چرا کرزی از بازداشت لطیف محسود ناراحت است؟

- ۲۰ میزان ۱۳۹۲

گزارش‌ها می‌رسانند که یک تن از فرماندهان طالبان پاکستانی در ولایت لوگر توسط نیروهای امریکایی بازداشت شده است؛ اما حکومت افغانستان نسبت به این بازداشت واکنش نشان داده و گفته که این فرد در مورد صلح با حکومت افغانستان، همکاری می‌کرده و بازداشت او به روند صلح صدمه رسانده است.
این خبر در حالی ارایه می‌شود که از چندی به این‌سو ملا برادر مقام پیشین طالبان نیز از زندان پاکستان رها شده، اما از سرنوشت او خبری نیست.
اگرچه طالبان مدعی‌اند که برادر از زندان پاکستان رها نشده، ولی برخی منابع دیگر خبر رهایی او را تأیید می‌کنند.
به هر صورت، حالا این پرسش مهم است که چه‌گونه این طالب پاکستان، میانجیِ حکومت افغانستان در امر گفت‌وگو با طالبان بوده است.
ایمل فیضی سخن‌گوی رییس جمهور، دیروز به برخی از رسانه‌ها گفته بود که بحث بازداشت این طالب پاکستانی که عبدالطیف محسود نام دارد، در دیدار جان کری با کرزی نیر مطرح می‌شود.
اکنون دیده می‌شود که بحث گفت‌وگوهای صلح آقای کرزی ریشه‌هایی دارد که هیچ کسی نمی‌تواند به کنه آن پی ببرد.
هنوز معلوم نیست که این طالب پاکستانی چه‌گونه می‌توانسته صلح را در افغانستان حاکم سازد و یا هم به نفع صلح با طالبان در افغانستان نقش ایفا کند.
واضح است که این مقام طالبان پاکستانی فقط به اشاره آی‌اس‌آی می‌توانسته وارد این کارزار شود و نقشی را که داشت به انجام برساند.
بارها اتفاق افتاده که قاصدان صلحِ آقای کرزی آدم‌های عجیب‌وغریبی بوده‌اند. یک قاصد صلح که گفته می‌شود مقداری زیادی پول نقد را نیز به امر حامد کرزی تحویل گرفته است، یک پاکستانی دُکان‌دار در شهر کراچی بوده و هیچ ربطی به جنگ‌وصلح نداشته و تردستی کرده و خود را به حامد کرزی رسانده و پول هنگفتی را بالا کشیده است. اما منطق می‌گوید که چنین چیزی امکان ندارد و حتماً این دکان‌دار پاکستانی مسلک دیگری هم داشته و زیر این کاسه نیم‌کاسه‌یی بوده است. بعد از آن‌هم شماری از قاصدان دیگر در این پروسه، قاتلان خطرناکی از آب برآمدند و مهم‌ترین شخصیت‌ها را هدف قرار دادند.
حالا که وزارت امور خارجه امریکا بازداشت لطیف محسود، از رهبران ارشد طالبان در پاکستان را تأیید کرده است، فهمیده می‌شود که این طالب پاکستانی از گذشته نیز مورد توجه سازمان استخباراتی امریکا بوده است.
ماری هارف، یکی از سخن‌گویان وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه گفت که نیروهای امریکایی توانسته‌اند یکی از «رهبران تروریست‌ها» و «فرمانده ارشد» طالبان در پاکستان را دستگیر کنند.
خانم هارف هرچند جزییات عملیات بازداشت لطیف محسود را منتشر نکرد؛ اما گفت که فرد بازداشت‌شده از مشاوران نزدیک حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان در پاکستان است.
به گفته خانم هارف، گروه آقای محسود به طراحی عملیات نافرجام بمب‌گذاری در میدان تایم نیویارک در سال ۲۰۱۰، حمله به دیپلمات های امریکایی در پاکستان و کشتار شهروندان این کشور متهم است.
جالب است که برخی منابع در حکومت افغانستان می‌گویند که بازداشت آقای محسود در حین راننده‌گی در ولایت لوگر حدود یک هفته قبل صورت گرفته است.
بر این اساس، آقای محسود در حین بازگشت از مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان طالبان بازداشت شده است؛ مأموریتی که به نظر می‌رسد که به گونه مخفیانه و به دور از چشم مردم صورت می‌گیرد.
در همین حال، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته است که آقای لطیف محسود به وسیله نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شده و سپس نیروهای نظامی امریکایی، او را به پایگاه بگرام منتقل کرده‌اند.
این روزنامه به نقل از یک سخن‌گوی رییس‌جمهوری افغانستان نوشته است که نیروهای امریکایی آقای محسود را با توسل به زور با خود برده اند.
در همین حال برخی رسانه‌ها به نقل از آقای فیضی نوشته‌اند که بازداشت این مقام ارشد طالبان پاکستانی در افغانستان، سبب نارضایتی آقای کرزی نیز شده است.
حالا پرسش این است که آقای کرزی با چه عنوان و هدفی می‌تواند از فرماندهان طالبان در امر صلح در افغانستان کمک بگیرد؛ صلحی که تا کنون به قیمت هزاران نفر تمام می‌شود، اما هیچ نتیجه آن معلوم نیست.
این حرکت‌ها نشان می‌دهد که برنامه صلح پیش از آن‌که برنامه‌یی برای صلح باشد، زمینه‌یی برای انجام برخی حرکت‌های استخباراتی است؛ زمینه‌یی که فقط می‌تواند به نفع طالبان و گروه‌های تندرو تروریستی و سرانجام پاکستان تمام شود.
اما حالا مشکل این است که در افغانستان مرجعی وجود ندارد که از رییس‌جمهوری بپرسد که چه رابطه‌یی با این فرمانده پاکستانی دارد و این پاکستانی به کدام هدف وارد افغانستان شده و چرا پروسه صلح افغانستان با این پیچیده‌گی‌ها و رمزهای خطرناک همراه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.