حکیم الله محسود چرا کشه شد؟

گزارشگر:14 عقرب 1392 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۲

ارتش پاکستان از امریکایی‌ها خواسته بودند که لطف‌الله محسود را بازداشت کنند و در بدل آن آدرس حکیم‌الله محسود را از آنان به دست آورند.
شماری از آگاهان سیاسی با اظهار این مطلب می‌گویند، لطف‌الله محسود که خواهان دیدار با والی لوگر بود، توسط امریکایی‌ها و به خواست استخبارات پاکستان بازداشت شد و در پی آن ارسلا جمال والی لوگر به شکل مرموزی کشته شد.mandegar
این آگاهان تأکید کردند، از گذشته‌های دور پاکستانی‌ها این نگرانی‌ را داشتند که گویا لطف‌الله محسود با حکومت افغانستان و هندوستان در ارتباط است؛ اما هیچ نشا‌نه‌یی که این ادعا را ثبات کند، وجود ندارد.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید، حکیم‌الله محسود در کشتار مسیحی‌های پاکستان و همین طور در درگیری‌های مذهبی این کشور، نقش مستقیم داشت.
او افزود، در حقیقت حکیم‌الله محسود، خلاف منافع و حیثیت بین‌المللی پاکستان عمل می‌کرد و برای این کشور یک تهدید محسوب می‌شد؛ از طرف دیگر، بازداشت لطف‌الله محسود در افغانستان شک و تردید پاکستان را بیشتر ساخته بود که شاید او از طریق منابع افغانی با هندوستان ارتباط داشته باشد، بنابراین تصمیم گرفتند که حکیم الله محسود را از میان بردارند.
به باور این آگاه سیاسی، پس از بازداشت لطف‌الله محسود در ولایت لوگر، استخبارات پاکستان اعتمادش را نسبت به حکیم‌الله محسود از دست داد و برای از بین بردن حکیم‌الله محسود تحت فشار قرار داشت.
وی افزود، هر چند از گذشته‌های دور پاکستانی‌ها این نگرانی را ابراز کرده بودند که گویا لطف‌الله محسود با حکومت افغانستان و هندوستان در ارتباط است؛ اما هیچ نشانه‌‎یی‌ْ که بتواند این ادعا را ثبات کند، وجود ندارد.
این آگاه سیاسی اضافه کرد، از سوی هم حکومت افغانستان و نهادهای امنیتی توان دفاع از لطف‌لله محسود را در محدودۀ جغرافیایی خود ندارند و تا حالا نتوانستند دراین خصوص حتا حرفی را به گونه رسمی در مطبوعات مطرح کنند.
به گفتۀ کوهستانی، ارتش پاکستان از زمانه‌های دور یک سلسله قراردادهای محرمانه با امریکا دارد که براساس همین قرارداده‌ها اجازه می‌دهد تا هواپیما‌های بدون سرنشین امریکا مناطقی را در وزیرستان شمالی بمباران کنند که این مساله در سفر اخیر نوازشریف افشا شد.
او تاکید کرد، ولی واکنش‌های حکومت پاکستان در برابر این اقدام امریکا، فقط برای منحرف ساختن افکار عمومی این کشور صورت گرفته است.
در همین حال، احمد سعیدی آگاه مسایل منطقه می‌گوید، لطف‌الله محسود گویا برای آوردن خبری به لوگر آمده بود که توسط امریکایی‌ها بازداشت شد؛ اما سخنان حکومت پاکستان و افغانستان در این خصوص بازی‌هایی است که برای نزدیک‌شدن دولت امریکا با استخبارات پاکستان به راه افتاده است.
به گفتۀ سعیدی، طالبان پاکستانی مانند حکیم‌الله محسود که منافع پاکستان را ضربه می‌زند، توسط استخبارات پاکستان نشانه گرفته می‎شود و توسط امریکایی‌ها کشته می‌شوند.
او افزود، ولی استخبارات پاکستان طالبانی که تنها بر ضد افغانستان فعالیت دارند را به امریکای‌ها معرفی نمی‌کند.
گفته می‌شود که عملیات کشتن حکیم‌الله محسود تنها یک روز پیش از سفر هیاتی متشکل از مقام‌های این کشور به وزیرستان شمالی انجام شد که قرار بود طی آن مذاکرات صلح با رهبر طالبان پاکستان پیگیری شود.
به کفته آگاهان چون حکیم‌الله محسود خلاف منافع پاکستان عمل می‌کرد؛ بنابراین با همکاری استخبارات پاکستان کشته شد.
این آگاهان، واکنش پاکستان در برابر کشته‌شدن حکیم‌الله محسود را یک نمایش رسانه‌یی دانسته می‌گویند، واکنش‌های حکومت پاکستان در برابر این اقدام برای منحرف ساختن افکار عمومی صورت می‎گیرد.
دولت پاکستان در اعتراض به این حمله، سفیر واشنگتن در اسلام آباد را احضار کرد و هشدار داد که تمامی همکاری‌های دوجانبه با امریکا را مورد بازبینی قرار می‌دهد. حکیم الله محسود روز جمعه گذشته در یک حمله هواپیماهای بدون سرنشین در وزیرستان شمالی کشته شد.
گفتنی است که چندی پیش، پس از بازداشت لطف‌الله محسود یکی از نزدیکان حکیم‌الله محسود توسط امریکایی‌ها در ولایت لوگر، حکومت افغانستان گفت که او برای پروسه صلح کار می‌کرد و نباید بازداشت می‌شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.