در پروان هر روز یک نفر کشته می شود

گزارشگر:ناجيه نوري - ۲۹ میزان ۱۳۹۲

در ولایت پروان هر روز یک نفر توسط افراد مسلح غیر مسوول که شماری از آنان به نهادهای حکومتی تعلق دارند، کشته می‌شود.

شماری از نماینده‌گان ولایت پروان با تأکید بر این مساله می‌گویند، عدم توجه حکومت نسبت به این قضیه، سبب شده تا افراد مسلح غیر مسوول با استفاده از اسلحه نهادهای حکومتی برای مردم مشکلاتی را ایجاد ‌کنند.
اما وزارت داخله با رد این ادعا می‌گوید، افراد مسلح حکومتی اصلاً وجود ندارد و کسانیکه اسلحه حمل می‌کنند در چوکات قانون عمل می‌کنند.
وزارت داخله ضمن تایید حضور افراد مسلح غیر مسوول در ولایت پروان می‌گوید، افغانستان کشوری است که سی سال جنگ را پشت سر گذاشته و این مساله سبب شد تا افراد مسلح غیر مسوول در مناطق محلی کشور برای مردم مشکلاتی را ایجاد کنند.
به گفتۀ مسوولان وزارت داخله، این وزارت برنامه‌های جدیدی روی دست دارد تا از حضور افراد مسلح غیر مسوول در ولایت پروان جلوگیری کند.
ذکیه سنگین نماینده مردم ولایت پروان در مجلس نماینده‌گان با ابراز نگرانی از حضور افراد غیر مسوول مسلح در ولایت پروان می‌گوید، افراد مسلح غیر مسوول سبب آزار و آذیت و حتا کشتن شدن شماری از افراد در ولایت پروان شده اند.
بانو سنگین با انتقاد از بی‌توجهی حکومت نسبت به این مساله گفت، شماری از این افراد مسلح غیر مسوول با استفاده از اسلحۀ حکومت برای مردم مشکلات ایجاد می‌کنند؛ اما حکومت نسبت به این قضیه بی‌توجه است.
وی تاکید کرد، عدم توجه حکومت نسبت به این مساله سبب شده تا در ولایت پروان هر روز یک نفر توسط همین افراد مسلح غیر مسوول کشته شوند.
این عضو مجلس همچنان گفت، ما این مساله را هم با وزیر داخله و هم با والی پروان مطرح کردیم؛ ولی هنوز هم این مشکل به قوت خود باقی است و مردم پروان هر روز شاهد کشتن شدن یک نفر توسط این افراد هستند.
بانو سنگین افزود، چون شماری از این افراد مسلح غیر مسوول به حکومت تعلق دارند؛ بنابراین دولت در جمع‌آوری اسلحه از نزد این فراد ناتوان است و این مساله سبب شده تا مردم هر روز شاهد کشتن شدن افراد بی‌گناه باشند.
به باور او، اگر دولت به امنیت پروان توجه نکند، ممکن است که برگزاری انتخابات در این ولایت با چالش جدی مواجه شود؛ بنابراین تاکید ما همواره بر این بوده که باید به امنیت پروان توجه جدی صورت گیرد.
اما نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله ضمن تایید حضور افراد مسلح غیر مسوول در ولایت پروان می‌گوید، ما نمی‌توانیم از حضور افراد مسلح غیر مسوول در نقاط مختلف کشور چشم‌پوشی کنیم، چون افغانستان کشوری است که سی سال جنگ را تجربه کرده است.
او تاکید کرد، ما چندین مورد این چنینی را در ولایت پروان داشتیم؛ بنابراین با روی دست گرفتن برنامه‌های جدید تصمیم داریم که اسلحه‌ها را از نزد افراد غیر مسوول جمع‌آوری کنیم.
او افزود، شماری از افراد اسلحه را به صورت غیر قانونی نگه‌داری می‌کنند و در صورت شناسی با آنان برخورد قانونی خواهد شد.
معاون سخنگوی وزارت داخله ضمن رد این گفته‌ها که افراد مسلح غیر مسوول به نهادهای حکومتی تعلق دارد گفت، افراد مسلح حکومتی اصلاً وجود ندارد و کسانی که اسلحه حمل می‌کنند در چوکات قانونی عمل می‌کنند؛ ولی افرادی که سبب آزار و آزیت مردم می‌شوند افراد مسلح غیر مسوول اند.
پروان یکی از ولایت همجوار با کابل است و به عنوان یک ولایت کلیدی نقش مهمی در تحولات سیاسی و اقتصادی پایتخت داشته و به دلیل قرارگرفتن در مسیر شاهراه کابل – مزار شریف از موقعیت استراتژیکی خاصی برخورداراست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.