وزارت صحت: نفوس افغانستان تا ده سال دیگر دو برابر خواهد شد/ «مردم از برنامۀ تنظیم خانواده استقبال نکردند»

- ۱۳ دلو ۱۳۹۷

mandegarمسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که پیشبینی‌ها از میزان رشد نفوس در افغانستان نشان می‌دهد که جمعیت کشور تا ده سال دیگر دو برابر خواهد شد.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه دیروز در کنفرانس ملی تنظیم خانواده گفت که تا ده سال دیگر جمعیت افغانستان دو برابر خواهد شد.
آقای فیروز می‌گوید که نرخ رشد نفوس کشور ۲٫۳ درصد است و این رشد نشان می‌دهد که جمعیت ۳۰ میلیونی افغانستان تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.
به گفتۀ او، میزان رشد جمعیت در افغانستان به رغم مشکلات اقتصادی، امنیتی و صحی نگران کننده است و برای تطبیق برنامۀ تنظیم خانواده باید اقدامات جدی و گسترده روی دست گرفته شود.
برنامۀ تنظیم خانواده به منظور کنترل جمعیت از طریق ایجاد فاصله بین ولادت‌ها و کاهش ولادت‌ها در خانواده‌ها از سوی وزارت صحت به همکاری سایر نهادهای ملی و بین‌المللی ترویج می‌شود. مسوولان در وزارت صحت اما می‌گویند که این برنامه مورد استقبال جدی مردم واقع نشده است.
مسوولان در وزارت صحبت می‌گویند که بی‌سوادی،‌ ناامنی و فقر گسترده موانع اصلی تطبیق برنامۀ تنظیم خانواده هستند.
وزیر صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که به رغم تلاش‌های این وزارت و نهادهای بین المللی همکار تاهنوز تنها ۲۰ درصد مردم افغانستان از این برنامه استقبال کرده‌اند که کافی نبوده و برای تطبیق این برنامه باید تلاش بیشتر شود.
به گفتۀ او، بر اساس پیشینی وزارت صحت تطبیق برنامه‌های تنظیم خانواده تا سال ۲۰۲۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت که بازهم کافی نخواهد بود.
از سویی هم، داکتر بارا بنت، نمایندۀ سازمان صحی جهان تطبیق برنامۀ تنظیم خانواده را در افغانستان به دلیل نرخ بلند رشد نفوس حیاتی خواند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.