گذاشته شود.
نخبه‎گان ولایت هرات در این نشست بر اهمیت طرح اجندای ملی برای خروج از بحران کنونی افغانستان تأکید کردند.
به گفتۀ آن‎ها، به کرسی‌نشاندن طرح اجندای ملی تلاش و پیکار پیگیر و مستمر می‎خواهد، زیرا حلقاتی هستند که در پی تخریب این طرح که برای خروج از بحران و بن‎بست کنونی ارایه شده است، می‎باشند.
شماری از اشتراک‎کننده‎گان این نشست پرسش‌های‌شان را در خصوص طرح اجندای ملی مطرح کردند که از سوی احمد ولی مسعود، استاد زیوری و هادی میران، به پرسش‎های آن‎ها پاسخ ارایه شد.
در پایان این نشست، اشتراک‎‏کننده‎گان اعلامیه‎یی را نیز صادر کردند که اینک می‎خوانید:
قطعنامۀ دومین کنفرانس آجندای ملی در حوزۀ جنوب‌غرب
آجندای ملی به حیث یک نقشۀ راه در جهت ایجاد تفاهم و هم‌گرایی ملی، راه‌اندازی گفتمان ملی – مدنی به منظور مهار و مدیریت بحران، رسیدن به تفاهم بین‌الافغانی و دست‌یابی به صلح پایدار تدوین یافته است.
از یک سال و اندی، مؤلفه‌های آجندای ملی که شامل مرحله‌های زیر می‌باشد با تعدادی از نخبه‌گان برجستۀ افغانستان به رأی‌زنی و مشورت گرفته شد:
_ راه‌اندازی دیالوگ بین‌الافغانی، گفتمان ملی، مدنی.
_ توافق روی دیدگاه‌های مشترک ملی.
_ راه‌اندازی پروسۀ اعتماد سازی.
_ تشکیل دولت وحدت ملی.
_ اصلاحات سیاسی بر اساس نیازهای معاصر جامعه.
اولین کنفرانس مشورتی آجندای ملی با هم‌آهنگی جمعی از فعالین آجندا، با اشتراک نزدیک به ۳۰۰تن از نخبه‌گان سرشناس سیاسی و جامعۀ مدنی افغانستان در کابل تدویر یافت.
طی این کنفرانس مشورتی، از طرح آجندای ملی در کلیت حمایت صورت گرفت و بر ادامۀ نشست‌های مشورتی با نخبه‌گان سراسر افغانستان به منظور تکمیل و غنامندی بیشتر این طرح تأکید گردید.
همچنان پشنهاد شد تا به‌خاطر تداوم گفتمان ملی در بارۀ مسایل کلان کشوری، مراکز دیالوگ بین‌الافغانی در مرکز و ولایات ایجاد گردد.
خوشبختانه امروز طی دومین نشست مشورتی نخبه‌گان حوزۀ جنوب‌غرب در شهر باستانی هرات، ضمن تأیید بر توافق نشست مشورتی اول در کابل، تبادل نظرهایی در محور انتخابات و نحوۀ تشکیل دولت آینده نیز صورت گرفت.
در نتیجه فیصله شد که در شرایط بحرانی موجود در افغانستان برگزاری انتخابات یک اصل قانونی و نیاز جدی است و در فرایند انتخابات تشکیل دولتِ وحدت ملی به‌منظور ایجاد میکانیزم تصمیم‌گیری جمعی از چهره‌های مطرح در سطح ملی، شخصیت‌های تأثیر گذار و نیک‌نام و تعدادی از چهره‌های جدید، کارآترین نحوۀ تشکیل دولت مشروع، مطمین و مرجعیت اعتماد در کشور می‌باشد.
دیدار از بنیاد شهید مسعود
رییس عمومی بنیاد شهید مسعود در حاشیۀ کنفرانس طرح اجندای ملی، با شماری از شهروندان هرات در دفتر بنیاد شهید مسعود در ولایت هرات دیدار و گفت‎وگو کرد.
او در این سفر به شماری از فعالین سیاسی و فرهنگی ولایت‎های جنوب غرب با ستایش از کارکردهای آن‎ها تقدیر نامه‎هایی را نیز به آنان اهدا کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.