امریکا برای خروج از افغانستان از پایگاه هوایی رومانی استفاده می‌کند

- ۲۶ میزان ۱۳۹۲

بخارست و واشنگتن در آستانۀ امضای قراردادی برای استفاده امریکا از پایگاهی هوایی در سواحل دریای سیاه برای تسهیل امر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، با امضای این قرارداد یکی از مشکلات لجستیکی را که در امر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان وجود داشت، از بین می رود.
پایگاهی که امریکا قصد استفاده از آن را دارد در شرق رومانی بوده و «میهایل کوگالنیسانو» نام دارد . در ماه های گذشته مذاکرات فراوانی میان نماینده‌گان دو طرف در مورد آن انجام شده است. اگر این قرار داد امضا شود، این پایگاه به عنوان محل اصلی انتقال نظامیان امریکایی به خارج از افغانستان و سپس به امریکا مطرح خواهد بود.
بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، خروج نظامیان امریکایی از افغانستان از سال آتی میلادی آغاز می شود.
بر اساس این قرارداد، نظامیان امریکایی به جای پایگاه ماناس در قرقیزستان به رومانی منتقل می شوند. قرارداد اجاره پایگاه ماناس در سال آتی به پایان می رسد و امریکا و قرقیزستان مشکلاتی را برای عقد دوباره قرار داد در این رابطه دارند.
در همین رابطه قرار است کورنلیو دوبریتویو وزیر دفاع رومانی در امریکا با چاک هیگل وزیر دفاع این کشور دیدار و گفتگو کند.
در همین رابطه یکی از مقامات پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) اعلام کرد که امضای این قرارداد سبب افزایش روابط امریکا با رومانی خواهد شد. این در حالی است که پیشتر رومانی به عنوان یکی از محل های نصب سپر موشکی مشترک ناتو معرفی شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.